Brus från Raggarplanka när bilen är igång - Råd och Tips efterfrågas!

Buster05
11 mars · 1 Inlägg

Hej!
Jag kör en V70n från 2006 och har nyligen köpt och installerat en raggarplanka med 4x 6.5 högtalare från Basshabit, samt en baslåda med två tolvor. Jag har tagit lågnivån från diskanterna i bagaget och styr remoten med positionsljuset höger bak. Alla kablar som går till stegen är dragna på höger sida av bilen medan strömkablarna är dragna på vänster sida.

Problemet är att allt spelar som det ska när tändningen är på, men det uppstår ett sådant brus när bilen är igång att ljudet inte går att använda. Jag har försökt lösa problemet genom att byta RCA-kablar och jorda i karossen, men inget av det har hjälpt.

Undrar om någon av er har haft liknande problem eller om ni har några snabba lösningar att dela med er av. Jag uppskattar all hjälp jag kan få!

Mvh,
Buster

Senast redigerat av Buster05 (12 mars )

torsen
13 mars · 7 238 Inlägg

Ändrar sig (o-)ljudet med varvtalet på motorn?
Kan i s f vara relaterat till generatorn.
Förr monterade man en avstörningskondensatorn på generatorn för att få bort (o-)ljudet.
Ska anslutas på den tjocka kabeln som går till batteriet.

LeoZ03
13 mars · 8 Inlägg

Vad har du för stereo? Kan vara så att signaljorden (i RCA utgångarna) är bränd på stereon. Enklaste sättet att testa är att ta en annan stereo eller be en polare koppla på dina RCA på sin stereo, han behöver inte ta ut den ur bilen egentligen, räcker med att du drar ett par RCA tvärs över till hans bil, brusar det fortfarande är det i värsta fall eventuellt bränd signaljord i steget, o då borde du få ut ett nytt steg på garantin, eller så har du närliggande ström vid RCA-kabeln som stör signalen, men det borde inte låta av det om du drar över kablarna till en polares bilstereo. Hade själv generatorvin i min gamla gen1a o då var det signaljorden i steget.

Hemmamek
13 mars · 159 Inlägg

Jag har tagit lågnivån från diskanterna i bagaget

Vad menar du med detta?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang