Drar verkligen en bil på tomgång så lite som 0,5-0,7 l/h?

d-b
7 januari · 541 Inlägg

Duvetdet skrev:

Mossan1 skrev:
Oavsett drivmedel, ha MINST EN filt i bilen. En olycka så kanske inte motorn kan köras, ev trasiga rutor, och, man kanske kommer till nån fastklämd stackare.... Kan ju vara DU eller annan som sitter fast i din bil... Hjälpen dröjer ibland.

Har alltid termofilt al á operationsfilt, samt massor av andra "lasta skit"-filtar. Håller med om att det är viktigt att ha värmande plagg i bilen vid situationer. Viktigare än första hjälpen plåster. Kniv och tyg ska alltid finnas tongue

Finns väl folk som fällts för vapenbrott pga kniv i bilen? Men ja, jag har ett multiverktyg inkl kniv i bilen. Används mest för pique-nique etc men alltid bra att ha.

Oreggad Ruter Knekt
7 januari · 654 Inlägg

d-b skrev:

Duvetdet skrev:

Mossan1 skrev:
Oavsett drivmedel, ha MINST EN filt i bilen. En olycka så kanske inte motorn kan köras, ev trasiga rutor, och, man kanske kommer till nån fastklämd stackare.... Kan ju vara DU eller annan som sitter fast i din bil... Hjälpen dröjer ibland.

Har alltid termofilt al á operationsfilt, samt massor av andra "lasta skit"-filtar. Håller med om att det är viktigt att ha värmande plagg i bilen vid situationer. Viktigare än första hjälpen plåster. Kniv och tyg ska alltid finnas tongue

Finns väl folk som fällts för vapenbrott pga kniv i bilen? Men ja, jag har ett multiverktyg inkl kniv i bilen. Används mest för pique-nique etc men alltid bra att ha.

Skiter jag fullkomligen i. Hellre dömd än död om det krisar. Sedan sitter jag inte med den i hölster vid förarsätet, gissningsvis har polis överseende om jag har en glashammare och bältesskärare i bilen (även om jag nu skulle ha en bowie-kniv i förstahjälpen-väskan).

Senast redigerat av Duvetdet (7 januari )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
granadadr
7 januari · 7 290 Inlägg

Duvetdet skrev:

d-b skrev:

Duvetdet skrev:

Har alltid termofilt al á operationsfilt, samt massor av andra "lasta skit"-filtar. Håller med om att det är viktigt att ha värmande plagg i bilen vid situationer. Viktigare än första hjälpen plåster. Kniv och tyg ska alltid finnas tongue

Finns väl folk som fällts för vapenbrott pga kniv i bilen? Men ja, jag har ett multiverktyg inkl kniv i bilen. Används mest för pique-nique etc men alltid bra att ha.

Skiter jag fullkomligen i. Hellre dömd än död om det krisar. Sedan sitter jag inte med den i hölster vid förarsätet, gissningsvis har polis överseende om jag har en glashammare och bältesskärare i bilen (även om jag nu skulle ha en bowie-kniv i förstahjälpen-väskan).

håller med,, har verktygslåda med alla möjliga verktyg, inkl knivar,,  långresa,, i dåligt väder,, se till att ha extra allt,, jag kommer till å med ha extra batteri med mig när jag ska köra min gamla Granada till Kiruna å ishotellet,  tanka ofta osv,, bättre å safea än frysa

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 januari · 17 486 Inlägg

jag kommer till å med ha extra batteri med mig när jag ska köra min gamla Granada till Kiruna å ishotellet

Spännande!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
7 januari · 7 290 Inlägg

Hybrid_ skrev:

jag kommer till å med ha extra batteri med mig när jag ska köra min gamla Granada till Kiruna å ishotellet

Spännande!

joo en vän kommer att köra upp med sin gamla Granada från Hamburg, han köper dubbdäck här i Sverige å byter dem hos vänner i Grästorp, han har en 80-81, jag har en från 85,  vi ska försöka hitta några isvägar å köra på,

Senast redigerat av granadadr (7 januari )

Muskelbil
7 januari · 321 Inlägg

Growe skrev:

Muskelbil skrev:
Det är väldigt olika från motor till motor hur mycket bränsle som förbrukas.
Står en omodern Chevrolet 350cui på tomgång förbrukas det kopiösa mängder bränsle medans en modern bilmotor av mindre volym förbrukar mycket mindre.
En elbil förbrukar mycket mindre energi för att hålla kupén varm eftersom det inte skapas någon större mängd spillvärme, men den har oftast ett mindre energiförråd att ta utav.
Det är inte många "liter bränsle" i ett elbilsbatteri.
1 liter bensin innehåller cirka 9kWh energi.
Ett elbilsbatteri med 62kWh motsvarar ungefär 7 liter bensin.
En Nissan Leaf med 62kWh batteri har en räckvidd på cirka 38mil.
Att köra bensinbil 38mil på 7 liter, 1.8l/100km.

var och lämnade en kollegas id3 eller 4?! ingen aning hur man ser skillnad.. men den hade stått kanske 3-4timmar   då såg jag på färddatorn att den drog 40kw/100km..  men det lät väldigt orimligt högt..  nu körde jag den inte långt..  och den var som sagt iskall..

det enda jag funderade på när det gäller just den där bilen var hur hal den var att köra jag nuddade inte gasen så skickade den ut röven antar att dom är bakhjulsdrivna..  totalt ointresrad så kan ju inget om en sånt bil..  men  det första jag skulle göra på en sån på vintern vorre att stänga av antisladdsystemet.. säkert halv rolig då.  den var som en 740 på blankslitna sommardäck..

Den ena är en bil i storlek som en Golf och den andra är en mindre SUV.
Om du nollställer färddatorn i en dieseldriven Golf eller Tiguan och kör en kortare sträcka, skulle du blir överraskad då om bilen förbrukar det dubbla?
En elbil behöver också använda energi för att värma kupén, därför förbrukar den mer vid start när det är kallt förutom det uppenbara att du gasade på en del eftersom den tappade fästet flera gånger, men VWs mjukvara är som vanligt ganska dålig och grovt kalibrerad så när den sätter in blir ingreppet ganska rått utan förfining.
En ovan elbilsförare gör ofta det misstaget då effekten kommer direkt med en elmotor och bilen kan bromsa en hel del när foten släpps från pedalen beroende på inställningarna.
Angående bakhjulsdrift har du rätt, id3 och id4 är bakhjulsdrivna i basutförande ocj id4 finns med 4wd, de flesta som vill vara lite premium försöker kopiera det ledande och bästsäljande elbilsmärket.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 januari · 17 486 Inlägg

Diesel i tanken och rejält varmkörd. Lät inte som värmaren gick när jag stängde av den. Så full tank bör ge 75 timmars tomgång. Om nu inte värmaren drar igång... Vet inte när den tvångsstartar. Vet ju inte vad den verkliga motortempen var. Mätaren har en tendens till att fastna på 90 grader.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-0652bd5d1a7f553ec67e5c4d0e7d19ed.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
7 januari · 7 290 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Diesel i tanken och rejält varmkörd. Lät inte som värmaren gick när jag stängde av den. Så full tank bör ge 75 timmars tomgång. Om nu inte värmaren drar igång... Vet inte när den tvångsstartar. Vet ju inte vad den verkliga motortempen var. Mätaren har en tendens till att fastna på 90 grader.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-0652bd5d1a7f553ec67e5c4d0e7d19ed.jpg

så vi med  Diesel, bensin, om vi kör i dåligt väder stanna gärna en gång extra å tanka,, så slipper man onödigt obehag,, sitta i en varm bil med mobilen laddad,, se på netflix eller dyl smile har faktiskt aldrig kollat vad min drar på tomgång,, får kolla det någon gång smile

candyweiss
7 januari · 876 Inlägg

granadadr skrev:

Hybrid_ skrev:
Diesel i tanken och rejält varmkörd. Lät inte som värmaren gick när jag stängde av den. Så full tank bör ge 75 timmars tomgång. Om nu inte värmaren drar igång... Vet inte när den tvångsstartar. Vet ju inte vad den verkliga motortempen var. Mätaren har en tendens till att fastna på 90 grader.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-0652bd5d1a7f553ec67e5c4d0e7d19ed.jpg

så vi med  Diesel, bensin, om vi kör i dåligt väder stanna gärna en gång extra å tanka,, så slipper man onödigt obehag,, sitta i en varm bil med mobilen laddad,, se på netflix eller dyl smile har faktiskt aldrig kollat vad min drar på tomgång,, får kolla det någon gång smile

Det behöver inte vara "dåligt" väder, det räcker att det är lägre än +5 till +10 grader C.
På vinterhalvåret undviker jag att aldrig ha mindre än 1/3 kvar i tanken, så har jag gjort i många år.

Senast redigerat av candyweiss (7 januari )

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 januari · 13 746 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Diesel i tanken och rejält varmkörd. Lät inte som värmaren gick när jag stängde av den. Så full tank bör ge 75 timmars tomgång. Om nu inte värmaren drar igång... Vet inte när den tvångsstartar. Vet ju inte vad den verkliga motortempen var. Mätaren har en tendens till att fastna på 90 grader.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-0652bd5d1a7f553ec67e5c4d0e7d19ed.jpg

väldigt hög förbrukning måste jag säga..  gör bilen en rengering?
min står på 0.5liter/h vid kallstart..  måste kolla om jag orkar gå och slå igång den.. haft firmabilen hemma nu när det varit så kallt så har inte startat bilen sen i onsdags smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hemmamek
7 januari · 162 Inlägg

Muskelbil skrev:
Angående bakhjulsdrift har du rätt, id3 och id4 är bakhjulsdrivna i basutförande

Fränt! Kan man stänga av antisladdsystem och liknande på dem? cool

granadadr
8 januari · 7 290 Inlägg

Hemmamek skrev:

Muskelbil skrev:
Angående bakhjulsdrift har du rätt, id3 och id4 är bakhjulsdrivna i basutförande

Fränt! Kan man stänga av antisladdsystem och liknande på dem? cool

knappast,, går ju knappt på andra vag,, tråkiga som F N

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 januari · 13 746 Inlägg

granadadr skrev:

Hemmamek skrev:

Muskelbil skrev:
Angående bakhjulsdrift har du rätt, id3 och id4 är bakhjulsdrivna i basutförande

Fränt! Kan man stänga av antisladdsystem och liknande på dem? cool

knappast,, går ju knappt på andra vag,, tråkiga som F N

beror på vilken abs enhet som sitter på olika modeller..  min polo går inte den versionen är 8.1 men går att bygga om med en enhet från en nyare polo 6c och man får version 9 och den går att programera om så den går att stänga av ;-)

fråga inte hur jag vet men den är ganska billig så har en känsla att jag snart äger en ny abs enhet ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 januari · 13 746 Inlägg

candyweiss skrev:

granadadr skrev:

Hybrid_ skrev:
Diesel i tanken och rejält varmkörd. Lät inte som värmaren gick när jag stängde av den. Så full tank bör ge 75 timmars tomgång. Om nu inte värmaren drar igång... Vet inte när den tvångsstartar. Vet ju inte vad den verkliga motortempen var. Mätaren har en tendens till att fastna på 90 grader.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-0652bd5d1a7f553ec67e5c4d0e7d19ed.jpg

så vi med  Diesel, bensin, om vi kör i dåligt väder stanna gärna en gång extra å tanka,, så slipper man onödigt obehag,, sitta i en varm bil med mobilen laddad,, se på netflix eller dyl smile har faktiskt aldrig kollat vad min drar på tomgång,, får kolla det någon gång smile

Det behöver inte vara "dåligt" väder, det räcker att det är lägre än +5 till +10 grader C.
På vinterhalvåret undviker jag att aldrig ha mindre än 1/3 kvar i tanken, så har jag gjort i många år.

måste fråga hur bor du för att ha den oron?     

kör som mest till Tokholm någon gång i bland.. där är ju städerna så nära att jag utan tvekan skulle börja resan under kvarts tank

till och från jobbet är jag alltid ett samtal ifrån hjälp 

har kört punka några gånger och ena gången kom polarn och skjutsade mig till jobbet.   jobbade en hel dag kom hem mitt i natten då stog min bil utan punktering på jobbet..  smile 

faktist aldrig känt behovet av att ha något med mig.. får vara glad om jag har en jacka med mig. nu när det är-10 har jag det men är det bara runt -5 har jag alrig med mig jacka.. smile

skulle jag mot förmodan frysa ihjäl för att jag åker av vägen hade jag gjort det förr eller senare endå för då sitter jag fast och inte når telfonen och då kvitatr endå en jacka det drar bara ut på lidandet lite extra smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
candyweiss
8 januari · 876 Inlägg

Growe skrev:

candyweiss skrev:

granadadr skrev:
så vi med  Diesel, bensin, om vi kör i dåligt väder stanna gärna en gång extra å tanka,, så slipper man onödigt obehag,, sitta i en varm bil med mobilen laddad,, se på netflix eller dyl smile har faktiskt aldrig kollat vad min drar på tomgång,, får kolla det någon gång smile

Det behöver inte vara "dåligt" väder, det räcker att det är lägre än +5 till +10 grader C.
På vinterhalvåret undviker jag att aldrig ha mindre än 1/3 kvar i tanken, så har jag gjort i många år.

måste fråga hur bor du för att ha den oron?     

kör som mest till Tokholm någon gång i bland.. där är ju städerna så nära att jag utan tvekan skulle börja resan under kvarts tank

till och från jobbet är jag alltid ett samtal ifrån hjälp 

har kört punka några gånger och ena gången kom polarn och skjutsade mig till jobbet.   jobbade en hel dag kom hem mitt i natten då stog min bil utan punktering på jobbet..  smile 

faktist aldrig känt behovet av att ha något med mig.. får vara glad om jag har en jacka med mig. nu när det är-10 har jag det men är det bara runt -5 har jag alrig med mig jacka.. smile

skulle jag mot förmodan frysa ihjäl för att jag åker av vägen hade jag gjort det förr eller senare endå för då sitter jag fast och inte når telfonen och då kvitatr endå en jacka det drar bara ut på lidandet lite extra smile

Skåne. Händer ofta olyckor på E6 och/eller E22 då man kan bli stående i timmar. Menar du att det är fel att ha bränsle i tanken om något händer. Varför ska jag riskera att få soppatorsk och sedan ha problem med det?
Offtopic: Hela vinterhalvåret använder jag parkeringsvärmaren inför varje körning. Sen är rattvärme och stolsvärme igång hela tiden, så underbart skönt för händer, rygg och kropp.
Eller du har inte förståelse för att människor är olika varma och kalla i kroppen? Så för att du inte fryser så får ingen annan göra det big_smile

Senast redigerat av candyweiss (8 januari )

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
d-b
8 januari · 541 Inlägg

candyweiss skrev:

Growe skrev:

candyweiss skrev:

Det behöver inte vara "dåligt" väder, det räcker att det är lägre än +5 till +10 grader C.
På vinterhalvåret undviker jag att aldrig ha mindre än 1/3 kvar i tanken, så har jag gjort i många år.

måste fråga hur bor du för att ha den oron?     

kör som mest till Tokholm någon gång i bland.. där är ju städerna så nära att jag utan tvekan skulle börja resan under kvarts tank

till och från jobbet är jag alltid ett samtal ifrån hjälp 

har kört punka några gånger och ena gången kom polarn och skjutsade mig till jobbet.   jobbade en hel dag kom hem mitt i natten då stog min bil utan punktering på jobbet..  smile 

faktist aldrig känt behovet av att ha något med mig.. får vara glad om jag har en jacka med mig. nu när det är-10 har jag det men är det bara runt -5 har jag alrig med mig jacka.. smile

skulle jag mot förmodan frysa ihjäl för att jag åker av vägen hade jag gjort det förr eller senare endå för då sitter jag fast och inte når telfonen och då kvitatr endå en jacka det drar bara ut på lidandet lite extra smile

Skåne. Händer ofta olyckor på E6 och/eller E22 då man kan bli stående i timmar. Menar du att det är fel att ha bränsle i tanken om något händer. Varför ska jag riskera att få soppatorsk och sedan ha problem med det?
Offtopic: Hela vinterhalvåret använder jag parkeringsvärmaren inför varje körning. Sen är rattvärme och stolsvärme igång hela tiden, så underbart skönt för händer, rygg och kropp.
Eller du har inte förståelse för att människor är olika varma och kalla i kroppen? Så för att du inte fryser så får ingen annan göra det big_smile

Men i Skåne ligger det väl en by/samhälle vart tredje km eller något sådant? Det är väl bara att lämna bilen och gå till närmaste hus och ringa på dörren? Går man raskt är det -20°C inget problem ens i tunna kläder. Det enda man behöver är ett par skor utan helt slät sula, för då kan det väl bli lite jobbigt om det är halt ute.

candyweiss
8 januari · 876 Inlägg

d-b skrev:

candyweiss skrev:

Growe skrev:
måste fråga hur bor du för att ha den oron?     

kör som mest till Tokholm någon gång i bland.. där är ju städerna så nära att jag utan tvekan skulle börja resan under kvarts tank

till och från jobbet är jag alltid ett samtal ifrån hjälp 

har kört punka några gånger och ena gången kom polarn och skjutsade mig till jobbet.   jobbade en hel dag kom hem mitt i natten då stog min bil utan punktering på jobbet..  smile 

faktist aldrig känt behovet av att ha något med mig.. får vara glad om jag har en jacka med mig. nu när det är-10 har jag det men är det bara runt -5 har jag alrig med mig jacka.. smile

skulle jag mot förmodan frysa ihjäl för att jag åker av vägen hade jag gjort det förr eller senare endå för då sitter jag fast och inte når telfonen och då kvitatr endå en jacka det drar bara ut på lidandet lite extra smile

Skåne. Händer ofta olyckor på E6 och/eller E22 då man kan bli stående i timmar. Menar du att det är fel att ha bränsle i tanken om något händer. Varför ska jag riskera att få soppatorsk och sedan ha problem med det?
Offtopic: Hela vinterhalvåret använder jag parkeringsvärmaren inför varje körning. Sen är rattvärme och stolsvärme igång hela tiden, så underbart skönt för händer, rygg och kropp.
Eller du har inte förståelse för att människor är olika varma och kalla i kroppen? Så för att du inte fryser så får ingen annan göra det big_smile

Men i Skåne ligger det väl en by/samhälle vart tredje km eller något sådant? Det är väl bara att lämna bilen och gå till närmaste hus och ringa på dörren? Går man raskt är det -20°C inget problem ens i tunna kläder. Det enda man behöver är ett par skor utan helt slät sula, för då kan det väl bli lite jobbigt om det är halt ute.

Menar du allvar att jag ska gå på E6 eller E22 för att jag inte orkar tanka. Jag vill gärna se hur länge någon orkar vara ute i tunna kläder i 20 minus Skåne?
Nä, här ligger inga byar eller samhällen var 3:dje kilometer. Kom gärna ner här så jag släppa av dig någonstans på E6 i tunna kläder big_smile
Ärligt, vilket jäkla konstigt korkat tänkesätt du och Growe har sad

Senast redigerat av candyweiss (8 januari )

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Hemmamek
8 januari · 162 Inlägg

granadadr skrev:

Hemmamek skrev:

Muskelbil skrev:
Angående bakhjulsdrift har du rätt, id3 och id4 är bakhjulsdrivna i basutförande

Fränt! Kan man stänga av antisladdsystem och liknande på dem? cool

knappast,, går ju knappt på andra vag,, tråkiga som F N

Misstänkte det. Är väl ett "problem" generellt på nyare vanliga bilar. Måste vara tråkiga enligt lag.

Funkar på min Audi, den är dock från 2004 tongue

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 januari · 13 746 Inlägg

Hemmamek skrev:

granadadr skrev:

Hemmamek skrev:

Fränt! Kan man stänga av antisladdsystem och liknande på dem? cool

knappast,, går ju knappt på andra vag,, tråkiga som F N

Misstänkte det. Är väl ett "problem" generellt på nyare vanliga bilar. Måste vara tråkiga enligt lag.

Funkar på min Audi, den är dock från 2004 tongue

det går oftast att koda om dom lite så går det att stänga av..  men det är olika från modell till modell.. men om du har tex en golf R skulle jag bli förvånad om den inte går att stänga av.. 
men inte förvånad att det inte går att stänga av den på en golf 1.0tfsi..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
d-b
8 januari · 541 Inlägg

candyweiss skrev:
Menar du allvar att jag ska gå på E6 eller E22 för att jag inte orkar tanka. Jag vill gärna se hur länge någon orkar vara ute i tunna kläder i 20 minus Skåne?
Nä, här ligger inga byar eller samhällen var 3:dje kilometer. Kom gärna ner här så jag släppa av dig någonstans på E6 i tunna kläder big_smile
Ärligt, vilket jäkla konstigt korkat tänkesätt du och Growe har sad

Nej, för att du kört fast. Jag kollade sträckan Hörby-Kristianstad och jo, det ligger samhällen/byar som ett pärlband där.

FYI, jag har gått på stighudar i -20 °C och då klär man fort av sig. Kroppen genererar MYCKET värme när man måste pulsa (och behöver man inte pulsa kan man ju istället jogga och bli varm den vägen).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang