Growe
Fri fart för ett fritt folk!
19 augusti 2023
· 13 746 Inlägg
BilFixare skrev:
Growe skrev:
verkar som ett vanligt fel. bad du dom byta givaren eller laga felet?
för det verkar vara vanligt att kablaget och kontakten är dåliga på dessa.
och det skulle verkligen förklara varför den är helt död efter bytet då har man varit på kablaget och tagit loss kontakten.. då kan man ställa sig frågan är om verkligen verkstaden gjort sitt jobb..
har du bett dom byta givaren så är det inte verkstadens fel. men det normala är ju att man kollar kablaget lite innan man bara trycker i en ny givare.
Det jag menar är bilen läser hastighet av absgivare ( volvo gör det iallafall ) innan man kan utesluta att annan fel/felsöka vidare
måste man först kolla så att "ALLA" absgivare ger signal till bilen rätt det går inte att åka på raka sträckan i 30 km/time och 3 givare visa rätt och endna kanske visa 25-40 km up och ner upp och ner så alla givare måste visa rätt åker man raka sträckan 30 km/time så aka alla 4 givare visa 30km/km man kan kolla upp med datorn på live data ( alla volvo som jag har kollat upp med min datorn kan dock vet jag inte om din kan )
Sedan vill jag påpeka det felkod som man fick upp på datorn inte säkert att det är den givare som är fel t.ex om bilen säger Höger fram men det kan vara höger bak som är fel istället (t.ex ) och för att utesluta att annat som är fel måste man kolla upp live data på abs givare först.
aldrig mekat fords abs och sånt men tanke på att det är felkod på hastighetsgivaren.
och det inte nämns något om abs så förutsätter jag att det är en helt annan krets till hastighetsmätaren.. att normala bilar mäter på abs givarna är inget nytt men det är trots allt en ford
skulle nog oxå kolla att abs ger samma hastighet på alla 4hjulen. men eftersom det vart sämre efter givarbyte får man nästan anta att antingen har fel givare monterats eller så är det kabel eller konktaten som har problem. eftersom det är dom man rört vid givarbyte.. men som sagt det är en ford
Kör fort så hinner inget hända...