Volvo s60 2002 rycker och tappar effekt

Berglin07
1 februari · 7 Inlägg

Hejsan, jag har en Volvo S60 ifrån 2002 som började hacka/rycka när man gasar, ibland bara när man gasar mycket och ibland behöver man inte gasa mycke alls för att de blir så. Motorlampan tänds även. Åkte till skroten och köpte en luftmasse mätare och blev ingen skillnad vad skulle du kunna vara?

Senast redigerat av Berglin07 (1 februari )

Mossan1
1 februari · 2 828 Inlägg

Vad säger felkoden som fick dig att misstänka LMM?

Hilmer
1 februari · 1 789 Inlägg

Garanterat spjällhuset som spökar, goggla och du ska finna löpmeter med information i ämnet.

Berglin07
1 februari · 7 Inlägg

Mossan1 skrev:
Vad säger felkoden som fick dig att misstänka LMM?

En vän sa att han trodde de va den så vi testade att ha bilen på tomgång och så rykte vi ur den och den gick precis lika ingen skillnad alls på tomgång och lika när vi stoppa tillbaka den

Brådhis * Voff voff *
1 februari · 10 280 Inlägg

Inga felkoder? Jag tror ju helt klart på en trött tändspole...

Om det nu är en bensinare... Det vet vi i vanlig ordning inte eftersom den bäst bevarade hemligheten alltid är vad det är för motor...

Senast redigerat av Brådhis (1 februari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Berglin07
1 februari · 7 Inlägg

Brådhis skrev:
Inga felkoder? Jag tror ju helt klart på en trött tändspole...

Om det nu är en bensinare... Det vet vi i vanlig ordning inte eftersom den bäst bevarade hemligheten alltid är vad det är för motor...

Det är en bensinare 2.4
De sitter ju en tändspole till varje stift så hur kan man lista ut villken som börjar ge med sig? Det är en A-traktor som ECU boxen är om programmerad på så felkodsläsaren kände inte igen motorn så fick inga felkoder Tyvär

Muskelbil
2 februari · 321 Inlägg

Berglin07 skrev:

Brådhis skrev:
Inga felkoder? Jag tror ju helt klart på en trött tändspole...

Om det nu är en bensinare... Det vet vi i vanlig ordning inte eftersom den bäst bevarade hemligheten alltid är vad det är för motor...

Det är en bensinare 2.4
De sitter ju en tändspole till varje stift så hur kan man lista ut villken som börjar ge med sig? Det är en A-traktor som ECU boxen är om programmerad på så felkodsläsaren kände inte igen motorn så fick inga felkoder Tyvär

Koppla ur spolarna en och en, om det är en spole som är defekt blir det ingen skillnad på motorgången när du kopplat ur den som är defekt.

Berglin07
2 februari · 7 Inlägg

Muskelbil skrev:

Berglin07 skrev:

Brådhis skrev:
Inga felkoder? Jag tror ju helt klart på en trött tändspole...

Om det nu är en bensinare... Det vet vi i vanlig ordning inte eftersom den bäst bevarade hemligheten alltid är vad det är för motor...

Det är en bensinare 2.4
De sitter ju en tändspole till varje stift så hur kan man lista ut villken som börjar ge med sig? Det är en A-traktor som ECU boxen är om programmerad på så felkodsläsaren kände inte igen motorn så fick inga felkoder Tyvär

Koppla ur spolarna en och en, om det är en spole som är defekt blir det ingen skillnad på motorgången när du kopplat ur den som är defekt.

Den går som vanligt när den är kall och börjar krångla såfort den blir varm, kan de fortfarande va tändspolarna som spökar

Brådhis * Voff voff *
2 februari · 10 280 Inlägg

Berglin07 skrev:

Muskelbil skrev:

Berglin07 skrev:

Det är en bensinare 2.4
De sitter ju en tändspole till varje stift så hur kan man lista ut villken som börjar ge med sig? Det är en A-traktor som ECU boxen är om programmerad på så felkodsläsaren kände inte igen motorn så fick inga felkoder Tyvär

Koppla ur spolarna en och en, om det är en spole som är defekt blir det ingen skillnad på motorgången när du kopplat ur den som är defekt.

Den går som vanligt när den är kall och börjar krångla såfort den blir varm, kan de fortfarande va tändspolarna som spökar

Absolut!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Berglin07
2 februari · 7 Inlägg

Brådhis skrev:

Berglin07 skrev:

Muskelbil skrev:

Koppla ur spolarna en och en, om det är en spole som är defekt blir det ingen skillnad på motorgången när du kopplat ur den som är defekt.

Den går som vanligt när den är kall och börjar krångla såfort den blir varm, kan de fortfarande va tändspolarna som spökar

Absolut!

Tomgången är bra ibland och dålig ibland men tog ur en för en men den gick sämre på varje jag drog ur, tog ur spolarna och kollade på de och då var de en spricka i alla på ungefär samma ställe. Kan de ha med saken och göra?

Jesper328
2 februari · 2 374 Inlägg

Vad har du för felkodsläsare?
Ett omprogrammerat styrdon ska man fortfarande kunna läsa koder ur.

Prova med en annan.

Up the RA
Berglin07
2 februari · 7 Inlägg

Jesper328 skrev:
Vad har du för felkodsläsare?
Ett omprogrammerat styrdon ska man fortfarande kunna läsa koder ur.

Prova med en annan.

Bland de bättre som far min hade på jobbet, de har väll spärrat ECU:n för att man inte ska kunna ta sig in i den och göra den olaglig eller något.

husseman
3 februari · 1 594 Inlägg

Huu, hatar a-traktorer o anser att det ska stå a-traktor i tråden/en egen tråd.
Men nu läste ja ju tråden o vart trött Låt oss säja att denna a-traktor har en riktig strypning i motorstyrdonet...gjort av en seriös verkstad,  Dvs. man ska inte kunna komma in med en ELM eller nåt annat skit o kunna ändra strypningen.  Men med ett vanligt instrument typ. autocom /eller liknande så bör man komma in. Man borde få felkoder och radera de 150 som ligger normalt o ta fram den aktuella som kan ge vägledning.  Mitt tips e´inte  så mkt. mer än spjällhus eller spolar.. fixa felkod är prio 1. -Lycka till
mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
3 februari · 10 280 Inlägg

Berglin07 skrev:

Brådhis skrev:

Berglin07 skrev:

Den går som vanligt när den är kall och börjar krångla såfort den blir varm, kan de fortfarande va tändspolarna som spökar

Absolut!

Tomgången är bra ibland och dålig ibland men tog ur en för en men den gick sämre på varje jag drog ur, tog ur spolarna och kollade på de och då var de en spricka i alla på ungefär samma ställe. Kan de ha med saken och göra?

Ja!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Tfatah
8 februari · 4 Inlägg

Berglin07 skrev:

Brådhis skrev:

Berglin07 skrev:

Den går som vanligt när den är kall och börjar krångla såfort den blir varm, kan de fortfarande va tändspolarna som spökar

Absolut!

Tomgången är bra ibland och dålig ibland men tog ur en för en men den gick sämre på varje jag drog ur, tog ur spolarna och kollade på de och då var de en spricka i alla på ungefär samma ställe. Kan de ha med saken och göra?

Ja det kan ha med saken att göra.
Ett stort problem med vissa bilar som blivit eftersatta vad gäller service så kan det uppstå flera problem. Dålig gång kan ha med olika saker att göra. Men har du slitna tänddelar, slitna tändstift, olja som inte bytts, luftfilter som är igensatt samtidigt, då blir det svårt att hjälpa dig speciellt utan felkoder. Börja med att byta det som du ser är slitet. Spruckna tändkablar ”läcker” ström och orsakar misständningar. Igentäppt luftfilter, dåliga tändstift osv osv.
Gör en service på bilen och byt det som ska bytas är mitt tips

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang