Överfyllt motorolja, läcker nu.

DavidH
16 februari · 104 Inlägg

Jag fyllde på för mycket motorolja sist och nu har den läckt ner under lägsta strecket på ca 3-4 månader. Kan tätningar ha gått sönder av övertryck och vad kan det kosta att få bytt på en verkstad?

Några andra tips mer än att hälla i lagom mycket i fortsättningen?

Bilen är en volvo V50 1.8f

zemet
16 februari · 4 041 Inlägg

Läcker bilen olja?
Är det oljedroppar/pöl under bilen efter du parkerat?

Om svaret är ja så har du tryckt ut olja genom vevhusventilationen eller liknande.
Eller har ett lekage någonstanns.

Om du inte ser olja under bilen så har du nog ett större problem, troligtvis dåliga kolvringar som gör att bilen drar olja.

Hur långt har du kört på 3-4 månader?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
DavidH
16 februari · 104 Inlägg

zemet skrev:
Läcker bilen olja?
Är det oljedroppar/pöl under bilen efter du parkerat?

Om svaret är ja så har du tryckt ut olja genom vevhusventilationen eller liknande.
Eller har ett lekage någonstanns.

Om du inte ser olja under bilen så har du nog ett större problem, troligtvis dåliga kolvringar som gör att bilen drar olja.

Hur långt har du kört på 3-4 månader?

Det är lite oljedroppar under bilen.
Vad kan det kosta om det är genom vevhusventilationen?

Jag har kanske kört 200 mil.

zemet
16 februari · 4 041 Inlägg

Fyll på till rätt nivå och håll koll på nivån.

Är det bara ett lekage så kostar det alltifrån några hundralappar till ett par tusen beroende på var läckan är.

Men du kan ju ha ett lakage + dåliga kolvringar. Då är det nog billigare att bara fylla på olja än att göra något åt det.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Mossan1
16 februari · 2 828 Inlägg

DavidH skrev:
Jag fyllde på för mycket motorolja sist och nu har den läckt ner under lägsta strecket på ca 3-4 månader. Kan tätningar ha gått sönder av övertryck och vad kan det kosta att få bytt på en verkstad?

Några andra tips mer än att hälla i lagom mycket i fortsättningen?

Bilen är en volvo V50 1.8f

Låt oss börja med:
Hur mycket för mycket talar vi om?
Ungefär i mått på oljestickan.

DavidH
17 februari · 104 Inlägg

zemet skrev:
Fyll på till rätt nivå och håll koll på nivån.

Är det bara ett lekage så kostar det alltifrån några hundralappar till ett par tusen beroende på var läckan är.

Men du kan ju ha ett lakage + dåliga kolvringar. Då är det nog billigare att bara fylla på olja än att göra något åt det.

Okej tack smile

DavidH
17 februari · 104 Inlägg

Mossan1 skrev:

DavidH skrev:
Jag fyllde på för mycket motorolja sist och nu har den läckt ner under lägsta strecket på ca 3-4 månader. Kan tätningar ha gått sönder av övertryck och vad kan det kosta att få bytt på en verkstad?

Några andra tips mer än att hälla i lagom mycket i fortsättningen?

Bilen är en volvo V50 1.8f

Låt oss börja med:
Hur mycket för mycket talar vi om?
Ungefär i mått på oljestickan.

Kanske 3-5 milimeter över..

Senast redigerat av DavidH (17 februari )

DavidH
17 februari · 104 Inlägg

Oljan är också ovanligt sotig för att va några månader gammal och inte ha kört så långt.

Mossan1
17 februari · 2 828 Inlägg

DavidH skrev:
Kanske 3-5 milimeter över..

Borde inte ge några omedelbara problem. 

DavidH skrev:
Oljan är också ovanligt sotig för att va några månader gammal och inte ha kört så långt.

Kanske ett oljebyte igen?
Är den tveksamt till mediokert servad innan kan det vara värt det.
Men i en gammal väl inkörd motor blir oljan svart igen relativt snabbt.
Från några mil till några hundra mil.
Normalt.

5mm över max skulle knappast ge några större skillnader ang vevhustryck , och därmed inte konsumtionen heller.

Märk väl att bilen alltid ska stå helt plant när man kollar. Annars blir det fel. Och man kollar alltid efter att motorn gått i minst 30sek efter ett oljebyte och stått ca 1min.  Så oljefiltret är fyllt och oljan runnit tillbaka hjälpligt

DavidH
17 februari · 104 Inlägg

Mossan1 skrev:

DavidH skrev:
Kanske 3-5 milimeter över..

Borde inte ge några omedelbara problem. 

DavidH skrev:
Oljan är också ovanligt sotig för att va några månader gammal och inte ha kört så långt.

Kanske ett oljebyte igen?
Är den tveksamt till mediokert servad innan kan det vara värt det.
Men i en gammal väl inkörd motor blir oljan svart igen relativt snabbt.
Från några mil till några hundra mil.
Normalt.

5mm över max skulle knappast ge några större skillnader ang vevhustryck , och därmed inte konsumtionen heller.

Märk väl att bilen alltid ska stå helt plant när man kollar. Annars blir det fel. Och man kollar alltid efter att motorn gått i minst 30sek efter ett oljebyte och stått ca 1min.  Så oljefiltret är fyllt och oljan runnit tillbaka hjälpligt

Jo jag får göra ett oljebyte snart igen.

Tack skönt och veta att det inte borde gjort så mycket.

Jag köpte bilen för ett år sedan och den hade inte läckt ut olja på 8 månader iaf tills efter senaste bytet.

Yes plant stod den och väntade lite, minns inte om jag körde motorn.

MrHyde
17 februari · 654 Inlägg

DavidH skrev:

Mossan1 skrev:

DavidH skrev:
Kanske 3-5 milimeter över..

Borde inte ge några omedelbara problem. 

DavidH skrev:
Oljan är också ovanligt sotig för att va några månader gammal och inte ha kört så långt.

Kanske ett oljebyte igen?
Är den tveksamt till mediokert servad innan kan det vara värt det.
Men i en gammal väl inkörd motor blir oljan svart igen relativt snabbt.
Från några mil till några hundra mil.
Normalt.

5mm över max skulle knappast ge några större skillnader ang vevhustryck , och därmed inte konsumtionen heller.

Märk väl att bilen alltid ska stå helt plant när man kollar. Annars blir det fel. Och man kollar alltid efter att motorn gått i minst 30sek efter ett oljebyte och stått ca 1min.  Så oljefiltret är fyllt och oljan runnit tillbaka hjälpligt

Jo jag får göra ett oljebyte snart igen.

Tack skönt och veta att det inte borde gjort så mycket.

Jag köpte bilen för ett år sedan och den hade inte läckt ut olja på 8 månader iaf tills efter senaste bytet.

Yes plant stod den och väntade lite, minns inte om jag körde motorn.

Kör alltid motorn innan du kollar, för precis som Mossan1 säger så måste oljan passera filtret också. Vissa oljefilter håller så mycket som 3-4 deciliter olja, och då blir det fel om du kollar nivå utan att köra motorn eftersom du inte kört runt oljan i filtret.
Skulle tro att de flesta standardbilar har runt 1 liter skillnad mellan fullt och tomt på stickan.

Live long, and prosper.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang