2008 Volvo S60 T5 ATM400 startar inte

Hultmult
11 december 2023 · 27 Inlägg

Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 med ATM400 mapp, alltså går bilen på etanol. Planen har varit att skaffa en bensinmapp att köra med när bilen behövs på vintern men har inte haft tid att lösa det ännu. Skulle starta bilen när det var lite kallare ute (cirka -4) och kunde inte få igång den efter ett antal startförsök, skulle gissa att det beror på kylan då den pga etanolen är grinig vid kallstart. Laddade upp batteriet och försökte nu nån vecka senare starta den igen. Jag körde först startmotorn cirka 10-15 sekunder med säkringen för bränslepumpen borttagen för att försöka få in lite olja i cylindrarna ifall de tidigare startförsöken och att den stått någon vecka sedan förra startförsöket tvättat bort all olja. Försökte sedan starta bilen några gånger men lyckades inte. Kan även tillägga att det luktar etanol om oljestickan.

Min fundering nu är om jag körde startmotorn för lite utan bränslepumpen i och inte byggde nog med oljetryck och därav inte nog med komp då den ändå gått 23 000 mil. Eller om det kan vara så att jag behöver torka av tändstiften och droppa i lite olja i cylindrarna när jag väl gör det. Är det dåligt att ens försöka starta bilen nu utan oljebyte först? Tar gärna all hjälp jag kan få!
Tack på förhand!

Senast redigerat av Hultmult (11 december 2023)

Jesper328
11 december 2023 · 2 372 Inlägg

Vet inte hur ATM kör sina etanolmappar, men generellt så ska några minusgrader ej vara något större problem att starta på.
Framåt vintern så är det ju E75.

De bilar jag kört på etanol har aldrig haft några problem på vintern förutom att man får mala ett par sekunder extra på starten.
Original, trimmade, och med eftermarknadssprut.

Prova att få igång den på startgas.
Bränsle luktar ju skarpt och det krävs ej mycket för att få oljan att lukta.

Senast redigerat av Jesper328 (11 december 2023)

Up the RA
Hultmult
11 december 2023 · 27 Inlägg

Yes, kanske ska snacka med de och kolla om det kan vara något annat som försvårar starterna. Den har behövt minst 2 kallstartsförsök när temperaturen ute varit under 10 grader vilket jag tycker är väldigt varmt för startproblem.  Jag tar och provar startgas så länge. Tack så mycket!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang