DavidH skrev:
Mossan1 skrev:
DavidH skrev:
Kanske 3-5 milimeter över..
Borde inte ge några omedelbara problem.
DavidH skrev:
Oljan är också ovanligt sotig för att va några månader gammal och inte ha kört så långt.
Kanske ett oljebyte igen?
Är den tveksamt till mediokert servad innan kan det vara värt det.
Men i en gammal väl inkörd motor blir oljan svart igen relativt snabbt.
Från några mil till några hundra mil.
Normalt.
5mm över max skulle knappast ge några större skillnader ang vevhustryck , och därmed inte konsumtionen heller.
Märk väl att bilen alltid ska stå helt plant när man kollar. Annars blir det fel. Och man kollar alltid efter att motorn gått i minst 30sek efter ett oljebyte och stått ca 1min. Så oljefiltret är fyllt och oljan runnit tillbaka hjälpligt
Jo jag får göra ett oljebyte snart igen.
Tack skönt och veta att det inte borde gjort så mycket.
Jag köpte bilen för ett år sedan och den hade inte läckt ut olja på 8 månader iaf tills efter senaste bytet.
Yes plant stod den och väntade lite,
minns inte om jag körde motorn.
Kör alltid motorn innan du kollar, för precis som Mossan1 säger så måste oljan passera filtret också. Vissa oljefilter håller så mycket som 3-4 deciliter olja, och då blir det fel om du kollar nivå utan att köra motorn eftersom du inte kört runt oljan i filtret.
Skulle tro att de flesta standardbilar har runt 1 liter skillnad mellan fullt och tomt på stickan.
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."