Koppla billjud (första gången)

Torpan39
24 september 2023 · 14 Inlägg

Tja!
Det finns säkert trådar om det här redan men det tar en evighet (tycker jag) att hitta alla frågor jag undrar över så jag gör en egen tråd.

Jag hade nämligen tänkt att koppla in nytt ljud i bilen. Jag hade tänkt 1st högtalare i varje dörr (4st), 2st diskanter och något fyrkanalssteg till det. Sen blir det väll ett monoblock och en bas.

Så till frågorna:

Jag har läst att man ska ha så låg impedans (ohm) som möjligt för att få mest effekt och det får man genom att parallellkoppla högtalarna och då undrar jag om högtalarna i bilen redan är parallellkopplade så kablarna redan är dragna så det bara är att byta högtalarna eller måste man parallellkoppla kablarna helt själv så högtalarna blir parallellkopplade?

Sen vad är det man ska ha för högtalare, mellanregister eller midbas? För vad jag förstod det så är det två olika högtalare....?

Sen så ska man ha ett delningsfilter så inte diskanterna förstörs. Vart kopplar man in dom? Ska slutstegets kablar in i delningsfiltret och sedan så kopplar man in högtalarna och diskanterna i själva delningsfiltret?

Sen om någon har lust och möjlighet så skulle det vara väldigt snällt om någon kunde skicka ett kopplingsschema till mig, det kanske blir lättare att förstå då.

Tack i förhand

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang