Hur laddas batteriet?

V70iii
20 februari · 3 Inlägg

Hej! Jag har hört mixade svar från folk jag frågar och tänkte fråga er om ni vet svaret.

Frågan lyder såhär. Om jag har ett mindre 62 ah batteri som är kopplat till generatorn och sedan kopplar jag in ett 110 ah batteri i de 62 ah batteriet

Kommer 110 ah batteriet laddas upp fullt eller bara så mycket som 62 ah batteriet kan laddas?

Brådhis * Voff voff *
20 februari · 10 280 Inlägg

V70iii skrev:
Hej! Jag har hört mixade svar från folk jag frågar och tänkte fråga er om ni vet svaret.

Frågan lyder såhär. Om jag har ett mindre 62 ah batteri som är kopplat till generatorn och sedan kopplar jag in ett 110 ah batteri i de 62 ah batteriet

Kommer 110 ah batteriet laddas upp fullt eller bara så mycket som 62 ah batteriet kan laddas?

Tänk på strömmen som vatten och batterierna som hinkar med slangar emellan och från generatorn (som du ser som en vattenpump). smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
20 februari · 2 828 Inlägg

Förenklat svar är "Nej", batterierna laddas fullt oavsett hur stor skillnad I Ah det är.
Det större tar längre tid att fylla, rent teoretiskt.  Om båda ska sitta parallellt konstant är det nog bäst med två lika batterier. Balans mellan dom.

Men det fungerar som skrivet också.
Mindre optimalt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang