Renault kangoo 2004 spridarproblem

Gondonian11234
2 mars · 5 Inlägg

Tjena, har lite problem med min renault kangoo 1 som inte vill gå som den skall.

Bilmodell: Renault kangoo 2004 pickup, 190.000km, 1.5 DCI70 diesel
Inga kända modificationer på bilen (köpt den nyss)

Symptom: Bilen startar som den skall och går hur fint som helst på tomgång i ungefär 30sekunder sedan ser jag att glödningslampan går igång och så går tomgången upp till 1000rpm istället för idle på 800rpm. Sedan efter ytterliggare 30sekunder hör man hur spridare 4 knackar högt och metalliskt och sedan börjar "stop engine now" lampan att blinka (jag stänger av innan den börjar knacka metalliskt pga inte bra för motorn att gå så). När man har en OBD-II läsare instoppad visar den inga koder under hela förloppet ovan.
Felet uppstår varje gång jag startar i exakt samma följd som beskrivet ovan.

Jag misstänkte först att det var fel på spridaren så jag köpte en begagnad i bra skick och bytte, gjorde ingen skillnad. Jag har bytt MAS och det gjorde ingen skillnad. Jag misstänkte luft i systemet men då borde den inte gå som en klocka de första 30sekunderna ifall så var fallet. Jag har tagit loss datorns kabelinkopplingar och sprejat dem alla med elektronik sprej vilket gjorde ingen skillnad.
Nästa steg jag är inne på är att sprätta upp kabelstammen och titta efter kabelskador på spridarkabeln till spridare 4 men det kanske är fel sak att gå på och därför är jag här, någon som haft liknande problem?

MVH// Gondonian

Jesper328
2 mars · 2 373 Inlägg

Byt bränslefilter och/eller lågtryckspumpen. smile
I felsökningssyfte så kan du säkert knåpa ihop en bypass vid filtret för att ta med det ur leken, skulle det däremot vara något fel på pumpen så kan du eventuellt få ner metallspånor i spridarna.

Senast redigerat av Jesper328 (2 mars )

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 mars · 13 746 Inlägg

vad är det ens för system på en sån där är det comonrail eller vanlig högtryckspump?

tror att det är just 4ans cyl du hör inte har jättemycket med saken att göra..   
och tror inte på något elfel.    utan bränslerelaterat. och knacket du hör är pga bränslebristen på 4ans cyl..   inte omöjligt att spridaren brevid är problemet heller.   men att kasta delar på bilen är nog meningslöst 

utan man får försöka kolla alla spridare och högtryckspumpen.  först och främst. är en av sakerna dåliga så blir det dåligt hela vägen.

eftersom det står stop engine så märker ju bilen något fel. 
vad felsöker du bilen med för något.. franska bilar är ju ofta väldigt udda att hållas med..  min gamla 306a fick man koppla upp sig en jävla massa gånger innan man fick en uppkoppling på bilen.  aldrig upplevt på något annat fordon före eller efter.

skulle koppla upp mig och kolla livedata på bränsletrycket till att börja med.   det borde sjunka när den börjar knacka.. 


känns det som motorn går sämre när det börjar knacka eller går den "normalt"?

mitt förslag är en spridare som fastnar öppen..  och säkert inte nummer 4 utan 3an..   men det är  ren gissning..  för då går bränslet ut där och räcker inte till 4ans spridare och då knackar det av bara fan där..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Gondonian11234
3 mars · 5 Inlägg

Tack för svaren alla ideér hjälper,
Jag har bytt bränslefilter och även tittat på bränslet som låg i det gamla filtret och det hade inga som helst metalspån i sig så jag tror inte att lågtryckspumpen är något fel på.
Även skeptisk till att den får för lite bränsle på grund av att den stannar öppen. snarare så att den inte öppnar alls på 4:an eftersom ifall man släpper LITE på bränsleröret till 4:an när den knackar som högst går den ner till tomgång och det sprutar bränsle överallt som om den hade övertryck eller nått.

Kanske så att 4:an inte öppnar alls efter en stund och det bränslet som SKULLE åkt dit åker till de andra spridarna istället vilket ger övertryck på dem? (jag har märkt att den ger väldigt svarta avgaser när man gasar på och det går inte att gasa över 60-70% gas på pedalen utan att hela motorn bludrar som om den hade för mycket bränsle)

Senast redigerat av Gondonian11234 (3 mars )

Mossan1
3 mars · 2 828 Inlägg

Hur ser luftfilter ut?
Och om den har en LMM, hur går den med den urkopplad?

Dieslar kan knacka hemskt bara av dålig förbränning.

Kan du se motortemp och andra temperaturer I livedata?
Om dom är rimliga. Den kanske tror det är minus 40....

Senast redigerat av Mossan1 (3 mars )

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 mars · 13 746 Inlägg

Gondonian11234 skrev:
Tack för svaren alla ideér hjälper,
Jag har bytt bränslefilter och även tittat på bränslet som låg i det gamla filtret och det hade inga som helst metalspån i sig så jag tror inte att lågtryckspumpen är något fel på.
Även skeptisk till att den får för lite bränsle på grund av att den stannar öppen. snarare så att den inte öppnar alls på 4:an eftersom ifall man släpper LITE på bränsleröret till 4:an när den knackar som högst går den ner till tomgång och det sprutar bränsle överallt som om den hade övertryck eller nått.

Kanske så att 4:an inte öppnar alls efter en stund och det bränslet som SKULLE åkt dit åker till de andra spridarna istället vilket ger övertryck på dem? (jag har märkt att den ger väldigt svarta avgaser när man gasar på och det går inte att gasa över 60-70% gas på pedalen utan att hela motorn bludrar som om den hade för mycket bränsle)

så kan det så klart vara oxå..  men att det sprutar bränsle är inte samma sak som att det finns tillräckligt tryck för att spridaren ska fungera. 

det är lätt att bli lurad på att det är diesel som rinner ur.  det är inte samma sak som att man har tillräckligt högt bränsletryck för att spridaren ska fungera.
om trycket sänks pga en annan spridare läcker så är det längst bort på fuelrailen som först blir drabbad. 

så att det finns diesel är inte samma sak som att det finns tillräckligt med tryck.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 mars · 13 746 Inlägg

Mossan1 skrev:
Hur ser luftfilter ut?
Och om den har en LMM, hur går den med den urkopplad?

Dieslar kan knacka hemskt bara av dålig förbränning.

Kan du se motortemp och andra temperaturer I livedata?
Om dom är rimliga. Den kanske tror det är minus 40....

intresant teori..    önskar att man vore lite mer påläst på diesel.   jag har ju alltid åkt bensinare när man var yngre så där har man ju råkat ut för dom mest sjuka felen.  men diesel är på senare åren man börjat åka och då har man ju oftast "okej" bilar. 

första jag tänker när en diesel börjar knacka och låta som dom håller på att gå sönder är bränslebrist.. 
överskott av diesel brukar bara sluta med att dom sotar mycket vilket förvisso är jävligt obra eftersom tempraturen sticker ordenkligt vid förbränningen. 
som kan sluta med smälta kolvar  kolvringar som fastnar och dödar kolven osv. 

men om den tror den är varmare än vad den är så drar den ner på bränslet..  om dom fungerar som en bensinare .

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Gondonian11234
3 mars · 5 Inlägg

Growe skrev:

Gondonian11234 skrev:
Tack för svaren alla ideér hjälper,
Jag har bytt bränslefilter och även tittat på bränslet som låg i det gamla filtret och det hade inga som helst metalspån i sig så jag tror inte att lågtryckspumpen är något fel på.
Även skeptisk till att den får för lite bränsle på grund av att den stannar öppen. snarare så att den inte öppnar alls på 4:an eftersom ifall man släpper LITE på bränsleröret till 4:an när den knackar som högst går den ner till tomgång och det sprutar bränsle överallt som om den hade övertryck eller nått.

Kanske så att 4:an inte öppnar alls efter en stund och det bränslet som SKULLE åkt dit åker till de andra spridarna istället vilket ger övertryck på dem? (jag har märkt att den ger väldigt svarta avgaser när man gasar på och det går inte att gasa över 60-70% gas på pedalen utan att hela motorn bludrar som om den hade för mycket bränsle)

så kan det så klart vara oxå..  men att det sprutar bränsle är inte samma sak som att det finns tillräckligt tryck för att spridaren ska fungera. 

det är lätt att bli lurad på att det är diesel som rinner ur.  det är inte samma sak som att man har tillräckligt högt bränsletryck för att spridaren ska fungera.
om trycket sänks pga en annan spridare läcker så är det längst bort på fuelrailen som först blir drabbad. 

så att det finns diesel är inte samma sak som att det finns tillräckligt med tryck.

Kanske borde testa att byta plats på spridarna en i taget? Jag har ju en över eftersom jag bytte ut nr:4 mot en beg i bra skick.

Senast redigerat av Gondonian11234 (3 mars )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang