Golf 4 2003 1.6 bensin

VW4
18 februari · 2 Inlägg

Hej!
Jag har för en vecka sen köpt en Golf 4 1.6 bensin från 2003, gått väldigt långt men välservad, enligt boken och ägare. Gått precis under 32xxx. Den går bra i motorn och kör väldigt fint, men igår och idag fick den ett väldigt konstigt hack som jag inte kan förstå, ingen motor lampa gick igång. Det är lite som att motorn skulle stängt av under nästan mindre än en sekund och sen kör fint bara vidare. Motorn låter inte dåligt vid körning, bra tomgång och kör annars hur fint som helst. Tänkte jag ska bytta batteriet på den då det inte verkar helt friskt, men osäker det kan fixa detta?

Läst vissa andra trådar där man pratar både om kamaxelgivaren, bränslepump, tändpolare mm, för liknande problem. Bilen startar alltså fint i sig. Detta hände alltså första gången igår, då var det som att motorn snabbt stängdes av under körning för att omedelbart starta igen. Sen hände det lite senare en gång till när jag saktat in vid en rondell men då fick jag starta den själv då jag tror jag hade haft kopplingen inne och sen reagerade den inte på gasen, tänkte inte mycket på vad varv mätaren visade och testade bara att starta om vilket gick hur lätt som helst, inge problem sen.
Sen hände det alltså idag enbart en gång under körning, kanske 5-10 min in, körde i ca 80 kmh. Den hoppade till som den gjorde första gången igår, ungefär som att motorn skulle stängt av och startat på knappt en sekund, efteråt körde den hur fint som helst igen.
inga tomgångs problem eller nått. Förstår det inte. Jag hoppas nu bara det kan lösas lagom billigt och snabbt då jag behöver den dagligen, gör mig lite nervös när detta händer.

Har ingen tidigare erfarenhet av VW, så tacksam för råd/hjälp!!!

Mossan1
18 februari · 2 828 Inlägg

Batteriet är sannolikt inte boven eftetsom det sker slumpvis under färd, men dåligt batteri ska man inte ha oavsett.

Se till att få felkoder lästa.
Det måste inte lysa någon lampa för att det ska ha registrerats felkoder och dom sparas i log tills dom raderas eller strömmen försvinner.

För motorns koder kan man använda en enklare scanner, men även en scanner som läser biles ALLA styrdon är riktigt billig till en VAG av dom åren.

Felet kan vara otroligt många saker, och att felsöka medelst chansbyta detaljer blir snabbt kostsamt.

Senast redigerat av Mossan1 (18 februari )

VW4
18 februari · 2 Inlägg

Jag glömde ta med det. Vi gjorde en sökning på koder innan körningen idag, men som då var efter gårdagens körning, vilken vad vi minns bara kom upp med centrallåset och termostat. Dock hade vi kopplat ur batteriet för ett test, är själv osäker om det skedde innan eller efter koderna men min pappa säger troligen efter koderna. Försvinner koder om man kopplar loss batteriet?

zzr94092
18 februari · 4 392 Inlägg

Ja,dom försvinner, men är dom aktiva så kommer dom tillbaka vid start/ körning..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang