Ökning av luftmassemätare??

robbaNJ-
7 januari 2014 · 22 Inlägg

Tjenare, håller på och bygger en roligare maskin till min 945a och kom och tänka på luftmassemätarens area och att alla säger att man ska öka arean på den lika mycket som man ökar spridarnas storlek. Är det för att komma undan med en snikvariant och slippa ändra spridar-konstanten i chipet eller har det någon annan betydelse ur motorns perspektiv?

mvh

tekniknissen1
7 januari 2014 · 866 Inlägg

Det är för att inte bottna LMM,en där är en övre gräns för dom 60 mm 8-370 Kg/tim 70 mm 10-480 Kg/tim 80 mm 12-650 Kg/tim   92 mm 15-1000 Kg/tim. Original vill man en LMM som tar så brett register så möjligt då får man oftast på turbo motorer ligga nära övre gränsen. (bredare flödes brädd) Ökar man spridarstorlek och sedan area så flyttar man upp registret till en högre effekt.

Stettler
7 januari 2014 · 85 Inlägg

Framför allt för att motorn inte skall gå "fett".

Axat från TPC
Tack till Kim Thuresson

Budgetvariant: Öka arean på LMM lika många % som du ökar flödet på spridarna.
Original 740 turbo t o m 1989 flödar 300cc/min vid 3.0 bar
de gröna R AWD spridarna flödar 465 cc vid 3.8 bar.
Så om du höjer trycket till 3.8 bar och monterar de gröna R AWD spridarna, ökar du flödet med 465 / 300 = 1,55 = 55%

Jag är lite osäker på hur stor original LMM är, men jag tror den är 62mm invändigt (Diametern).
Arean = radien * radien * 3.14
Original area är alltså 31 * 31 * 3.14 = 3017,5 kvadratmillimeter.
Detta vill vi öka 55%, alltså 3017.5 * 1.55 = 4677 kvadratmillimeter.

Lite ekvationslösning:
Radien^2 * 3.14 = 4677
radien ^2 = 1489.5 (dividerar med 3.14 på båda sidor)
radien = roten ur 1489.5 = 38.6mm
diameter = radien *2

Diametern på din nya lmm bör alltså vara 77.2mm, då kommer motorn inte gå fett, men spridarna klarar mer effekt, samt att LMM inte bottnar lika tidigt.

Tänk dock på att sprutet inte alltid bryr sig om värdet från LMM, utan går på förprogrammerade värden, eller kanske bara på varvtal mm, och då kommer motorn gå fett.

Tror det gäller t e x kallstart.

Det bästa är naturligtvis att mappa om bilen.

torpis Forummoderator
7 januari 2014 · 10 572 Inlägg

Det blir sällan bra att börja mixtra med LMM. I detta fallet är det enkelt att ersätta original sprut med megasquirt som här gör ett bättre jobb och är fullt mappningsbart.   Megasquirt är inte gudarnas gåva till folket, men det är bättre än originalsprutet i gamla 740/940 smile

Jag har gjort en hel del nya LMM:ar och alla är nöjda med mitt arbete men missnöjda med funktionen, det är dock inget jag kan göra något åt. :-P

http://imageshack.us/a/img825/7803/0xho.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
robbaNJ-
7 januari 2014 · 22 Inlägg

okej tack för svaren men, jag har tänkt att köra på 680cc delphi spridare. Har även börjat få lite hum om hur man chippar och har även möjligheten att programera lh 2.4 chip. Det jag tänker är då att om man kan köra med 3 tums lmm och ändra spridar-konstanten i chippet för att få den att räkna rätt, eller behöver jag även köra med en lmm som är lika mycket ökad som jag har ökat spridarnas storlek?

robbaNJ-
8 januari 2014 · 22 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/163/162147/162147-912e5f5d9ac8e4265809a5c2b079e376.jpg

Borde inte detta vara lösningen på att kunna köra typ 3 tums lmm med spridare som egentligen ska ha större area på lmm?

rudarmy
8 januari 2014 · 354 Inlägg

torpis skrev:
Det blir sällan bra att börja mixtra med LMM. I detta fallet är det enkelt att ersätta original sprut med megasquirt som här gör ett bättre jobb och är fullt mappningsbart.   Megasquirt är inte gudarnas gåva till folket, men det är bättre än originalsprutet i gamla 740/940 smile

Jag har gjort en hel del nya LMM:ar och alla är nöjda med mitt arbete men missnöjda med funktionen, det är dock inget jag kan göra något åt. :-P

http://imageshack.us/a/img825/7803/0xho.jpg

Mycket snygg å välfungerande pryl du satt isf lmm
på min bmc cda-box!

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
torpis Forummoderator
8 januari 2014 · 10 572 Inlägg

robbaNJ- skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 79e376.jpg

Borde inte detta vara lösningen på att kunna köra typ 3 tums lmm med spridare som egentligen ska ha större area på lmm?

Problemet är ju egentligen flera.  Det du vill åstadkomma är ju att kunna ta emot mer luft och ge mer bränsle. Konstanten där emellan ser till att man räknar rätt så enheterna i systemet stämmer.  Går LMM i botten så kan du ju inte mäta ändå, även om konstanten är ställd rätt.

Stor LMM ger en väldigt olinjär mätdata beroende på hur mycket det flödar. Luften kan liksom smita förbi sensorn vid vissa flöden, eller pricka mitt på sensorn vid andra flöden.

Känner man att det är ens livskall att mickla med gamla LH sprut så ska inte jag vara den som säger det är omöjligt, men det blir alltid bättre med MS och för 1500kr är det ju inte dyrt heller. Löds ihop på några timmar. Skulle du sen byta spridare så är det mer eller mindre bara att ändra konstanten eftersom MAP sensorn i sprutet är väldigt exakt vilket inte är fallet med en förstorad LMM konstruerad på den tiden Rudolf Hess fortfarande levde.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
robbaNJ-
9 januari 2014 · 22 Inlägg

Tanken är väl att koppla in ett ms eller något liknande senare om man inte får Lh att lira, men då jag bara är 17 år så är inte detta prio ett på bilen, därför tänkte jag ge mig på och kriga lite med det som redan sitter där då jag har tillgång till brännare och emulator. Vad ska jag ha för version på ms om jag väl köper mig ett?

torpis Forummoderator
9 januari 2014 · 10 572 Inlägg

robbaNJ- skrev:
Tanken är väl att koppla in ett ms eller något liknande senare om man inte får Lh att lira, men då jag bara är 17 år så är inte detta prio ett på bilen, därför tänkte jag ge mig på och kriga lite med det som redan sitter där då jag har tillgång till brännare och emulator. Vad ska jag ha för version på ms om jag väl köper mig ett?

Jag följer inte MS utveckling exakt, de har släppt en del nya lite roligare prylar också. De flesta jag kört är MS1 V3. Det är inte världsmästarprylar, men mycket smidigare än gamla originalsprut.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Jbreitholtz
11 mars · 28 Inlägg

Har jag fattat det rätt om jag tror att man inte behöver lmm om man kör MS3?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang