Motorlampa FIAT DOBLO CARGO 1,6 IE -04

Obbe96
23 februari · 2 Inlägg

Tjena,
Jag är ny på forumet och hoppas den här tråden uppmärksammas.

Bil: FIAT DOBLO CARGO 1,6 IE - 2004 (skitful jag vet).
Jag köpte bilen för ett överpris, jag var i behov av en skåpbil som gick på bensin och ville inte lägga mer än 30 bagisar. Hursomhelst, det var inte ett bra köp, överpriset med några skavanker men den rullar och tar mig a till b i dagsläget. Vill ni ha mer info är det bara fråga. Jag vill förtydliga att jag inte är bilkunnig och önskar assistans av folk som kan bilar.

Jag vill lösa den lysande motorlampan främst att det irriterar mig, jag har inga pengar i dagsläget att låta en mekaniker fixa skiten. Felkoden jag får är "P0420 - Catalyst system efficiency below threshold bank 1".
Jag antog direkt att det bara va att byta ut lambdasonden 1. Men det har inte gjort något och jag kan inte nolla koden.
Har mätt kontakten och allt ser ut som det ska.

Vad ska jag ge mig på nu?
All support uppskattas.

Jesper328
23 februari · 2 374 Inlägg

P0420 kan vara en knölig kod att reda ut, och det kräver ett diagnosverktyg som kan logga lambdavärden i grafer.

En katalysator lagrar syre, och har man ett läckage innan kat/lambda2 så får man många gånger p0420.
Räcker med en liten spricka någonstans.
Kan likväl bero på att katalysatorn är dålig, eller att motorn går magert.

Finns stosar att montera för att flytta ut lambdasonden lite.
Har hört att de funkar, har dock aldrig kört på sånt själv då jag föredrar att åtgärda fel. big_smile

Up the RA
Obbe96
23 februari · 2 Inlägg

Så vad ska jag börja, det enklaste är väl att leta läckage. Men om allt är tätt vad gör jag då?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang