2580
Sök

1981 Volvo 240 B21A laddar ej

26 Inlägg
7 december 2023
Trådstartare
#1
Min skithög till bil laddar inte samt lyser samt lyser alla varningslampor i intrumentpanelen. Att den inte laddar kan ju bero på dåliga kol eller nån dålig kontakt men varför lyser då övriga varningslampor? Blev lite skraj när oljetryckslampan tändes. Då den ej har en oljesticka tänkte jag införskaffa mig en och samtidigt byta olja o filter för att vara på säkra sidan men misstänker ändå att det har att göra med att den ej laddar. Några tips?
Senast redigerat av DeMeester (7 december 2023)

5 949 Inlägg
7 december 2023
#2
Men om vi struntar i de andra lamporna så länge, hur beter sig laddningslampan? Tänder den sig när du vrider på tändningen och fortsätter lysa efter att motorn startat, eller slocknar den?

Du kan ju ha något fel i instrumenthuset som påverkar även laddningslampan, och därmed gör att bilen inte laddar. Generatorn behöver få ström via laddningslampan för att kunna ladda, så det är en förutsättning.

26 Inlägg
7 december 2023
Trådstartare
#3
Utmarks-Loke skrev:
Men om vi struntar i de andra lamporna så länge, hur beter sig laddningslampan? Tänder den sig när du vrider på tändningen och fortsätter lysa efter att motorn startat, eller slocknar den?

Du kan ju ha något fel i instrumenthuset som påverkar även laddningslampan, och därmed gör att bilen inte laddar. Generatorn behöver få ström via laddningslampan för att kunna ladda, så det är en förutsättning.
Den lyser när tändningen vrids på och när motorn är igång

5 949 Inlägg
7 december 2023
#4
Då borde laddningen och lamporna i instrumenthuset vara två olika fel. Laddningslampan skall bara skicka iväg ström till generatorn och laddningen borde inte påverkas om det är tex. jordfel. Börja med att plocka lös kolen på generatorn och se hur dom är, eller bara byt hela grejen. Jag antar att de är en vanlig bosch där kolen och laddningsregulatorn sitter ihop i en liten modul. Om lamporna fortfarande lyser efter att generatorn laddar och du har ordentligt med ström får du gå vidare i felsökningen

914 Inlägg
7 december 2023
#5
kontrollera kablaget som går till generator och oljetryckskontaken.
Det  är rätt så vanligt att kablarna ligger ihop under motorn innan för remskivan på vevaxeln.
det är ibland inte mycket kvar av kablarnas hölje.

26 Inlägg
7 december 2023
Trådstartare
#6
Jag tror jag har hittat felet. Det fanns ingen kabel på generatorn på D+ polen. Jag tänker att jag drar en ny kabel till torpeden där det borde finnas en kabel som går till laddningslampan. Den finns ett parti kablar som inte är kopplade till något. Dessa går in bakom torpeden längst in i högre hörnet sett framifrån. Sedan finns det en grön kabel precis till vänster om bromsservon som kommer ut ur kabelhärvan. Någon som har en aning om vilken färg kabeln har till laddningslampan?
Senast redigerat av DeMeester (7 december 2023)

914 Inlägg
8 december 2023
#7
den är röd,svart är till oljetrycket

26 Inlägg
8 december 2023
Trådstartare
#8
Okej nu har jag löst det. Hittade kabeln till laddlampan. Den hade vittrat sönder men fanns kvar så jag förlängde den lite kopplade på den och nu får jag ca 14 volt vid batteriet samt slocknar varningslamporna som de ska. Blev också en ny generator jord samt plusmatning. Dock tänds eller blinksr handbromslampan till lite ibland. Den slocknar när jag rycker lite lätt på kryckan. Är väl inget allvarligt men vad skulle kunna leda till detta? Är lite jobbigt att den lampan tänds då och då. Den tänds inte heller när handbromsen är i.
Senast redigerat av DeMeester (8 december 2023)

914 Inlägg
8 december 2023
#9
låter som strömbrytaren till kontroll lampan som sitter vid handbromsspaken,
den ser ungefär ut som dörrkontakten till innerbelysningen

26 Inlägg
8 december 2023
Trådstartare
#10
Aronson skrev:
låter som strömbrytaren till kontroll lampan som sitter vid handbromsspaken,
den ser ungefär ut som dörrkontakten till innerbelysningen
Ok ska ta en titt på det imorgon. Du råkar inte veta varför en overdrive på en m46 inte funkar? Det händer ingenting när jag sätter på knappen.

914 Inlägg
9 december 2023
#11
tänds kontroll lampan i instrumentet när du trycker på knappen ,om den gör det skulle jag börja med och kontrollera om du har spänning fram till överväxeln solenoid.
det kan vara olika fel då OD inte går ,dålig kontakt vid säkring,relä,kabelbrott vid låda/spakställ,4ans kontakt på locket,solenoid ,oringar/tätningar på kolvarna i OD mm


Sök