Glödstiftsvärmning och start

OpelZafira
20 december 2023 · 9 Inlägg

Opel Zafir diesel 2006. När jag sätter på tändningen lyser inte glödstiftsspiralen (som sedan slocknar) på instrumentpanelen. När jag försöker starta motorn klickar det bara, inget händer med startmotorn. Batteriet är fulladdat, jag har kollat alla säkringar, har även försökt att läsa av felkoder, men felkodsläsaren lyckas inte få kontakt med bilen (har alltid funkat tidigare). Alla tips på vad som kan vara fel mottages med tacksamhet.

OpelZafira
20 december 2023 · 9 Inlägg

Det går inte heller att bogsera igång bilen. vad kan det vara för fel?

Jesper328
20 december 2023 · 2 377 Inlägg

Vad har du för felkodsläsare?
Är det startmotorn som klickar, eller är det bara reläer som klickar?

Har du en multimeter?
Om inte - köp.
T.o.m Biltemas lilla blåa multimeter duger gott.

Sedan så mäter du;
Motorstyrdon - spänning & jord.
Leta reda på CAN till styrdonet och mät motståndet mellan kablarna.
Är två tvinnade kablar av lika färg, varav den ena brukar ha en rand.
När du mäter motståndet mellan dem så mäter du egentligen för att se om termineringsmotstånden finns med i slingan.
Sitter t.ex ett 120ohm i motorstyrdonet, och ett 120ohm i ABS-styrdonet.
Du skall alltså ha 60ohm mellan CAN-kablarna om allting är anslutet korrekt, det säger dock ingenting om hur kommunikationen ser ut, och det kommer du aldrig få reda på utan ett oscilloskop.
Detta kan även mätas nere i diagnoskontakten, däremot så är det oklart om en Zafira -06 har en gatewaymodul.
Kolla även spänning och jord till diagnoskontakten.

Att den inte tänder glödspiralen i mätarhuset och inte startar beror (enligt magkänslan) på att bilen har förlorat kommunikation med motorstyrdonet.
Detta p.g.a ovanstående eller annat.

Det du däremot skall börja med är att ta en startkabel och sätta mellan en bra jordpunkt på motorn och batteriets minuspol. smile

Senast redigerat av Jesper328 (20 december 2023)

Up the RA
OpelZafira
20 december 2023 · 9 Inlägg

Oj, stort tack för detta omfattande och tydliga svar smile

Jag har Biltemas "lilla blåa" felkodsläsare och den har alltid fungerat tidigare, men nu säger den att den inte får kontakt med fordonet. Du får gärna utveckla tanken med att ansluta en startkabel från batteriets minuspol till karossen, är det för att förbättra jorden på något sätt?

Mvh//Magnus

Jesper328
20 december 2023 · 2 377 Inlägg

Okej!
Då misstänker jag att den endast läser motorstyrdonet?
Eller har Biltema prylar som fixar andra styrdon också numer?

Tanken med att koppla en startkabel mellan batteriets minuspol och MOTORJORD är för att utesluta defekta jordflätor mellan motor och kaross. smile
Motorjord är hyfsat valfritt, jag brukar sätta startkabeln nära eller på en skruv som håller en befintlig jordfläta.
Flätorna kan se hela ut vid första anblick, men ramla isär när man är där och petar på dem.
En dålig jordfläta kan mycket väl ge symptom som dessa.

Förövrigt så har du nog 3-4 styrdon som pratar med varandra för att godkänna en uppstart av motorn när du skall starta.
Saknas ett styrdon i den kommunikationen så godkänns ej en uppstart, och som sagt så TROR jag att du har ett bortfall på motorstyrdonet då glödspiralen inte tänds. smile

Up the RA
OpelZafira
21 december 2023 · 9 Inlägg

Stort tack igen Jesper, uppskattas. Jag har fått tid på en verkstad 27/12 och hoppas de kan lösa problemet, Ska återkoppla i tråden hur det fortlöper.

Önskar God Jul!

Mossan1
21 december 2023 · 2 831 Inlägg

Får en Zafria någon varning någonstans om nyckeln inte accepteras? Inte alla som får det, och man kanske inte ens tänker på en lampa.  Annat om det står nått i färddator eller liknande.

Tänker scenariot om nyckeln har tappats i marken så glaschippet skadats.
I så fall skulle den starta snällt med andra nyckeln.

Detta skulle dock inte påverka åtkomsten för felkodsläsaren  men kan ju vara annat fel....

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 december 2023 · 13 748 Inlägg

Mossan1 skrev:
Får en Zafria någon varning någonstans om nyckeln inte accepteras? Inte alla som får det, och man kanske inte ens tänker på en lampa.  Annat om det står nått i färddator eller liknande.

Tänker scenariot om nyckeln har tappats i marken så glaschippet skadats.
I så fall skulle den starta snällt med andra nyckeln.

Detta skulle dock inte påverka åtkomsten för felkodsläsaren  men kan ju vara annat fel....

fast även om den inte känner igen nyckeln så startar ecu och man kan endå läsa ut felkoder..

tror mer på att en säkring gått till ecun  då får man ingen styrning till något och det går inte att felsöka den i huvudtaget

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
OpelZafira
22 december 2023 · 9 Inlägg

Hej igen,
Återigen, tack för att ni vill hjälpa, uppskattas verkligen smile

Jag testade en annan nyckel (fick med fyra nycklar när jag köpte bilen 2017). Då tändes spiralen som indikerar att glödstiften värms, när den slocknade vred jag om startnyckeln, startmotorn gick runt och bilen startade precis som vanligt (!). Men ABS-lampan lyser, motorlampan lyser, tankmätaren står på noll och alla andra lampor lyser (olje, ladd och handbroms), bilen går precis som vanligt annars och alla funktioner fungerar (laddning, stolsvärme, fläkt, torkare...). Men när jag stänger av och ska återstarta, då blir problemet detsamma som med den andra nyckeln, ingen spriallampa tänds och ingen reaktion på startmotorna när jag vrider runt nyckeln till startläge. Väldigt skumt...

OpelZafira
22 december 2023 · 9 Inlägg

Felkodsläraren får fortfarande inte kontakt med bilen, trots att jag testade medans motorn gick på tomgång...

Mossan1
23 december 2023 · 2 831 Inlägg

Att den gör så kommer nog vara en bra ledtråd i vidare felsökning.

Du har testat en norsk reset, dvs strömlös 10min?
Men en jättestor skopa tur kan ett styrdon ha hängt sig likt vilken dator som helst.  Långskott = Ja.

Tyvärr lutar det åt styrdonet för motorn.  Skulle det vara något av dom andra noderna med nyckelkod skulle du kunna nå motorstyrdonet.
För att komma vidare behöver den läsas med något som läser HELA bilen. Andra styrdon kan ha viktiga ledtrådar.

Spring inte och köp begagnat styrdon innan du försäkrat dig att det kommer funka i annan bil, ens 100% identisk.
Det gör det inte alltid.

OpelZafira
23 december 2023 · 9 Inlägg

Tack för din hjälp, jag har testat att koppla bort minuspolen, men kanske inte under 10 minuter... Ska testa igen (och hoppas...).

OpelZafira
23 december 2023 · 9 Inlägg

Asså, det här är ju fantastiskt... hade minuspolen bortkopplad nu ca 45 minuter, och nu funkar allt precis som vanligt. Glödstiften värms och motorn startar och går helt normalt med alla nycklarna och felkodsläsaren får kontakt med bilen (och inga felkoder hittas) smile smile

Stort tack för allas er hjälp och GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!!!

OpelZafira
6 januari · 9 Inlägg

En uppdatering som kanske kan vara till hjälp för andra. Jag lämnade in bilen på verkstad och de konstaterade att batteriet (trots fullgod laddning) inte höll spänning, vilket gjorde att elektronik mm ballade ut. Köpte nytt batteri och nu finkar det igen. Så bra smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang