2881
Sök

Fläkt går hela tiden när bilen är avstängd -Mercedes s210 220cdi -00

5 Inlägg
7 november 2023
Trådstartare
#1
Hej, jag har en Mercedes s210 220cdi -00 där fläkten går på väldigt lågt ”varv” även när bilen är avstängd och nyckeln är ur.
Alla lägen fungerar men när man vrider från läge 5 och ner till 3-4 så ”varvar” den upp.
Någon som kan ha en idé på vad felet är?

5 Inlägg
7 november 2023
Trådstartare
#3
Jesper328 skrev:
Kortslutet effektsteg?

Är det fläktmotståndet eller är det något helt annat?
Kan verkligen noll om bilelektronik..

3 060 Inlägg
7 november 2023
#4
Japp, kärt barn har många namn.
Kontrollera först så att det inte är acc-panelen som ligger och förser effektsteget med ström när bilen är av.


7 670 Inlägg
8 november 2023
#5
Relä som "hängt sig"?

5 Inlägg
8 november 2023
Trådstartare
#6
Jesper328 skrev:
Japp, kärt barn har många namn.
Kontrollera först så att det inte är acc-panelen som ligger och förser effektsteget med ström när bilen är av.

Märkte nu att den slutar gå när man lyfter av jorden på batteriet och börjar inte förrän man trycker in nyckeln i tändningslåset.

Fri fart för ett fritt folk!
14 687 Inlägg
8 november 2023
#7
drar den ur batteriet pga det?

en del bilar har eftergång på kupefläkten för att motverka fukt

Kör fort så hinner inget hända...

5 Inlägg
8 november 2023
Trådstartare
#8
Growe skrev:
drar den ur batteriet pga det?

en del bilar har eftergång på kupefläkten för att motverka fukt

Ja den går tills batterit är tomt

3 060 Inlägg
8 november 2023
#9
Då kan det mycket väl vara att ett relä hänger sig som Torsen är inne på.
Leta fram det/dem och knacka lite på dem för att se om fläkten slutar gå.
Har sett flera gånger att reläer kortsluter sig internt, och då är relät draget tills man bryter kretsen själv.


5 Inlägg
8 november 2023
Trådstartare
#10
Jesper328 skrev:
Då kan det mycket väl vara att ett relä hänger sig som Torsen är inne på.
Leta fram det/dem och knacka lite på dem för att se om fläkten slutar gå.
Har sett flera gånger att reläer kortsluter sig internt, och då är relät draget tills man bryter kretsen själv.

Okej, har du någon aning om vart relät sitter eller är det också själva motståndet?


Sök