Saab og 9-3 Aero, renovering och uppgradering

Skulle bara sänka den... Blev lite mer. Nu 2 år senare är jag långt ifrån klar. Det började med en sänkning, det blev en helrenovering och uppgradering. Planen just nu är en 9-3 OG i toppskick, med delar från en viggen samt andra uppgraderingar av egen smak och slutligen en effekt som ska vara mer än dubbelt från original. Kort och gott ska det vara en fräsch sleeper som både skrämmer och överraskar.
  • 43 Följare
  • 56 087 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 oktober 2022
Beaverbee
12 september 2022 · 72 Inlägg

Vad kostade allt ifrån genuine saab? Varit inne på att beställa arb22, stagen fram och bak, men frakten var sinnessjukt dyr! 😅

Saab 9-3x 2.0TS - XWD "Hirschad" (2010)
keks
12 september 2022 · 78 Inlägg

Jäklar vilket jobb, fortsätt sådär! smile

fadret
12 september 2022 · 1 125 Inlägg

turbos4 skrev:
Uppdatering 43

In med bilen igen och påbörja framvagnsrenoveringen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-72d3216510155da06498170804c17c91.jpg

Tycker ändå att det ser helt ok, kunde varit värre. Inga genomgående rosthål. ABS kransarna samt givare verkar någon ha bytt inte så länge sedan. Bromsarna och beläggen är i bra skick. Min förhoppning är att sälja vissa av dessa delar vidare. Nånting borde man ju kunna få för delarna som ska bytas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-605a5f20f38a3fc7d20ea351a0c9f723.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d72a52d4d03c50113dcb0d2a96a866a3.jpg

Jag passade också på att demontera främre avgassystemet, som också är i bra skick. Dock kämpade den nedre lambdasonden emot något. Höll på att runda hela givaren, men lyckades till slut få av den (ja jag vet att det ligger en skiftnyckel där, men jag började med speciell hylsa för lambdasonden och den fungerade inte) . Kikade också på turbon, den har inget glapp och läcker ingen olja. Allt detta ger mig hopp om att motorn internt är i bra skick. Någon tidigare verkar ha brytt sig om bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-90ed9266ad6fdb2a096bcdb96dbc22ea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-3991a68d918382dfc156bc37fec3cf17.jpg

Dags för demontering. Styrleden vill verkligen inte ge sig!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-45cc27d7d978d5df58cb85f32e28234c.jpg


Har aldrig använt en avdragare i mitt liv till sådant arbete,det finns andra sätt,såg du använde kaustiksoda,varför inte använda citronsyra från matbutiken,tvätta direkt efter med ett bra diskmedel

Dags för att applicera värme och prova en avdragare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-0436b6d7219e1ed7df460e0dcaabb68a.jpg

Ops.. Den gick av.. tongue Minisvetsen var också rent skärp! Köp ej. När jag ändå är inne på vad man ej ska köpa så är det Biltemas hjulförvaring på hjul. Ena har redan gått sönder. Har ingen bild på det, men har moddat den med större hjul. Men adderar man priset för de större hjulen så hade man lika gärna kunnat köpa en bättre från början. Vissa saker håller helt enkelt inte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d4e6ecc9e8dcef9c5d3c6f97a03ad606.jpg

Då jag verkar behöva mer verktyg för att kunna demontera, passade jag istället på att rostskyddsmåla det där nya hålet under bilen. Själva reparationen av hålet kommer vid ett senare tillfälle, eventuellt när jag byter inredningen, för då kan man säkert ta bort mattan lätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-05ec13915a8fda1be02a0703c66855ec.jpg

Nu bör jag ha alla medel att kunna få bort alla bråkiga skruvar/muttrar!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-979a4aaafeac05b1e52167b164788fda.jpg

Denna avdragare var 3 gånger mer kraftig. Så ihop med värme och ett lätt slag av släggan så hoppade styrleden ur. Jag fattar nu vad alla menar när de säger att dessa leder brukar sitta hårt. Jag håller med!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-25fcc648f02ff789acb058a226c41cde.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e9751ff1ba641ec18dcb11d65613e7c8.jpg

Dock hade jag ingen Torx T55, så hjälparmen får demonteras av senare.. Det är så mycket verktyg man behöver!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-875f786af698210d96fb5f3fbd7b192a.jpg

Nu är allt på vänster sida demonterat! Bromsröret skulle eventuellt behövas bytas, men sitter ju så trångt till. Får se om jag gör det nu eller om det får bli att spara på. Jag vill verkligen provköra bilen innan snön kommer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-af7323590d00e53883e9bd156213faab.jpg

Nu är det inte så mycket mer spännande som kommer att ske på ett tag. Behöver demontera högra sidan, inhandla T55 torx, köpa lite skruvar som gick av och råkade ha sönder ABS-sensorhuset, så behöver nytt sådant (lär ha sönder den på andra sidan också). Vidare blir det att sandblästra dragkroken ihop med oken och slutligen demontera krängningshammaren.

Jag är lite osäker på hur jag ska göra med subframen, den ser ut att vara i bra skick, bara lite smutsig. Har också förstått att man kan få ur krängningshämmaren utan att demontera hela subframen. Det lockar att skippa det momentet. Ska motorn ur i framtiden så kan man ju demontera den då..

Dock är en liten rolig del till motorn på väg till mig. Jag kunde inte hålla mig borta. En hint är att det har att göra med motorns övre del big_smile

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
turbos4
13 september 2022 · 369 Inlägg

Beaverbee skrev:
Vad kostade allt ifrån genuine saab? Varit inne på att beställa arb22, stagen fram och bak, men frakten var sinnessjukt dyr! 😅

Jag var tvungen att maila med dem för att få fraktkostnaden då de måste i sin tur ta kontakt med UPS och få offert.

Detta blev den exakta kostnaden för mig:

Strut Brace 9-3 Rev3 = $195.00
Hatchback Brace NG900/9-3 3d/5d (HBrace) = $130.00
6-Point Subframe Brace (6pnt) = $193.93
Rear Anti-Roll (anti Sway) Bar  9-3 (ARB22) = $90.00
Short Shifter NG900/9-3 94-02/9-5 (Outright Kit) = $155.00
Sport Transmission Mount 9-3/900 (Manual) = $144.4
Engine mount Hard = $144.4
Oil Cap Viggen = Free ($43)
Cooler Cap = Free ($37)
Frakt: Ca $550-600, Tull: 4003kr

Totalt för mig 20 842kr

Hoppas detta hjälper med ett beslut smile

Avant för varje slant.
turbos4
23 september 2022 · 369 Inlägg

Uppdatering 70

Fortsättningen av inredningsrenoveringen.

Nya stolarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b994d8683ccfec176a40039d2ae4215c.jpg

Inte i perfekt skick, men så mycket bättre än innan. Här är förarstolen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b1b51f28feb0a0ad143b1634bdb34c58.jpg

Innan jag monterar in inredning så tänkte jag prova Biltemas läderbehandlingskitt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-0be6f6392db731f1d479e404e3696d0a.jpg

Är lite jobb, men lättare när stolarna är utanför bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-03907ff70c8c926007f97d70b5507c13.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-cf195d4646d10d4e25108c51c017ede3.jpg

Här är lite jämförelser med stolarna jag byter mot. Passagerarsidan, inte jätteskillnad, men nya är ändå lite bättre skick.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-2feaf7b97b3fa52be08dd6ff93e120f0.jpg

Däremot på förar sidan är det som dag och natt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e87e64d3d4cbba6d38f3032c66fd2deb.jpg

Biltemas läderbehandling var väl sådär. Vet inte vilket resultat jag förväntade mig, men trodde den skulle ge mer liv. Får kanske prova något annat medel. Men oavsett så blev lädret väldigt mycket bättre än föregående inredning.

Tillbaka in med bakstolen. Något krånglig montering och jag använde locktight på alla skruvar som håller bilbältet. Säkerhet först.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b6cf24be43032be033983e564b8652dc.jpg

Slängde in förarstolen och all elektronik fungerar. Phew big_smile Nu passar jag på att byta mittkonsolen. Skönt med färgkodade kontakter!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-506d087dd6a3fbb946c173a989433c43.jpg

Nya konsolen...
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f513c8a9da5dad7d1a507eb7468c584c.jpg

...är i så mycket bättre skick än min gamla. Dessutom kan man ju använda den gamla som mall för att installera lite eftermarknadsmätare i framtiden. Min tanke är likartat som det är på en Audi S2 (1991).
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-41a325e0141e82149a4957ef85a20612.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a49a33e47523d4235d3e6682ce9520fe.jpg

På plats! Men dumt nog fick jag demontera allt igen, för jag hade skruvat åt spaken för hårt, sp hela short shiften blev trög... Skulle ha stått något om det i installationsmanualen. Tps, skruva inte åt den för hårt, då kommer växelspaken vara trög.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-8a7ad56ae7e9c0f7f0f335e546906f93.jpg

På med nya växelspaken, dock måste short shiften justeras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-263ee14a34f20d0bd5329f54a26c46e3.jpg

Man justerar den för att femte växeln ska gå i smidigt och så att man inte ska kunna lägga i backen av misstag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-740a06c64dfec321fb10c0cc653a0e98.jpg

Klart! Känns riktigt bra. Kortare växlingar och bra mycket skönare känsla. Dock behöver jag ju såklart åtgärda växellänkaget också, för växlarna är något svåra att få i ibland, finns även lite spel i växelspaken. Detta är på grund av att bussningarna slitna. Dock byter jag dem senare när motorn är ur.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b7d3a25993e0da59a6d58562a9701adb.jpg

Hela mittkonsolen monterad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f33adf66fcecde5dbf374393b0939187.jpg

Men något som är så fult på 9-3og är ju handbromsen, en ful borste...
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-778ff79e55aae11b918708af00bcae25.jpg

Så nu åker det på en handbromsdamask som finns på Speedparts att köpa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-faf4dda6159c993a140b82079000dc4f.jpg

Väldigt smidig montering och bra instruktion.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-db5737c167ffcd37e6efc518de85bbf3.jpg

Det ligger ju i detaljerna!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-00ed2ab7fc2bf4af1cded5e451f8a440.jpg

Passagerarstolen på plats. Allt fungerar även i den. Bara bältet som behöver monteras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f7f6c7a3a9d493193452854d2f9732e6.jpg

Sen lite smådetaljer, så som nya clips för mattan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-6d03ce4a091e0b88bfb29d8fd483e69e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e8d1028a3e148d3d5b61ab4f00dfd3d4.jpg

Som sagt, jag går djupt ner i detaljerna nu. Byter även en trasig clips i taket, som ingen kommer någonsin lägga märke till.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-9662125a5f6974796c28c36d38e325d9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-c293b193aed35164e245d18ad1af5a28.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-3deb04c89347c3e930041be4167e13a8.jpg

Slutligen byter jag ut en list som var trasig, byter även en del clips i dem som alltid går sönder. Önskar jag kunde köpa alla nya, men får räcka med en rejäl rengöring.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b8bc9a2740698549ea0b5083a77e98cd.jpg

Blev dåliga bilder pga ljuset, så får ta nya vid senare tillfälle. Men, inredningen är komplett och åter i bilen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-765e3a448e2565d89e4ec4c710917701.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-415ca707f8132cac788cf5996e3b39a4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-ba09e160bbaa4778aea9bbf302906999.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-71e79b048f68728fa318ed01c86ddcbf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-733733d6315fcc4ff699d667299d9a3f.jpg

Då var detta kapitel slut! Äntligen är inredningsrenoveringen avslutat. Det har tagit flera månader (jag trodde att jag skulle klara det på 1 vecka...). Men nu är det äntligen klart. Det återstår lite saker som eftermarknadsmätare, ytterligare en behandling av lädret och eventuellt en omlackering av förarpanelen (funderar på blanksvart lack). Men bilen känns nu 15 år yngre!

Nästa steg är att montera allt jag fick från USA, samt lite annat innan jag pausar projektet ett tag.

Avant för varje slant.
turbos4
3 oktober 2022 · 369 Inlägg

Uppdatering 71

En lite annorlunda uppdatering. Jag har gjort en slags sammanställning/ receptbok för uppgradering/modifiering av en Saab 9-3 Aero OG. Det som följer är ju givetvis min subjektiva bedömning som baseras på mitt projekt och allt jag hört och läst de senaste åren. Men kan ju vara kul att se, visuellt, hur jag tänker. Kanske också en hjälp på vägen för dem som planerat uppgradera sin 9-3 OG.

Det hela bygger på olika steg. Vi börjar med att kika på bromsar. Jag utgår alltid från en Aero och priserna är grovt uppskattade för det aktuella steget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-7cd372966bb3ffded51bcb72744c7dbc.jpg
Finns säkerligen steg emellan Big brake och Viggen+, men jag tänker mig att om man har Viggen+ så går man på en rejäl uppgradering för att det verkligen ska vara värt att uppgradera.

Nästa, körbarhet/stabilitet/styrning, det jag förenklarar till "Handling".  Här har vi några fler steg, så blir fördelat på två bilder.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-5294ade650e0abafa8561113cc5d7be7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4acffd8232feb3ab9eb750a7a410fac0.jpg
Finns säkert smågrejer (eller stora) jag missat, men här är de stora dragen.

Beroende på vad ens syfte/mål man har med sitt projekt, kan stereoljudet vara helt ointressant eller helt avgörande. Nedan följer mitt recept på relativt bra ljud.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-5573224f9e42aa72031f177890f8c18a.jpg

Detta var tveklöst det svåraste området. Här finns det utan tvekan miljoner med åsikter. Här är i varje fall mitt förslag på steg-trimning till 9-3 OG.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-03d772ce933182a79f301385d37040b5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f2877267e3c2bba378da9e9393d79ec2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b2398656b4b7252a8c1d3898d08d34da.jpg
Man kan ju verkligen diskutera vad som anses som "support mod" och inte, men jag tänkte vad som får motorn att fungera och leverera kraft. Här man man ju utan några som helst problem addera massor med mellansteg och även fortsätta och utöka med v8 osv. Eftersom att detta tog på tok för lång tid att göra så nöjer jag mig såhär smile

En liten bonus. Styling. Behöver jag påminna om att detta är subjektivt? tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4c98ec4d455047eb94a5aa6c46e8f90a.jpg
Nej det finns ingen taklucka med... Att lackera om i en annan lack hade ju också kunnat vara med.

Så hur är alla dessa steg i relation till mitt projekt? För jag siktar ju inte till max på allt. Såhär det ut för mig, vad jag siktar på och hur långt jag kommit i skrivande stund:
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d74022ae7c1a67b0067d2e6112100ab9.jpg
Jag kommer att använda denna summering i framtiden tänkte jag, för att då och då återkoppla till helheten. Kan själv tycka att det är lite svårt att veta vart man är när man är nere på skruvnivå. Sen finns det 1000 projekt och detta är kanske inte det mest intressanta att följa såvida man verkligen inte ska själv modifiera/reparera/renovera en Saab, så vill försöka att vara lite unik.

Självklart har ju saker hänt med bilen och inte bara bakom tangentbordet. Jag blev ju långt ifrån nöjd med toningen på bakrutan, så beställande nytt. Det gamla har skador, bubblor och repor jag inte lyckades med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a14066d827c8d6f046a57302091c3380.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-50265f35edde72763d34ce5a2efd709b.jpg

Så här kör vi försök nummer två då! Denna gång spenderade jag mycket mer tid med förformningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-10141319bd8ba144da6150e9d947b1df.jpg

Detta är verkligen en färdighet. Det är väldigt svårt att få till en bra toning, även med rätt verktyg (Denna gång hade jag en proffsskrapa) och med proffsfilm. Det blev ljusår bättre men inte bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-19f37cb78701047d134227bbbf8a9233.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-014fe353ecef0a596950393349b82571.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-9036a549195356d6a21730429ec72cc4.jpg

Som tur var så hittade jag denna guide på youtube, den hjälpte enormt! Här är det så tydligt att det är "falsk" marknadsföring från dessa firmor (alla kan proffstona sin bil på 30min.... ) Nja det tar övning, tålamod och rätt teknik. Jag rekommenderar inte att tona själva, lämna in istället.



Efter att ha följt guiden och spenderat 2 kvällar med att reparera alla bubblor och skador så blev det ändå lyckat! Fortfarande inte perfekt på supernära håll, men nu behöver man inte skämmas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-58e98417d0294a6c569db2d5b3dd3ac2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-acf42b758a9be91660c7e8d88574f36c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-aa60d51f3f80e9f57c2e76691be9218e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e858dd86a7fdff90090283b40bba2b49.jpg

Jag har också försökt att frigöra lite yta i garaget och sälja av mig lite delar som blivit över, men verkar svårt just nu. I Nästa uppdatering blir det att förbättra chassit!

Avant för varje slant.
turbos4
13 oktober 2022 · 369 Inlägg

Uppdatering 72

Dags att starta resan till förbättrad chassi/stabilitet eller snarare till steg 5 på "handling" alltså vad jag väljer att kalla för Extreme.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-5294ade650e0abafa8561113cc5d7be7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4acffd8232feb3ab9eb750a7a410fac0.jpg

Börjar med något jag köpte hela 2 år sedan, styrväxelklämman!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-ba19436721ad1f0287b1a39959a23775.jpg

Bort med den gamla fästet och bussningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-63627b574793cfd53ee4c6ed8175c51d.jpg

När man ändå håller på så kan man väl rengöra styrväxeln lite (Jag har en ny damask till den som jag kommer att montera senare).
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-ff646bfb99835262d45973f4784274a0.jpg

Då var den nya på plats. Väldigt smidig installation och skillnaden är helt klart märkbar! Man kan tycka att 1000kr för denna är lite väl högt med tanke på hur simpel delen är, men den gör verkligen skillnad, är bättre känsla i styrningen och "kåta snok" symptomen är nästan borta vid gaspådrag.  Rekommenderas!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-c6115c50d1c05c67ff923e95974b0193.jpg

Detta är en liten försmak av saker som ska monteras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-ddbc9ea51b7f8c308e25436d135e6dda.jpg

Nästa sak jag vill byta är krängningshammaren i bak. Idag kör jag dubbla original. Det fungerar och ger märkbar skillnad, men detta projekt har ju spårat lite och bara det bästa accepteras från och med nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a6eb09766641c541bbbb4c082d82e381.jpg

Ersättaren är en bastant pjäs från Genuine Saab (GS) i USA. Verkligen superb kvalitetskänsla. Jag skulle nog säga att den är styvare än dubbla original då den väger något mer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-977a024b382a715a355f240f9950cbd3.jpg

Självklart momentdrar jag allt enligt institutionen från GS.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-99e149b580acdcaa633ec7f5fc8f459a.jpg

Jag ville egentligen ha den i svart, men då hade jag fått vänta ännu längre på min order som redan tog ca 2-3 månader, så jag accepterade i silver. Tycker ändå att det ser bra ut. Jag kunde även märka ytterligare förbättring med denna. Denna ihop med styrväxelklämman och stötdämpare/fjädrar bör verkligen vara det första man gör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-c63da35557cab23210e8b40b1d6b5048.jpg

Något som 9-3:an redan har från fabrik är fjäderbensstag i fram. Men den är ju något vek, så jag valde att byta den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-98a39156eed9e29ff3b4002fe149a9eb.jpg

Ersättaren är ett stag från GS. Väldigt bra kvalitetskänsla (Ej sponsrad, dock genuint imponerad av deras produkter).
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-204f672a960a6b341276da6b97cf3ede.jpg

Jag var något skeptisk om denna verkligen behövdes, men nu när jag kan jämföra mot original så skulle jag säga att den från GS är bra mycket tyngre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-cbce05e9ce8e3eb59855c22fe152e699.jpg

Störst skillnad är vid infästningen mot fjäderbenet, klart mer kraftig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a3deb4ef7222381cc7553e04d85e6bfa.jpg

Monterat och klart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-3af62432eae78104248e97ed9ebd8f78.jpg

Mycket gott resultat och den gjorde skillnad. Inte sådär revolutionerande skillnad, men kurvtagning i högre hastighet kändes bättre. Så rekomenderad uppgradering om man vill gå lite mer mot det det extrema.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f6da1b52b4f4373209f979b6e18c389e.jpg

Liten sidnot. Jag har även köpt proffs-eltjep till kabelhärvan jag ska installera i framtiden. Den var så skitig och olijg, så köpte rejäl tejp från Tesa. Ska både tåla temperatur och skavning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-6754e34cde8f3314f958ae27c41825d1.jpg

Sen kan man fira att Saaben gått över 20 000 mil! Knappt inkörd alltså!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-53b7b625936220b9f4843713f151c8d1.jpg

Avant för varje slant.
turbos4
13 oktober 2022 · 369 Inlägg

Uppdatering 73

Fortsättningen på förbättrad körbarhet!

Nästa är ett fjäderbensstag i bak, även denna från GS. 
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e601e0778e402dc6830735ded6260e8a.jpg

Börjar med att riva ned inredningen i bak. Det har man ju gjort några gånger, så går fort. Nu får man ju se sitt fina arbete från tidigare uppdateringar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-20fb26590739da4c55264fc2a878b4e1.jpg

Ungefär såhär ska staget sitta. Alltså med tre infästningspunkter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b69e16801ade6be6b58ef5c674f00580.jpg

Den nedre punkten var den lätta. Man behöver borra ett skruvhål och sedan ett större hål för att komma åt med en hylsa. Om någon annan tänkt att göra detta, ta bort bakstolarna helt, tro mig, man sparar tid! (hylsan fastande nämligen så jag fick demontera stolarna i alla fall tongue)
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a1364f1e51786050efabd1f4dfe306df.jpg

Skurvarna vid dämparna var inte lätta att komma åt. Det positiva är att det finns hål sedan innan, så man behövde inte borra egna hål. Men åtkomsten är horribel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-8b72a4483fc2c44d383ca89edab10edb.jpg

Att gänga in skruven tog mer än en timme! (kanske jag som inte har skruvvanan inne men ändå!) En kort blocknyckel fick precis plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-22bd59dc03c7efb4afcf3cc4fd4a0592.jpg

Efter att jag hade kollat passformen så demonterade jag staget och skar hål i mattorna som staget går igenom. Rätt svårt att få hålen i exakt rätt position, men som tur var fick man lite mått i instruktionerna att följa. Blev ändå bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-8aa772011f14bbc014b497457abc3c9d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-c5fb02e7542aaaea9b70646e08d72ccb.jpg

Den nedre var den lätta då mattan är lös. Så här blev passformen perfekt, vilket är bra då detta syns mest.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-7722e1eb8922dbeba47333a474b48a4b.jpg

Bara att dra av plasten då.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-6eb5d268e7bd931822e6ac7864ccdb02.jpg

Denna tog rejält med tid och svordomar. För er som funderar på denna så varnar jag att det var lite krångligt, men vad snyggt det blev! Bra finish på denna. Liknar andra svarta färger i interiören.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-030c6677a8112604c580534d3a9e16ff.jpg

Jag vet inte om det har att göra med att det är 5-dörrarsvarianten eller om 9-3:an (som många säger) är väldigt flexibel i chassit, men jag kunde känna av skillnaden med denna. Denna uppgradering tillhör de mer extrema målen enligt min mening pga den krångliga installationen och tillgängligheten, men klar skillnad. Även i lägre farter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-871e3066f87f23c192d169fc890a473a.jpg

Näst på tur blev 6-punktsstaget till subframen i fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a3972bb225c2ffca984a34a21de263f1.jpg

Dock innan så tänkte jag att det var lika bra att byta ut det främre växellådsfästet och motorfästet innan staget, då åtkomsten är bättre utan. Börjar med växellådsfästet. (nej det satt två skruvar, jag hade bara hunnit att skruva av ena innan fotot, ibland glömmer man att fota roll)
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e2676397320d82d2fd239af95061088b.jpg

Givetvis använde jag domkraften under växellådan för att inte belasta de andra fästena för hårt samt för att få ur och i fästet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-006b24612ca85cec16eb40c1fde3fd43.jpg

Snacka om att det gamla fästet var slitet och gammalt. Inte undra på att man ibland hade svårt att få i växlarna och att motorn kunde rycka till. Denna var helt slut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-702e8ceb7586a81578e84ca60bb5a50c.jpg

Här är det nya fästet från GS. Helt otrolig kvalitetsfinish.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-881fb94c0037114f0cd4b605cceeac9b.jpg

Jämfört mot det gamla är knappt en jämförelse. GS-fästet är väl dubbelt så tungt och väldigt stumt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-899a0ac35ea83a5d9411cddf7c8b76a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-6ae2f9594f853db6a4899fece2b1946a.jpg

Viktigt att använda rätt moment. Fick översätta lite lbs/ft till Nm, men det är ju lätt med google (inte för att matten är direkt svår, men huvudet är ibland bortkopplad i garaget).
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-88af181db3d09b489fbc2223946b3637.jpg

Sådär, på plats. Väldigt lätt montering och bra åtkomst.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-0d50e21d2938e860fa28c0ce9ef7d868.jpg

Motorfästet hade inte lika stor viktskillnad som växellådsfästet, men den var också mycket mer stum. Detta är GS's hårda variant. Jag valde den hårda pga framtida effektuttag, annars rekommenderas standard eller deras mjuka version.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-9ff119d331b9c43bbe9bc7960eb3cfb3.jpg

Även motorfästet var i rätt så dåligt skick, inte lika illa som vxl-lådsfästet, men bidrog till motorrörelse.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-770dc56d5625c144d251dcd069d98a66.jpg

Här var det väl lite sämre åtkomst, men ändå ett smidigt byte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-7b7902a514a2c0c494076cff86821b5d.jpg

Vid en snabbtest så gjorde fästena stor skillnad. Bättre växlingar, bättre känsla i drivlinan, mindre ryckningar. Jag skulle rekommendera växellådsfästet till alla, till och med helt originella bilar. Motorfästet var väl lite mer extremt, men ändå helt nödvändig uppgradering om man tänkt högre effekt. Ja, det blev mer vibrationer och kan tänka mig att det kommer bli ytterligare vibrationer när man tar bort balansaxeln ur motorn. Men så som det var nu så var det inte direkt på några störande nivåer, tvärtom, känns bra att veta vad som sker i motor och vxl-lådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-1da61a378ddb7a62a0b377dc04eadfa3.jpg

Tillbaka till 6-punktsstaget. Jag har väl inte så mycket att säga om installationen. Det finns ett bra youtubeklipp från GS som visar hur man installerar. Tror inte jag har så mycket att tillägga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-efa55e26dca5f0bc44d58562299b8f3c.jpg

Kan väl nämna att man fick skära upp lite plast. Borra upp ett befintligt rektangulärt hål i subframen och montera två skruvnitar. Annars använde man befintliga hål i subframen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-52347538299c559d7cf52600c49358f2.jpg

Relativt lätt installation, några frågetecken i början och man var tvungen att använda rätt sekvens för att få dit staget, men inget större problem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-cd612972b166b63c9f776703d4cf5d34.jpg

Som med övriga stag är finishen superb. Bra frigång till oljefiltret och downpipen. Något sämre markfrigång men jag tog inte i något vid test.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-3343c0ada0a4baf94bc2a3320a5b6185.jpg

Eftersom att detta var det sista staget jag installerade så kände jag inte direkt av någon större skillnad, men jag är ändå övertygad att den gör sitt i extrema förhållanden. Även denna rekommenderas till det lite mer extrema målen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-8c3f66b17e4168cccfc61686500a7574.jpg

Jag är verkligen helnöjd med dessa uppgraderingar. Bilen är helt förändrad. Det finns inget "torque steer" kvar alls. Den känns väldigt stabil och framför allt rolig att köra. Jag har helt klart ett högre förtroende för bilen. Det är ju en hel del jobb att komma till denna nivå och inget jag skulle rekommendera förutom de som verkligen vill få ut allt av sin 9-3. Dessutom har det kostat en del, jag skulle uppskatta grovt runt 20-30 000kr.

På totalen ser ut såhär (nu fuskar jag lite då jag inte har uppgraderat växellänkaget och däcken ska bli ännu bättre). Steg 5 uppnått och lite högre total. Långt ifrån klart projekt, men kommit en bra bit!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-745f895b74a9b4337342d69e82c2d4cc.jpg

Senast redigerat av turbos4 (13 oktober 2022)

Avant för varje slant.
Mrsaab99turbo
13 oktober 2022 · 100 Inlägg

Mycket intressanta chassiuppgraderingar du gjort. Bra bilder dessutom. Ger inspiration att göra motsvarande.

tommyhjortasen
13 oktober 2022 · 1 041 Inlägg

Snyggt  Jobb!

Beaverbee
14 oktober 2022 · 72 Inlägg

Har du exakt mått på bakre staget i bredd? Själva det längsgående röret?
Tänkte ge mig på att tillverka ett eget.

Saab 9-3x 2.0TS - XWD "Hirschad" (2010)
lea
1 september · 16 Inlägg

Hur går det för dig? Inga uppdateringar?

Hälsningar Martin

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang