Allmänt farliga lastbilsförare?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 februari · 13 746 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Growe skrev:
många som missar hur hårt upstyrt kör och vilotiderna är.. och alla förselser ger böter..  det lite osm attt ge någon böter på 1500kr för dom glömt ta med pennan till jobbet..   så är det för yrkeschafförer alla fel stora som små ger böter.  även struntsaker som att glömma ange startland.

I alla fall på Stoneridge så försvinner ju frågan om startland efter en kort stund om man inte besvarar den. Detta togs upp på ett möte alla vi chaufförer blev inkallade till på åkeriet för några år sedan. Tydligen hade det vid en revision av transportstyrelsen framkommit att vi förare av den anledningen hade missat att ange vilket land vi befinner oss i när vi startat arbetspasset inte mindre än 27ggr under en månad. Lätt hänt kan man tänka om man sätter sig i bilen, sätter i sitt förarkort och under den tiden det tar för färdskrivaren att läsa in datan kanske man ställer in stolen och speglarna, lägger i ordning sina papper etc.

Men i alla fall, detta renderade i en faktura med ett bötesbelopp på inte mindre än 27*2000kr = 54000kr(!) . Syftet med kör- och vilotidsregleringen är ju att "öka trafiksäkerheten och ge föraren en god social situation". Hur en obesvarad fråga om vilket land man befinner sig i(kan nämnas att vi kör lokal/regional distribution) påverkar varken trafiksäkerheten eller förarens sociala situation är inte helt säkerhetsställd dock. smile

Hatten av till åkeriföretagare som orkar driva företag tongue

det är faktist oftast enklare än så.. man stoppar i kortet och sen kör man innan färdskrivaren är klar. 

har gjort dessa kontroller på jobbet för att kolla hur folk sköter färdskrivaren och vilka fel som blir.

från att nästan inte ha några fel fick en chafför över 20fel på startland.  där var det så enkelt att när han stoppade i sitt färdskrivarkort angav start land och gjorde allt han skulle så stog det redo att köra vilket han gjorde. 

men färdskrivaren var inte klar.  utan man var tvungen att vänta en bra stund till. 

när vi kör dubbelbemanning i våra nyaste bussar så tar det 7min att flytta korten från ena facket till det andra vid förarbytet.  pga den är så jävla trög..


men sen att den går vidare utan att man tryckt är totalt obota korkat..   för det räcker med minsta sak så missar man startlandet och på färdskrivaren ser det klart ut.    jag har nu lagt upp det på följande sätt.. 

jag börjar med att stoppa i kortet i färdskrivaren blåser igång bussen.
sen fyller jag i vad jag gjort sedan kortet togs ur anger startlandet och ändrar till annat arbete på färdskrivaren.

står den på säng när jag tittar på färdskrivaren så vet jag att jag missat att ange startland. 

men det är rent fjanteri med böter på sånt där jävla strunt..    det behövs så lite..

som häromdagen ringer chefen just när jag håller på och går in i bussen och självklart resulterade det i att jag glömde stoppa i kortet.. och just när jag lägger i växel och kliver  på gasen ser jag att färdskrivaren stog på säng så fick stoppa i kortet..  tur den rutinen gör att man ser det i tid smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Muskelbil
18 februari · 321 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Muskelbil skrev:

trubbelturbo skrev:

Muskelbil skrev:
Precis min poäng, det är några sekunder det handlar om i 5km innan en omkörning förmodligen kan utföras av det långsammare fordonet, 15 långa för skiftet avgörande sekunder om det är med släp.

Några sekunder du skrev om blev 4minuter och 19sekunder på motorväg efter två lastbilar varav den ena försvårar omkörning och den andra hindrar trafiken från att kunna köra vidare.
Jag tycker det är en stor skillnad och en större skillnad i realiteten då omkörningen kunde underlättats på så enkelt vis.

Märklig fråga, jag förstår inte. Varför frågar du detta?
Jag är ny här, gjorde kontot för någon månad sedan.

Hänger inte med på hur du räknar och resonerar faktiskt. Du tycker att om man hamnar bakom en bil som kör i 75km/h på 90-väg så har man ingen anledning att bli irriterad. Eftersom även om du skulle behöva vänta i 5km innan du ges tillfälle att köra om så har du fortfarande bara tappat 40 sekunder.

Men du verkar bli irriterad om en lastbil kör om en annan lastbil på motorvägen.
Låt oss då ta ditt exempel, en lastbil som kör i 80km/h kör om en annan lastbil som kör i 79km/h. Då menar jag att om du kör i 110km/h (normal motorvägsfart) och du måste, som vi räknat ut, ligga bakom lastbilen i 80km/h och 5,76km innan den är klar med sin omkörning och du återigen kan bränna på i 110km/h så förlorar du ju:


Alltså dryga 60 sekunder? Eller? Det är ju bara 20 sekunder mer än i den andra situationen?


Anledningen att jag frågar? Tja, jag vet inte, har sett att du verkar kunning om Toyota Prius, gillar att rekommendera samma bilmärke i diverse köprådstrådar och gör dig lustig över att om ingen köpte VAG-produkter så skulle felsökningsforumet inte få några trådar. Utöver att jag fick lite allmänna evildan-vibbar av dina inlägg. Men ok, återigen, jag blev bara nyfiken wink

Jag tycker det är en stor skillnad i realiteten.

Tyvärr förstår jag inte frågan om vem jag eventuellt skulle kunna vara ändå eller hur de tankarna kom till.
Är prius någon typ av häxkrafter att känna till? Det här gick över mitt huvud.

Jaha ok, vi lämnar det där...

Det är en simpel ja eller nej fråga, men strunt samma smile

Lets agree to disagree.
Jag vidhåller alltjämt, kör defensivt och följ trafikreglerna. Det vinner vi alla som vistas i trafiken på.

Ok, jag är övertydlig då.
Nej jag har inte funnits på den här bil sidan tidigare med något annat konto med någotannat namn.

Ja, det är mycket "onödigt jobb med att driva åkeri i dag. Jag håller på att avveckla när någon slutar eller tar pension har jag inte ersatt med ny arbetskraft.
Lika med min taxi verksamhet, avveklar vartefter.
Bilverkstaden får knalla på med tre anställda och mig som endast har kontorsjobb nuförtiden.

Senast redigerat av Muskelbil (18 februari )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang