Hur lagar jag plasthålen i plastkåpan under bilen?

Gragate
1 mars · 6 Inlägg

Tjena!

Under bilen finns en plastkåpa som skyddar motorn mot stänk mm. Denna måste tas bort när man
byter oljefilter på min bil. Tyvärr gissar jag att förra ägaren ha fått sin katalysator stulen och hålen som ska användas för plastkåpans montering
är helt borta.

Istället har de använt vanliga skruvar för att dra fast kåpan igen.

Nu vill jag laga detta, och mina 5 minuter youtube hittade mest folk som sätter fast den med cat-strypare.

Hålen som behöver lagas är runt 3x4cm och i kanten av plasten.

Tankar jag haft:
- Klippa ut lagningsbit i liknande plast och limma på
- Använda epoxy+glasfiberväv som jag har liggandes
- Biltemas plastspackel + aluminiumväv
- Någon typ av "plastlödning"

Själv tror jag mest på att använda bitar av liknande plast och limma/smälta ihop, men lyckas inte hitta liknande tjock plast till salu.

Tips/tankar?

Steff240
1 mars · 1 024 Inlägg

Är det inte lättare att leta upp en begagnad plastkåpa från tex skroten? Eller tillochmed se vad en ny kostar...

Pininfarina406
1 mars · 540 Inlägg

Gragate skrev:
Tjena!

Under bilen finns en plastkåpa som skyddar motorn mot stänk mm. Denna måste tas bort när man
byter oljefilter på min bil. Tyvärr gissar jag att förra ägaren ha fått sin katalysator stulen och hålen som ska användas för plastkåpans montering
är helt borta.

Istället har de använt vanliga skruvar för att dra fast kåpan igen.

Nu vill jag laga detta, och mina 5 minuter youtube hittade mest folk som sätter fast den med cat-strypare.

Hålen som behöver lagas är runt 3x4cm och i kanten av plasten.

Tankar jag haft:
- Klippa ut lagningsbit i liknande plast och limma på
- Använda epoxy+glasfiberväv som jag har liggandes
- Biltemas plastspackel + aluminiumväv
- Någon typ av "plastlödning"

Själv tror jag mest på att använda bitar av liknande plast och limma/smälta ihop, men lyckas inte hitta liknande tjock plast till salu.

Tips/tankar?

Köpa en ny plastkåpa?

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Gragate
1 mars · 6 Inlägg

Jo, det går säkert att köpa nya delar.
Nu ligger hålen inte bara i den enkelt avtagbara plastkåpan utan även i plastdelarna den fäster i som kändes krångligare och dyrare att byta.
-
Har även en egen preferens av att laga över att byta.

Senast redigerat av Gragate (1 mars )

Hemmamek
1 mars · 175 Inlägg

Plast kan vara lite jävligt att få saker att fastna i beroende på typ och likanade. Du bör nog hitta vilken typ av plast det är innan du försöker limma på nåt.

Ett alternativ är väl att klippa ut plåtbitar i rätt storlek, fästa på över/undersidan med platsen emellan. Typ fästa med små bult eller nitar. Sedan göra nya hål i plåten och skruva fast i orginalfästen.
Bör bli mer hållbara fästpunkter då också.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang