Volvo 940 Spridare öppnar inte *löst*

alex940ftt
1 mars · 5 Inlägg

Tjenare
Har en Volvo 945 B230FT -98 som inte vill öppna spridarna.

*löst* immobilizer krånglade, byter till annan bränslebox utan immobilizer**

Backstory
Bilen har stått i ca 3 år, förra året blev det inbrott i bilen och då klippte dom hela kabelhärvan till tändningslåset. Bilen togs till verkstad där dom bytte tändningslås, när vi skulle hämta bilen så sa dom att den inte ville starta men gick den igång när dom slog på instrumentpanelen. Bilen bogserades både dit och hem.   
Sedan dess har bilen bara stått och har nu fått in den i garaget.

Finns gnista och soppa kommer ända fram till fuelrailen.

Nu till det som gör hela problemet extra knepigt.
Har provat köra med en bränslebox med nummer 563 vad jag då förstått är till -95 och då startar bilen och så länge man ger gas så håller den sig igång.

Provade att sätta i min box (984 chippad) i en annan likadan 940 och den startade utan problem.

Så de lutar ju åt att det är något fel på boxen, men varför skulle den då funka i en annan bil?

Kan tillägga att varvtalsräknaren inte rör på sig när man kör på starten oavsett vilken box jag kör med. Har bytt lägesgivare/hallgivare vad man nu vill kallat.

Senast redigerat av alex940ftt (9 mars )

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 mars · 13 746 Inlägg

startspärren som strular skulle jag tro..

nu är det ju inte vanligt att startspärren är kvar efter chippning men ibland är den.    testa en 962a eller 954 box istället så kommer den nog gå..     5xx är en dålig ide att köra på en nyare bil
eftersom dom nyare inte har kallstartspridare.  på 9xx så sköts detta av styrboxen och dom vanliga spridarna

både 962 och 954 är till dom nyare bilarna men utan startspärr
den senare är igentligen till bilar med automat men det är skitsamma dom fungerar båda 2..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
alex940ftt
3 mars · 5 Inlägg

Growe skrev:
startspärren som strular skulle jag tro..

nu är det ju inte vanligt att startspärren är kvar efter chippning men ibland är den.    testa en 962a eller 954 box istället så kommer den nog gå..     5xx är en dålig ide att köra på en nyare bil
eftersom dom nyare inte har kallstartspridare.  på 9xx så sköts detta av styrboxen och dom vanliga spridarna

både 962 och 954 är till dom nyare bilarna men utan startspärr
den senare är igentligen till bilar med automat men det är skitsamma dom fungerar båda 2..

Tacksam för svar, kan vara värt ett försök, men om de är startspärr kvar i boxen så borde väl inte den funkat i en annan bil?

Kopierat från ett annat forum
"Så med fel box/immokod så ger inte immon klarsignal till bränsleboxen att starta eftersom immobilisern inte känner igen bränsleboxen"

Sen om detta stämmer eller inte vet inte jag tyvärr

Lucif3r
3 mars · 2 215 Inlägg

alex940ftt skrev:
men om de är startspärr kvar i boxen så borde väl inte den funkat i en annan bil?

Om den bilen också har startspärr så jo. Styrboxen lyssnar bara efter en "ok" eller "inte ok"-signal från immo-systemet, som alltså är separata moduler.

alex940ftt
3 mars · 5 Inlägg

Lucif3r skrev:

alex940ftt skrev:
men om de är startspärr kvar i boxen så borde väl inte den funkat i en annan bil?

Om den bilen också har startspärr så jo. Styrboxen lyssnar bara efter en "ok" eller "inte ok"-signal från immo-systemet, som alltså är separata moduler.

Okej okej! Skulle de räcka med att köpa ett trim-chip och prova med eller skulle de kunna vara något annat i boxen som kan vara fel?
Tänker är nog lättare samt billigare att få tag på ett chip än en box

Lucif3r
3 mars · 2 215 Inlägg

Om det är som growe säger att startspärrschecken ligger i chippet och brukar vara borttagen från trimchip så ska det ju funka att göra så. Bäst svar får du nog dock om du frågar säljaren.

alex940ftt
3 mars · 5 Inlägg

Lucif3r skrev:
Om det är som growe säger att startspärrschecken ligger i chippet och brukar vara borttagen från trimchip så ska det ju funka att göra så. Bäst svar får du nog dock om du frågar säljaren.

Okej! Ska åka förbi den lokala bilskroten imorn för att se om det finns någon box där, annars beställer jag nog ett chip!
Tack så länge!

alex940ftt
9 mars · 5 Inlägg

Har haft lite fullt upp i veckan nu så har inte köpt varken chip eller box.

Men var ute i garaget idag och provade jokla lite med orginalnycken och sen satt i nya nyckeln i tändningslåset och då starta bilen

Så rätt svar var immobilizern som krånglade.

Så ska köpa en ny bränslebox så kommer bilen förhoppningsvis funka bra sen!

Tack alla för hjälpen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang