V70 2.5FT renoverat topplock

Pajas101
16 augusti 2023 · 5 Inlägg

Börjar med att säga att jag kan i princip inget alls om motorer så ha tålamod med mina dumma frågor.

Jag har köpt en begagnad V70 2.5FT -09 av en privatperson som inte var helt ärlig om bilens historik. Nu i efterhand har det visat sig att bilen för tre månader sedan bärgats in på Bilia med kamremshaveri och den dåvarande ägaren sålde den för 8000 till någon mekaniker som bytte topplocket på motorn (påstår han, jag vet inte om motorn egentligen är bytt).

På motorn så står det B5254T vilket verkar vara modellnumret för en äldre motormodell som tillverkades 95-99. 2.5FT -09 går under B5254T8 men vad jag förstått så brukar inte den sista siffran stå med på själva motorn så jag vet inte hur jag kan vara säker på vilken motor som faktiskt är i bilen och ifall jag ens kan lita på verkstaden som gjorde jobbet.

Så min fråga är tvådelad:

1. Är det möjligt att de har monterat en helt annan motor i bilen än B5254T8 som ursprungligen satt där? Går det att ta reda på detta på något sätt?

2. Om det är så att de faktiskt bara bytt topplock, skulle det kunna vara så att de använt delar från en annan motor än B5254T8? Skulle det påverka hur bilen går? Skulle jag fortfarande kunna tanka etanol utan att få problem?

Pajas101
16 augusti 2023 · 5 Inlägg

Här är bilder på motornummer B5254T:

https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247099/247099-8c1730c635a3719eebbc74fb37474d2c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247099/247099-44389c1df155f7bbe0b4947b8f1a4d2b.jpg

volvoqq Lastbilsmekaniker
17 augusti 2023 · 5 140 Inlägg

Dessa motorer går det inte att ta äldre topparna, ventilen för vvt är helt olikt dom gamla motorerna, renoverade min efter ett haveri så vet hur det ser ut😀

volvoqq Lastbilsmekaniker
17 augusti 2023 · 5 140 Inlägg

volvoqq skrev:
Dessa motorer går det inte att ta äldre topparna, ventilen för vvt är helt olikt dom gamla motorerna, renoverade min efter ett haveri så vet hur det ser ut😀

Gamla😂 fick ha den lagad i ett halvår ungefär  innan en körde in i mig i 80 km/h

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 augusti 2023 · 13 744 Inlägg

den där motorn är 100% nyare motor utan minsta lilla tvekan..    sen som sagt vvt i dom nyare topparna och lite sånt       motornummret står där vattenpumpen sitter inte uppe på toppen..  men det kvittar aldrig att det där är något konstigt..   det ser 100% bra gjort ut.  är det någon mupp som pillat så ser man det första sec man tittar under huven på en bil    allt sitter där det ska..   

skulle inte förvåna mig om det t.o.m är samma topp bilen såldes ny med som är renoverad.   

att remmar och kedjor går sönder är inget konstigt och för det mesta räcker det med några nya ventiler så fungerar bilen perfekt igen. 

eftersom man tydligt ser ut som allt är orginal och orört är det ingen amatör som gjort jobbet.  det ser torrt och fint ut och allt sitter på plats som från fabik.   

har köpt bilar där amatörer bytt motor och fy fan att städa rent det efteråt det är inte skoj..    smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Pajas101
17 augusti 2023 · 5 Inlägg

volvoqq skrev:

volvoqq skrev:
Dessa motorer går det inte att ta äldre topparna, ventilen för vvt är helt olikt dom gamla motorerna, renoverade min efter ett haveri så vet hur det ser ut😀

Gamla😂 fick ha den lagad i ett halvår ungefär  innan en körde in i mig i 80 km/h

Tack för svar! Beklagar att du blev av med bilen, tycker den är väldigt trevlig och rolig att köra hittills smile


Growe skrev:
den där motorn är 100% nyare motor utan minsta lilla tvekan..    sen som sagt vvt i dom nyare topparna och lite sånt       motornummret står där vattenpumpen sitter inte uppe på toppen..  men det kvittar aldrig att det där är något konstigt..   det ser 100% bra gjort ut.  är det någon mupp som pillat så ser man det första sec man tittar under huven på en bil    allt sitter där det ska..   

skulle inte förvåna mig om det t.o.m är samma topp bilen såldes ny med som är renoverad.   

att remmar och kedjor går sönder är inget konstigt och för det mesta räcker det med några nya ventiler så fungerar bilen perfekt igen. 

eftersom man tydligt ser ut som allt är orginal och orört är det ingen amatör som gjort jobbet.  det ser torrt och fint ut och allt sitter på plats som från fabik.   

har köpt bilar där amatörer bytt motor och fy fan att städa rent det efteråt det är inte skoj..    smile

Tack för svar! Ser man verkligen bara direkt under huven att det ser bra ut? Gött att det verkar vara bra gjort iaf. Nu när initiala chocken lagt sig efter att man fick reda på allt detta så känns det som ett bra bilköp ändå. Vet inte om den riktigt var värd 70 lax när det inte finns garanti eller kvitto på motorlagningen men rolig bil iaf.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 augusti 2023 · 13 744 Inlägg

Pajas101 skrev:

volvoqq skrev:

volvoqq skrev:
Dessa motorer går det inte att ta äldre topparna, ventilen för vvt är helt olikt dom gamla motorerna, renoverade min efter ett haveri så vet hur det ser ut😀

Gamla😂 fick ha den lagad i ett halvår ungefär  innan en körde in i mig i 80 km/h

Tack för svar! Beklagar att du blev av med bilen, tycker den är väldigt trevlig och rolig att köra hittills smile


Growe skrev:
den där motorn är 100% nyare motor utan minsta lilla tvekan..    sen som sagt vvt i dom nyare topparna och lite sånt       motornummret står där vattenpumpen sitter inte uppe på toppen..  men det kvittar aldrig att det där är något konstigt..   det ser 100% bra gjort ut.  är det någon mupp som pillat så ser man det första sec man tittar under huven på en bil    allt sitter där det ska..   

skulle inte förvåna mig om det t.o.m är samma topp bilen såldes ny med som är renoverad.   

att remmar och kedjor går sönder är inget konstigt och för det mesta räcker det med några nya ventiler så fungerar bilen perfekt igen. 

eftersom man tydligt ser ut som allt är orginal och orört är det ingen amatör som gjort jobbet.  det ser torrt och fint ut och allt sitter på plats som från fabik.   

har köpt bilar där amatörer bytt motor och fy fan att städa rent det efteråt det är inte skoj..    smile

Tack för svar! Ser man verkligen bara direkt under huven att det ser bra ut? Gött att det verkar vara bra gjort iaf. Nu när initiala chocken lagt sig efter att man fick reda på allt detta så känns det som ett bra bilköp ändå. Vet inte om den riktigt var värd 70 lax när det inte finns garanti eller kvitto på motorlagningen men rolig bil iaf.

går bilen bra skulle jag snarare se det som en posetiv sak än en negativ sak..  kamremmen är ny  topp packningen är ny.   det är ju felkällor på dessa bilar så det gör ju verkligen inte något..     visst säger inte utsendet allt.  men är någon duktig på att skruva ihop den så man inte ser det är dom mest troligen nogranna när dom lagade felet oxå

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 augusti 2023 · 17 485 Inlägg

Hur många hk ger en sådan snurra? Pigg eller?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Pajas101
17 augusti 2023 · 5 Inlägg

200hk, varvar 3000 först vid 170 typ. För er som trimmar och håller på kanske det inte säger så mkt men för mig som inte har något särskilt motorintresse och bara ägt en S60 170hk tidigare så går denna som en jävla raket.

Lånade svärfars V70 2.0F i sommar och det var ju väldigt deprimerande att köra den i jämförelse kan jag säga

volvoqq Lastbilsmekaniker
17 augusti 2023 · 5 140 Inlägg

Pajas101 skrev:
200hk, varvar 3000 först vid 170 typ. För er som trimmar och håller på kanske det inte säger så mkt men för mig som inte har något särskilt motorintresse och bara ägt en S60 170hk tidigare så går denna som en jävla raket.

Lånade svärfars V70 2.0F i sommar och det var ju väldigt deprimerande att köra den i jämförelse kan jag säga

Dom nyare 2,5 ft har 231 hästar😊

Pajas101
17 augusti 2023 · 5 Inlägg

Ni som vet lite, hur bra är BSR motoroptimeringar? 270 hästar med bara en ny mjukvara lockar lite...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang