29 december 2023
Trådstartare
Hej!
Jag har kärat ner mig i en Kia Optima Sportswagon 2017 (~11000 mil) med dieselmotor. Den har all utrustning jag behöver (och lite till), är bekväm på alla sätt och ligger på 195.000 kr hos en lokal bilhandlare. De drar ungefär 0,65 l/mil (blandad körning) och för vår del blir det mycket stadstrafik och korta sträckor där vi idag kör cirka 600 mil/år.
Idag såg jag att Optima Sportswagon PHEV 2018 (~11000 mil) finns för 195.000 kr hos bilhandlare ett par timmar härifrån och har mer eller mindre samma utrustning, interiör och bekvämlighet men med (den enda?) nackdelen att bagageutrymmet är lite mindre då det är en hybrid. Dieselvarianten registrerades i oktober 2016, vilket gör att nybilsgarantin är borta.
Hur kan de ligga på samma pris? Finns det någon anledning att inte köpa en plug-in hybrid istället för en diesel? När jag kollar dieselvarianterna ligger nästan alla liknande runt 195.000 kr. Idag har vi ingen laddstation hemma men för 15-20.000 kr går det att lösa. De pengarna bör jag på sikt kunna spara in tack vare att den drar mindre bränsle och har lägre bilskatt. Även om jag av någon oförklarlig anledning skulle köra i princip endast bränsle (=bensin) med hybriden och hoppa att installera laddstation hemma skulle förbrukningen ändå vara lägre och billigare än dieselmodellen.
Ber om ursäkt ifall upplägget är dumt men prissättningarna förvirrar mig. Är plug-in hybriden ett solklart val?
Tack på förhand!