Starta bilen uppförsbacke, bilen dör och rullar

Catlady
8 januari · 10 Inlägg

Köpte en bil med manuell växellåda efter att länge ha kört med automatlåda.

När jag står parkerat hemma där det lutar uppåt har jag 1ans växel i och parkeringsbromsen. Känns lite lurigt då den rullar bak lite.

Men nu på morgonen ville jag starta bilen och ha igång den när jag skulle vara ute och skrapa rutorna. Men hur jag än försökte så gick det inte. Bilen får motorstopp och rullar. Hur gör man?

Antingen är det något fel eller så gör jag fel är som sagt inte van vid manuell längre..

Vill bara kunna starta bilen och ha den igång på en uppförsbacke. Har bara möjlighet att parkera där då det är hemma på garageuppfarten..

Hur gör ni? Eller vad kan vara fel?

Mew
8 januari · 2 163 Inlägg

Du skrev inget om det, så jag ställer frågan... Du lägger den väl i neutral innan du startar den?

Catlady
8 januari · 10 Inlägg

Mew skrev:
Du skrev inget om det, så jag ställer frågan... Du lägger den väl i neutral innan du startar den?

Kanske där problemet ligger. Hade den i ettan när jag startade den på morgonen. Kanske testade i neutral också minns inte. Höll på länge iaf. Men är rätt säker den rullar bak då trots handbromsen! Därför jag la i ettan för den rullar annars

doktorduett
8 januari · 358 Inlägg

det väl rätt så tydligt va felet är då om du drar handbromsen o bilen rullar.  då fungerar inte handbromsen

Mossan1
8 januari · 2 828 Inlägg

catlady skrev:
Kanske testade i neutral också minns inte. Höll på länge iaf. Men är rätt säker den rullar bak då trots handbromsen! Därför jag la i ettan för den rullar annars

Så här är det:
Med växeI i (oavsett vilken växel) måste det vara friläge för att kunna stå stilla med motor igång och kopplingen uppsläppt.
För att kunna stå stilla med motor igång och växel I måste den vara frikopplad transmissionen. Det medelst kopplingspedalen.

Med motor av, gör växel i och kopplingen uppe att motorns tröghet gör det svårare för bilen att rulla. Ju lägre växel desto trögare. Ett komplement till handbromsen och på relativt plan mark tillräckligt för att bilen ska stå stilla.

En automatväxlad bil har läge P där den helt blockerar transmissionen.
Även den ett komplement till handbromsen, med samma premisser som manuell med växel i.

Man kan alltså inte lämna förarsätet med växel I med motorn igång

Med manuell växel blir det antingen motorstopp, eller, så rymmer bilen iväg okontrollerat. = farligt.

Lämna heller ALDRIG förarsätet med en automatväxlad bil i D eller R. Då sticker den själv okontrollerat. Det farliga med just en automat är att tex motlut eller autoavstängd motor kan ge en fördröjning så den kommer en bit innan det upptäcks.  Flera har blivit ihjälklämda av sin egen bil så mot tex husvägg.

En bil med motor igång  lämnas ENDAST i friläge med handbroms i, eller om automat i läge P.  Alt N med handbroms I.

doktorduett
8 januari · 358 Inlägg

Mossan1 skrev:

catlady skrev:
Kanske testade i neutral också minns inte. Höll på länge iaf. Men är rätt säker den rullar bak då trots handbromsen! Därför jag la i ettan för den rullar annars

Så här är det:
Med växeI i (oavsett vilken växel) måste det vara friläge för att kunna stå stilla med motor igång och kopplingen uppsläppt.
För att kunna stå stilla med motor igång och växel I måste den vara frikopplad transmissionen. Det medelst kopplingspedalen.

Med motor av, gör växel i och kopplingen uppe att motorns tröghet gör det svårare för bilen att rulla. Ju lägre växel desto trögare. Ett komplement till handbromsen och på relativt plan mark tillräckligt för att bilen ska stå stilla.

En automatväxlad bil har läge P där den helt blockerar transmissionen.
Även den ett komplement till handbromsen, med samma premisser som manuell med växel i.

Man kan alltså inte lämna förarsätet med växel I med motorn igång

Med manuell växel blir det antingen motorstopp, eller, så rymmer bilen iväg okontrollerat. = farligt.

Lämna heller ALDRIG förarsätet med en automatväxlad bil i D eller R. Då sticker den själv okontrollerat. Det farliga med just en automat är att tex motlut eller autoavstängd motor kan ge en fördröjning så den kommer en bit innan det upptäcks.  Flera har blivit ihjälklämda av sin egen bil så mot tex husvägg.

En bil med motor igång  lämnas ENDAST i friläge med handbroms i, eller om automat i läge P.  Alt N med handbroms I.

allt detta ska man veta om man har körkort................

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 januari · 13 746 Inlägg

Mossan1 skrev:

catlady skrev:
Kanske testade i neutral också minns inte. Höll på länge iaf. Men är rätt säker den rullar bak då trots handbromsen! Därför jag la i ettan för den rullar annars

Så här är det:
Med växeI i (oavsett vilken växel) måste det vara friläge för att kunna stå stilla med motor igång och kopplingen uppsläppt.
För att kunna stå stilla med motor igång och växel I måste den vara frikopplad transmissionen. Det medelst kopplingspedalen.

Med motor av, gör växel i och kopplingen uppe att motorns tröghet gör det svårare för bilen att rulla. Ju lägre växel desto trögare. Ett komplement till handbromsen och på relativt plan mark tillräckligt för att bilen ska stå stilla.

En automatväxlad bil har läge P där den helt blockerar transmissionen.
Även den ett komplement till handbromsen, med samma premisser som manuell med växel i.

Man kan alltså inte lämna förarsätet med växel I med motorn igång

Med manuell växel blir det antingen motorstopp, eller, så rymmer bilen iväg okontrollerat. = farligt.

Lämna heller ALDRIG förarsätet med en automatväxlad bil i D eller R. Då sticker den själv okontrollerat. Det farliga med just en automat är att tex motlut eller autoavstängd motor kan ge en fördröjning så den kommer en bit innan det upptäcks.  Flera har blivit ihjälklämda av sin egen bil så mot tex husvägg.

En bil med motor igång  lämnas ENDAST i friläge med handbroms i, eller om automat i läge P.  Alt N med handbroms I.

ingen kommer ihåg en fegis vi gjorde så en gång..   stallde oss på trösklarna med en 240Gl 78a med automat..  vi var 4 i bilen..  3av oss hoppade ut. inkl föraren passageraren som var kvar i bilen satt höger bak..  vi hoppade ur lyfte bilen med drive i för att komma loss..  och loss kom den.. haha jävlar va jag fick springa fick in ena foten i bilen och lyckades bromsa ner farten smile 
var ju själv kanske 17-18 på den tiden.. men värre än så var det inte vi skrattade åt det som vanligt.    var dock väldit nära att göra mig riktigt illa dåjag fick in ett ben i bilen en under bilen hängades med kroppen på utsidan av bilen ändast hängade i ratten smile  önskar att man haft mobiler på den tiden så mycket dumheter man fått på film smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lucif3r
8 januari · 2 217 Inlägg

En automat i D, utan extra gas, kör inte speciellt fort på plan mark... Dom kallar det väl 'ghost walking' på andra sidan pölen, där dom hoppar ur bilen och går brevid den.
En manuell på 1an går betydligt fortare, förutsatt att det finns tillräckligt med motor för att den ska orka iväg utan kopplingslir/extra gas.

Inget av scenariorna är något man bör sätta på prov dock....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang