Utelåst v50

Andreasson_
22 augusti 2023 · 21 Inlägg

Hej. Jag har slarvat bort min enda nyckel till min volvo v50 2007.
Oklart om den ligger i bilen eller försvunnit efter jag låst bilen. Jag har inte heller nyckelbladet kvar.
Jag har lyckats ta mig in med luftkuddar för att trä ståltråd runt handtaget för att försöka öppna dörren, både på förar och passagerardörr, men inget händer när jag drar dessa till ändläge.

Jag har också försökt trycka på Lås upp knappen på båda sidor, men inget händer. Jag tröck igång varningsljuset med en stång utifrån för att se att det om batteriet var dött men det fungerar.

Vad kan jag göra i nästa steg för att försöka öppna bilen utifrån?

Terran65
22 augusti 2023 · 32 Inlägg

Andreasson_ skrev:
Hej. Jag har slarvat bort min enda nyckel till min volvo v50 2007.
Oklart om den ligger i bilen eller försvunnit efter jag låst bilen. Jag har inte heller nyckelbladet kvar.
Jag har lyckats ta mig in med luftkuddar för att trä ståltråd runt handtaget för att försöka öppna dörren, både på förar och passagerardörr, men inget händer när jag drar dessa till ändläge.

Jag har också försökt trycka på Lås upp knappen på båda sidor, men inget händer. Jag tröck igång varningsljuset med en stång utifrån för att se att det om batteriet var dött men det fungerar.

Vad kan jag göra i nästa steg för att försöka öppna bilen utifrån?

Har du någon drulleförsäkring på bilen som ersätter tappade nycklar?

Andreasson_
22 augusti 2023 · 21 Inlägg

Tyvärr inte, ny nyckel kostat 3300:- inkodad och klar, och bärgning till volvo kostar 1200:- vilket är mindre än självrisken på försäkringen. Så nu måste jag bara komma in, så att jag kan bärga bilen.

Terran65
22 augusti 2023 · 32 Inlägg

Andreasson_ skrev:
Tyvärr inte, ny nyckel kostat 3300:- inkodad och klar, och bärgning till volvo kostar 1200:- vilket är mindre än självrisken på försäkringen. Så nu måste jag bara komma in, så att jag kan bärga bilen.

Annars brukar bärgare vara duktiga på att just komma in i bilar. Måste finnas något sätt att få den i något serviceläge utan att använda nyckel

Brådhis * Voff voff *
23 augusti 2023 · 10 328 Inlägg

Andreasson_ skrev:
Tyvärr inte, ny nyckel kostat 3300:- inkodad och klar, och bärgning till volvo kostar 1200:- vilket är mindre än självrisken på försäkringen. Så nu måste jag bara komma in, så att jag kan bärga bilen.

Går alldeles utmärkt att bärga den utan att komma in i den, så den biten ska inte vara något problem.

Det är för övrigt deadlock på den, så enda vägen är att få tag i en ny nyckel eller dyrka upp låset. Att dra i handtag eller trycka på knappar hjälper inte.

Personligen hade dock jag väntat tills nya nyckeln kom till Volvo, tagit nyckelbladet och öppnat bilen och letat efter nyckeln i bilen. Finns den inte då så hade jag bärgat den då.

Senast redigerat av Brådhis (23 augusti 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Andreasson_
23 augusti 2023 · 21 Inlägg

Brådhis skrev:

Andreasson_ skrev:
Tyvärr inte, ny nyckel kostat 3300:- inkodad och klar, och bärgning till volvo kostar 1200:- vilket är mindre än självrisken på försäkringen. Så nu måste jag bara komma in, så att jag kan bärga bilen.

Går alldeles utmärkt att bärga den utan att komma in i den, så den biten ska inte vara något problem.

Det är för övrigt deadlock på den, så enda vägen är att få tag i en ny nyckel eller dyrka upp låset. Att dra i handtag eller trycka på knappar hjälper inte.

Personligen hade dock jag väntat tills nya nyckeln kom till Volvo, tagit nyckelbladet och öppnat bilen och letat efter nyckeln i bilen. Finns den inte då så hade jag bärgat den då.

Betyder det att dom tillverkar nyckelbladet till mitt lås efter beställning av nyckeln så att det passar?
Det hade varit toppen i så fall. Det svåra är ju att jag står på min parkeringsruta, med handbroms och ev växel i, men det kanske inte är ett problem!? Tack för ett bra svar, deadlock var ett nytt begrepp för mig, och jag kan sluta försöka ta mig in den vägen i onödan.

Terran65
23 augusti 2023 · 32 Inlägg

Andreasson_ skrev:

Brådhis skrev:

Andreasson_ skrev:
Tyvärr inte, ny nyckel kostat 3300:- inkodad och klar, och bärgning till volvo kostar 1200:- vilket är mindre än självrisken på försäkringen. Så nu måste jag bara komma in, så att jag kan bärga bilen.

Går alldeles utmärkt att bärga den utan att komma in i den, så den biten ska inte vara något problem.

Det är för övrigt deadlock på den, så enda vägen är att få tag i en ny nyckel eller dyrka upp låset. Att dra i handtag eller trycka på knappar hjälper inte.

Personligen hade dock jag väntat tills nya nyckeln kom till Volvo, tagit nyckelbladet och öppnat bilen och letat efter nyckeln i bilen. Finns den inte då så hade jag bärgat den då.

Betyder det att dom tillverkar nyckelbladet till mitt lås efter beställning av nyckeln så att det passar?
Det hade varit toppen i så fall. Det svåra är ju att jag står på min parkeringsruta, med handbroms och ev växel i, men det kanske inte är ett problem!? Tack för ett bra svar, deadlock var ett nytt begrepp för mig, och jag kan sluta försöka ta mig in den vägen i onödan.

Det är inga större problem för en bärgare att bärga en bil med p broms och växel i. Dom tar bara en dolly och lyfter bilen på alla hjul som en släpkärra

Mack Forum- och sitemoderator
23 augusti 2023 · 26 193 Inlägg

Andreasson_ skrev:

Brådhis skrev:

Andreasson_ skrev:
Tyvärr inte, ny nyckel kostat 3300:- inkodad och klar, och bärgning till volvo kostar 1200:- vilket är mindre än självrisken på försäkringen. Så nu måste jag bara komma in, så att jag kan bärga bilen.

Går alldeles utmärkt att bärga den utan att komma in i den, så den biten ska inte vara något problem.

Det är för övrigt deadlock på den, så enda vägen är att få tag i en ny nyckel eller dyrka upp låset. Att dra i handtag eller trycka på knappar hjälper inte.

Personligen hade dock jag väntat tills nya nyckeln kom till Volvo, tagit nyckelbladet och öppnat bilen och letat efter nyckeln i bilen. Finns den inte då så hade jag bärgat den då.

Betyder det att dom tillverkar nyckelbladet till mitt lås efter beställning av nyckeln så att det passar?
Det hade varit toppen i så fall. Det svåra är ju att jag står på min parkeringsruta, med handbroms och ev växel i, men det kanske inte är ett problem!? Tack för ett bra svar, deadlock var ett nytt begrepp för mig, och jag kan sluta försöka ta mig in den vägen i onödan.

När mitt föräldrahem brann upp för ett antal år sedan så försvann såklart nycklarna till farsans V50 i branden.
Den stod i ett trångt garage men bärgaren fick ut den utan större problem.
Nycklarna ordnade Volvo så det till slut bara var för farsan att hämta ut bilen som om den varit på service.

Btw, det räcker med att parkera med växel i. Låt handbromsen vara.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Brådhis * Voff voff *
24 augusti 2023 · 10 328 Inlägg

Andreasson_ skrev:

Brådhis skrev:

Andreasson_ skrev:
Tyvärr inte, ny nyckel kostat 3300:- inkodad och klar, och bärgning till volvo kostar 1200:- vilket är mindre än självrisken på försäkringen. Så nu måste jag bara komma in, så att jag kan bärga bilen.

Går alldeles utmärkt att bärga den utan att komma in i den, så den biten ska inte vara något problem.

Det är för övrigt deadlock på den, så enda vägen är att få tag i en ny nyckel eller dyrka upp låset. Att dra i handtag eller trycka på knappar hjälper inte.

Personligen hade dock jag väntat tills nya nyckeln kom till Volvo, tagit nyckelbladet och öppnat bilen och letat efter nyckeln i bilen. Finns den inte då så hade jag bärgat den då.

Betyder det att dom tillverkar nyckelbladet till mitt lås efter beställning av nyckeln så att det passar?
Det hade varit toppen i så fall. Det svåra är ju att jag står på min parkeringsruta, med handbroms och ev växel i, men det kanske inte är ett problem!? Tack för ett bra svar, deadlock var ett nytt begrepp för mig, och jag kan sluta försöka ta mig in den vägen i onödan.

Exakt, stämmer bra det. Det enda du inte kommer kunna göra är att öppna med fjärren/och eller starta, men in i bilen kommer du. smile Så tror du att nyckeln kan finnas i bilen hade iaf jag inväntat nya nyckeln innan jag lät bärga bilen (om den inte står på ett dumt ställe som tex kostar eller riskerar vandalisering).

Passa på att smörja låset ett par gånger i väntan på nyckeln, det har du igen sedan. ;-)

Handbroms och växel är inte ett problem. Kommer gå galant för bärgaren att få med den ändå. Finns en rad olika lösningar på det. Allt från att använda praktiska hjälpmedel till att peta ur växeln för att få två hjul att rulla iaf.

Senast redigerat av Brådhis (24 augusti 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Andreasson_
22 september 2023 · 21 Inlägg

Nu är problemet löst! Jag beställde nytt nyckelblad på grund av deadlock funktionen, för att komma in i bilen och se om fjärren fanns där, icke!
Fick beställa ny fjärr, bärga bilen till Volvo och få nya nyckeln inkodad. Nu några pengar och ett problem fattigare.
Tack för er kunskap!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 september 2023 · 13 810 Inlägg

Mack skrev:

Andreasson_ skrev:

Brådhis skrev:

Går alldeles utmärkt att bärga den utan att komma in i den, så den biten ska inte vara något problem.

Det är för övrigt deadlock på den, så enda vägen är att få tag i en ny nyckel eller dyrka upp låset. Att dra i handtag eller trycka på knappar hjälper inte.

Personligen hade dock jag väntat tills nya nyckeln kom till Volvo, tagit nyckelbladet och öppnat bilen och letat efter nyckeln i bilen. Finns den inte då så hade jag bärgat den då.

Betyder det att dom tillverkar nyckelbladet till mitt lås efter beställning av nyckeln så att det passar?
Det hade varit toppen i så fall. Det svåra är ju att jag står på min parkeringsruta, med handbroms och ev växel i, men det kanske inte är ett problem!? Tack för ett bra svar, deadlock var ett nytt begrepp för mig, och jag kan sluta försöka ta mig in den vägen i onödan.

När mitt föräldrahem brann upp för ett antal år sedan så försvann såklart nycklarna till farsans V50 i branden.
Den stod i ett trångt garage men bärgaren fick ut den utan större problem.
Nycklarna ordnade Volvo så det till slut bara var för farsan att hämta ut bilen som om den varit på service.

Btw, det räcker med att parkera med växel i. Låt handbromsen vara.

det beror ju på..   det kan oxå straffa sig att parkera vissa bilar utan handbroms..
köpt en bil som ägaren hade problem med handbromsen så dom använde den inte och parkerade den i lätt uppförslut en dag hade spännaren till kedjan backat helt och bam   12 av 12 ventiler var krökta.... nu gjorde det inte det bättre att dom försökte dra igång bilen efter detta.  men detta hade aldrig hänt om handbromsen används...

för mig blev det dock en ganska bra affär.. gick 25+ på den och 2dagar i garaget.

men en bil med rem så är det dock inte så noga..    bara det är plant nog...   jag lägger i regel i handbromsen om bilen används varje dag.  står dom lägger jag verkligen inte i den för det kommer straffa sig smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang