Akut problem Renault Clio -03 1.2l

MickeEng
8 mars · 481 Inlägg

Hallå!
Det är så här vi köpte en Clio -03 september-22 till sonen för han skulle ha en billig bil efter som han studerar den har gått o fungerat klockrent hela tiden.

Det fanns bara en nyckel till bilen som inte fungerade att låsa/låsa upp centrallåset med via knappen på nyckeln så han har löst det med att trycka på låsknappen i bilen och sedan låsa förardörren manuellt.

Han använde bilen i tisdags inga problem, han skulle iväg i torsdags sätter i nyckeln i dörren och ska låsa upp låskolven bara snurrar runt går alltså inte att öppna bilen.
Ringer efter hjälp som via dörrkarmen kan trycka på låsa upp knappen i bilen gick sedan låsa upp förardörren vi handtaget i bilen , tänker frid och fröjd bara plocka ut allt ur bilen efter som den inte går att låsa helt.
Visar sig då att tändlåset är helt stumt går inte att vrida runt nyckeln, har provat att rycka i ratten ifall låset legat ann.

Har testa med låsolja i båda dörr o tändningslås utan framgång.

Vad kan ha hänt, kan nyckel paja bara sisådär.

Mvh Micke.E

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 mars · 17 486 Inlägg

Låter märkligt. Ett nyckelämne slutar bara inte fungera.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Pininfarina406
8 mars · 539 Inlägg

MickeEng skrev:
Hallå!
Det är så här vi köpte en Clio -03 september-22 till sonen för han skulle ha en billig bil efter som han studerar den har gått o fungerat klockrent hela tiden.

Det fanns bara en nyckel till bilen som inte fungerade att låsa/låsa upp centrallåset med via knappen på nyckeln så han har löst det med att trycka på låsknappen i bilen och sedan låsa förardörren manuellt.

Han använde bilen i tisdags inga problem, han skulle iväg i torsdags sätter i nyckeln i dörren och ska låsa upp låskolven bara snurrar runt går alltså inte att öppna bilen.
Ringer efter hjälp som via dörrkarmen kan trycka på låsa upp knappen i bilen gick sedan låsa upp förardörren vi handtaget i bilen , tänker frid och fröjd bara plocka ut allt ur bilen efter som den inte går att låsa helt.
Visar sig då att tändlåset är helt stumt går inte att vrida runt nyckeln, har provat att rycka i ratten ifall låset legat ann.

Har testa med låsolja i båda dörr o tändningslås utan framgång.

Vad kan ha hänt, kan nyckel paja bara sisådär.

Mvh Micke.E

Renault och Peugeot, och kanske andra också, har en säkerhetsfunktion i dörrlåsen som gör att låset bara snurrar om man stoppar i något annat än rätt nyckel. Så med det sagt och med tanke på att tändningslåset är stumt så tror jag att nyckeln är så sliten så att den helt enkelt inte fungerar längre.
Jag har tyvärr inget tips på hur ni kan få tag på en ny då jag är rätt säker på att Renault inte kommer att kunna hjälpa till.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 mars · 13 746 Inlägg

Som sagt skiten nyckel väldigt vanligt problem på många bilar borde gå att flytta över immochippet till ett nytt byckelämne     det kommer till en viss gräns sen är det kört.   Sen att det slutar fungera på båda låsen är inte jättevanligt men kan så klart hända. Skulle tro att man kan samtidigt som man vrider nyckeln och juckar den upp och ner. Men INTR dra i nyckeln mot sig så kan den lås äa upp låset med lite tur.   Mer eller mindre lite dyrkning.    Jag skulle göra en ny nyckel och testa innan ajg gjorde något annat. Och man kan göra en kopia av den nyckeln man har såg bara till att den är sliten så dom är medvetna om det så kan dom kompensera slitaget.

Senast redigerat av Growe (8 mars )

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
husseman
9 mars · 1 594 Inlägg

Hehe, fransk skit igen- har själv en Clio-04 som ja aldrig skulle komma på ide´n att låsa. Vill nån bryta sig in i skiten.. så e´de jävligt tokhöga på saker som inte e legala eller så  behöver de nåt fordon där man kan koppla bort startspärren snabbt. Ingen vore gladare än ja om de tog skiten..- men även tjuvar o banditer har vissa krav. ´I ditt fall så verkar det ju vara nyckelfel , o en duktig "låssmed" brukar kunna fixa en nyckel som klarar slitna lås osv. - Lycka till.
mvh/husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 mars · 13 746 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, fransk skit igen- har själv en Clio-04 som ja aldrig skulle komma på ide´n att låsa. Vill nån bryta sig in i skiten.. så e´de jävligt tokhöga på saker som inte e legala eller så  behöver de nåt fordon där man kan koppla bort startspärren snabbt. Ingen vore gladare än ja om de tog skiten..- men även tjuvar o banditer har vissa krav. ´I ditt fall så verkar det ju vara nyckelfel , o en duktig "låssmed" brukar kunna fixa en nyckel som klarar slitna lås osv. - Lycka till.
mvh/husse

Ja det är ju ingen dröm bil.  Vi har en på jobbet. Att köra den på natten så är det automatiskt tvårstoppad med den.     Har kört till och från jobbet på natten många gånger mött och sätt polisen många gånger mött i natten.  Första gången jag såg en polis på natten med den där äkliga clion så blev jag stoppad direkt.    . Ett snabbt smidigt stopp firma bil jag sitter bussklädd med slips och hela skiten med synliga loggor så det tar inte lång tid.      Med min polo har jag aldrig blivit stoppad  spelar ingen roll var man möter polisen så bryr dom sig aldrig .  Så tror inte en tjuv vill sno en pundarbil 😁.      Märkte härom veckan att habdbormsen fungerar på bilen.  Då hade chefen tydligen lämnat in den på verkstad för 10k.  Frågade om han inte var riktig klok...      När man åker på 5qna växel tror man att man glömt att växla 4,växlar för det varvar som om man åker på 2ans växel i 100 🤣.      Jag tror dock att sr är nyckeln som är sliten inte låsen.     Har så på min buss man får gungs til nyckeln för att låsa upp

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
MickeEng
9 mars · 481 Inlägg

Hallå!
Tack för alla svar, provade göra ett nyckelämne hos en låssmed som påpekade att nyckeln var väldigt sliten.
Ingen större kostnad men naturligtvis fungera den inte heller.
Eftersom sonen är en fattig student och behöver en bil då han startar sin praktik på måndag så har familjen gått in och sponsrat en ny bil en Golf mk4 1.6 som ägts inom familjen sedan ny.
Så nu verkar det som att Clion kommer att hamna i Clio himlen om inte någon köper den o fixar den.
Lite sorgligt efter som den är ganska ny bessad och har fungerat klockrent tills detta hände.
Mvh/Micke.E

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
husseman
9 mars · 1 594 Inlägg

Hehe, ut med den på blocket- ja lovar att du får napp av en massa Muhammedsnubbar... om du orkar med dessa, så e´den såld på nolltid. Tänk på att Beg. marknaden e´stekhet , så sätt priset 50% över vad den e´värd i ditt huvud . Lycka till o grattis till sonen, så får nåt mkt. bättre.

mvh/husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 mars · 13 746 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, ut med den på blocket- ja lovar att du får napp av en massa Muhammedsnubbar... om du orkar med dessa, så e´den såld på nolltid. Tänk på att Beg. marknaden e´stekhet , så sätt priset 50% över vad den e´värd i ditt huvud . Lycka till o grattis till sonen, så får nåt mkt. bättre.

mvh/husse

jo det är helt bananas just nu..   chefen köpte sin för 10k jag frågade om han verkligen var riktigt klok..   kollade häromdagen då ligger dom iaf på 15k..  försår inte vem som betalar ens 10 för en sån bil..  men jag är rätt snål och gillar inte Renault som märke

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
spillolja
10 mars · 4 026 Inlägg

Growe skrev:
Då hade chefen tydligen lämnat in den på verkstad för 10k.  Frågade om han inte var riktig klok...

låter som man skulle ta offert från flera verkstäder än en enda

Growe skrev:
jo det är helt bananas just nu..   chefen köpte sin för 10k jag frågade om han verkligen var riktigt klok..   kollade häromdagen då ligger dom iaf på 15k..  försår inte vem som betalar ens 10 för en sån bil..  men jag är rätt snål och gillar inte Renault som märke

10-15 tkk är kaffepengar realtivt sett

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 mars · 13 746 Inlägg

spillolja skrev:

Growe skrev:
Då hade chefen tydligen lämnat in den på verkstad för 10k.  Frågade om han inte var riktig klok...

låter som man skulle ta offert från flera verkstäder än en enda

Growe skrev:
jo det är helt bananas just nu..   chefen köpte sin för 10k jag frågade om han verkligen var riktigt klok..   kollade häromdagen då ligger dom iaf på 15k..  försår inte vem som betalar ens 10 för en sån bil..  men jag är rätt snål och gillar inte Renault som märke

10-15 tkk är kaffepengar realtivt sett

Inte för en gammal clio det är ju 1500kr bilar  slit och släng grejer   😁      finns dom som aldrig haft 15000 på kontot ens vid lön.  Så det är nog inte kaffepengar 😁

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang