Volvo V70 B5244T5 2005, startar igång 2-3 sekunder på startgas men inte annars

Filip900
10 februari · 3 Inlägg

Hej, min V70 T5 dog igår efter att den hade stått några minuter på tomgång för att varmköra, efter att den hade dött så ville den inte starta alls. Helt död förutom startmotorn som snurra som vanligt inge trögt.

Idag testade jag starta med startgas och då gick den igång efter ca 10 sekunder på starten, men sen dog den efter ca 2-3 sekunder igen. Samma sak dom 5-6 gånger jag testade med startgas (sprutade i 5-6 sekunder varje försök).

Kollat säkringar till bränslepump och spridare men dom var hela. Nästa steg antar jag är att köpa nytt relä till bränslepump och testa byta. Är det någon som har en ide på vad det kan vara? Gissar på bränsle tillförsel, eller kan det vara något med tändsystemet också?

Jesper328
10 februari · 2 374 Inlägg

Du har väl en ventil på spridarbryggan?
Bara att slå på tändning och trycka till ventilen med en mejsel.

Istället för att köpa ett nytt relä kan du skifta med dimljusreläerna som sitter brevid.. om du har det ovanför pedalerna så att säga. smile

Ett alternativ är också att lyfta på baksätet.
Du har ett kontaktstycke på vänster sida rätt så långt ut, jag har för mig att det är en blå 4mm2 kabel och en svart som går till pumpen.
Tvångsmata pumpen därifrån för att utesluta kass pump.

Senast redigerat av Jesper328 (10 februari )

Up the RA
Filip900
10 februari · 3 Inlägg

Hör pumpen när jag slår på tändning, hört att det sitter 2 pumpar på vissa Volvo modeller. Är det så på V70 också?

Tack för svar, ska testa imorgon när jag har dagsljus, återkommer med uppdatering hur det gick.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang