244 70tals front på en 90talare?

Elbappo
28 februari · 1 Inlägg

någon här som vet om det är krångligt att byta över till 70 tals front på min 90 talare jag är medveten att ja får byta skärmar och huv och hela fronten i princip men jag har inte en aning hur det är med el och koppla lampor osv och om själva plåten har samma ¨passform¨

Senast redigerat av Elbappo (28 februari )

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 februari · 13 746 Inlägg

Vindrute plåten skiljer oxå och även torkarstölet   tror dock att det bara är ena sidan som skiljer

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hemmamek
28 februari · 163 Inlägg

Elbappo skrev:
någon här som vet om det är krångligt att byta över till 70 tals front på min 90 talare jag är medveten att ja får byta skärmar och huv och hela fronten i princip men jag har inte en aning hur det är med el och koppla lampor osv och om själva plåten har samma ¨passform¨

El kan väl inte vara så mycket problem. Ingen aning om det är samma kontakter eller inte, men kan väl ändå bara vara hel/halv/(dimm)/parkeringsljus + lycktspolare när det är så gammalt?

Mew
29 februari · 2 162 Inlägg

Det stora problemet är som Growe säger, plåten under vindrutan. Den skiljer (tidigare plåt har bara ett långt luftintag medan den senare har två separata). Det GÅR att få dit den äldre fronten ändå men det kommer inte se bra ut, linjerna stämmer inte alls. Har sett det på några bilar och har varje gång tänkt att det hade varit bättre att bara behålla rätt front, trots att jag föredrar den äldre fronten. (Off topic, men tycker det samma med USA/GTX-front på en 80-90tals bil utan att byta framskärmarna och frontplåt, ser liksom.. trasigt ut.)

Enda sättet att få det snyggt på i mitt tycke är att byta den plåten, vilket innebär att kapa/borra bort den plåten och ersätta med den äldre, och då är det bort med vindrutan som gäller och sen såklart lack. Mycket jobb, och då behöver du göra samma sak på en donatorbil med. Har sett en bil som det gjorts seriöst på fast tvärtom - en 75a med 90-talsfronten, det gick inte att se att det gjorts om man inte tittade under brädan - och det är MYCKET jobb.

Elen ska inte vara några problem, alla kontakterna är kanske inte likadana men det är ju samma funktioner på båda varianter, så det ska bara vara att skarva i värsta fall.

Edit: För att svara på din andra fråga så är frontplåten, alltså den skruvade som lampor och allt sitter i, utbytbar, en 75as frontplåt ska passa på en 90a utan problem, samma sak med framskärmarna och såklart huven. Så utöver frontplåten ska det gå att bara skruva dit grejerna. Jag sökte upp det där utifall att jag skulle vilja sätta USA-front på min blåa 245a (dock en 85a så den har rätt plåt under lyktan och behöver "bara" byta frontplåt och framskärmar), skaffade till och med hem delar i fint skick, men kom sen fram till att jag nog hellre behåller bilen så som den kom från fabrik.

Senast redigerat av Mew (29 februari )

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 februari · 13 746 Inlägg

Mew skrev:
Det stora problemet är som Growe säger, plåten under vindrutan. Den skiljer (tidigare plåt har bara ett långt luftintag medan den senare har två separata). Det GÅR att få dit den äldre fronten ändå men det kommer inte se bra ut, linjerna stämmer inte alls. Har sett det på några bilar och har varje gång tänkt att det hade varit bättre att bara behålla rätt front, trots att jag föredrar den äldre fronten. (Off topic, men tycker det samma med USA/GTX-front på en 80-90tals bil utan att byta framskärmarna och frontplåt, ser liksom.. trasigt ut.)

Enda sättet att få det snyggt på i mitt tycke är att byta den plåten, vilket innebär att kapa/borra bort den plåten och ersätta med den äldre, och då är det bort med vindrutan som gäller och sen såklart lack. Mycket jobb, och då behöver du göra samma sak på en donatorbil med. Har sett en bil som det gjorts seriöst på fast tvärtom - en 75a med 90-talsfronten, det gick inte att se att det gjorts om man inte tittade under brädan - och det är MYCKET jobb.

Elen ska inte vara några problem, alla kontakterna är kanske inte likadana men det är ju samma funktioner på båda varianter, så det ska bara vara att skarva i värsta fall.

Edit: För att svara på din andra fråga så är frontplåten, alltså den skruvade som lampor och allt sitter i, utbytbar, en 75as frontplåt ska passa på en 90a utan problem, samma sak med framskärmarna och såklart huven. Så utöver frontplåten ska det gå att bara skruva dit grejerna. Jag sökte upp det där utifall att jag skulle vilja sätta USA-front på min blåa 245a (dock en 85a så den har rätt plåt under lyktan och behöver "bara" byta frontplåt och framskärmar), skaffade till och med hem delar i fint skick, men kom sen fram till att jag nog hellre behåller bilen så som den kom från fabrik.

jag har ju alltid byggt till nyare front och lite svårt att förstå varför man vill ha dit dom där gamla skräpet på en bil smile

min gamla 245turbo byggde jag om med nya plåten under rutan och även 90ans skuff hade även nya dörrarna och allt. smile
men när jag var ung så sålde dom 240 nya smile

minns classicen det var ju drömbilen  ac airbag abs och hela skiten fanns det på dom sista modellerna smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mew
1 mars · 2 162 Inlägg

Growe skrev:

Mew skrev:
Det stora problemet är som Growe säger, plåten under vindrutan. Den skiljer (tidigare plåt har bara ett långt luftintag medan den senare har två separata). Det GÅR att få dit den äldre fronten ändå men det kommer inte se bra ut, linjerna stämmer inte alls. Har sett det på några bilar och har varje gång tänkt att det hade varit bättre att bara behålla rätt front, trots att jag föredrar den äldre fronten. (Off topic, men tycker det samma med USA/GTX-front på en 80-90tals bil utan att byta framskärmarna och frontplåt, ser liksom.. trasigt ut.)

Enda sättet att få det snyggt på i mitt tycke är att byta den plåten, vilket innebär att kapa/borra bort den plåten och ersätta med den äldre, och då är det bort med vindrutan som gäller och sen såklart lack. Mycket jobb, och då behöver du göra samma sak på en donatorbil med. Har sett en bil som det gjorts seriöst på fast tvärtom - en 75a med 90-talsfronten, det gick inte att se att det gjorts om man inte tittade under brädan - och det är MYCKET jobb.

Elen ska inte vara några problem, alla kontakterna är kanske inte likadana men det är ju samma funktioner på båda varianter, så det ska bara vara att skarva i värsta fall.

Edit: För att svara på din andra fråga så är frontplåten, alltså den skruvade som lampor och allt sitter i, utbytbar, en 75as frontplåt ska passa på en 90a utan problem, samma sak med framskärmarna och såklart huven. Så utöver frontplåten ska det gå att bara skruva dit grejerna. Jag sökte upp det där utifall att jag skulle vilja sätta USA-front på min blåa 245a (dock en 85a så den har rätt plåt under lyktan och behöver "bara" byta frontplåt och framskärmar), skaffade till och med hem delar i fint skick, men kom sen fram till att jag nog hellre behåller bilen så som den kom från fabrik.

jag har ju alltid byggt till nyare front och lite svårt att förstå varför man vill ha dit dom där gamla skräpet på en bil smile

min gamla 245turbo byggde jag om med nya plåten under rutan och även 90ans skuff hade även nya dörrarna och allt. smile
men när jag var ung så sålde dom 240 nya smile

minns classicen det var ju drömbilen  ac airbag abs och hela skiten fanns det på dom sista modellerna smile

Jo, har märkt att det finns två olika skolor när det gäller det där. Personligen föredrar jag de äldre modellerna, mer "klassisk" känsla / veteranbilskänsla. Så jag förstår absolut TS tanke. Men 240 har alltid varit gamla bilar för mig, jag var inte ens född när de tillverkades. lol Så det är säkert därför. BMWn jag hade tidigare monterade jag facelift-detaljer på för att jag tyckte det nyare utseendet var mycket snyggare. Så hade jag varit född 20 år tidigare hade jag nog tyckt som du gör. tongue

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 mars · 13 746 Inlägg

Mew skrev:

Growe skrev:

Mew skrev:
Det stora problemet är som Growe säger, plåten under vindrutan. Den skiljer (tidigare plåt har bara ett långt luftintag medan den senare har två separata). Det GÅR att få dit den äldre fronten ändå men det kommer inte se bra ut, linjerna stämmer inte alls. Har sett det på några bilar och har varje gång tänkt att det hade varit bättre att bara behålla rätt front, trots att jag föredrar den äldre fronten. (Off topic, men tycker det samma med USA/GTX-front på en 80-90tals bil utan att byta framskärmarna och frontplåt, ser liksom.. trasigt ut.)

Enda sättet att få det snyggt på i mitt tycke är att byta den plåten, vilket innebär att kapa/borra bort den plåten och ersätta med den äldre, och då är det bort med vindrutan som gäller och sen såklart lack. Mycket jobb, och då behöver du göra samma sak på en donatorbil med. Har sett en bil som det gjorts seriöst på fast tvärtom - en 75a med 90-talsfronten, det gick inte att se att det gjorts om man inte tittade under brädan - och det är MYCKET jobb.

Elen ska inte vara några problem, alla kontakterna är kanske inte likadana men det är ju samma funktioner på båda varianter, så det ska bara vara att skarva i värsta fall.

Edit: För att svara på din andra fråga så är frontplåten, alltså den skruvade som lampor och allt sitter i, utbytbar, en 75as frontplåt ska passa på en 90a utan problem, samma sak med framskärmarna och såklart huven. Så utöver frontplåten ska det gå att bara skruva dit grejerna. Jag sökte upp det där utifall att jag skulle vilja sätta USA-front på min blåa 245a (dock en 85a så den har rätt plåt under lyktan och behöver "bara" byta frontplåt och framskärmar), skaffade till och med hem delar i fint skick, men kom sen fram till att jag nog hellre behåller bilen så som den kom från fabrik.

jag har ju alltid byggt till nyare front och lite svårt att förstå varför man vill ha dit dom där gamla skräpet på en bil smile

min gamla 245turbo byggde jag om med nya plåten under rutan och även 90ans skuff hade även nya dörrarna och allt. smile
men när jag var ung så sålde dom 240 nya smile

minns classicen det var ju drömbilen  ac airbag abs och hela skiten fanns det på dom sista modellerna smile

Jo, har märkt att det finns två olika skolor när det gäller det där. Personligen föredrar jag de äldre modellerna, mer "klassisk" känsla / veteranbilskänsla. Så jag förstår absolut TS tanke. Men 240 har alltid varit gamla bilar för mig, jag var inte ens född när de tillverkades. lol Så det är säkert därför. BMWn jag hade tidigare monterade jag facelift-detaljer på för att jag tyckte det nyare utseendet var mycket snyggare. Så hade jag varit född 20 år tidigare hade jag nog tyckt som du gör. tongue

Förstår om man gillar gamla karossen men för mig är det big nono att bygga på nya bakdelen med 70tals front.          Har ju byggt om alla mina gamla volvosar till nyare.   Farsan hade ju en. 75ans 242 som han monterade nya bakdelen  tak med taklucka osv. Så är uppväxt med att förnya allt 😁. Har inte ägt en 740 som jag inte monterat 940 eller 960 front på som ett exempel 😁 sen uppgraderat med 940dlrrar med all el ecc osv

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang