Abs problem Toyota Corolla

kadettcab
20 mars · 15 Inlägg

Hallå där!
Har en Toyota Corolla 4x4 -98 som abs lampan lyser på.
Från början tändes den någon gång ibland men nu lyser den konstant.
Jag har amperemätt alla fyra givare och ingen gav utslag.  Jag prövade att ohmmäta och det värdet ändrades när jag snurrade på hjulen utom på ett. Nu har jag prövat läsa av felkoderna och vad jag kan komma fram till så blir det felkod på alla fyra givare.
Kan man ha sådan otur att alla givare ger upp eller är det något annat som har gjort att dem gott sönder samtidigt eller är det något annat fel som ger givarna skulden men då borde dem ha gett utslag när jag ampermette. Eller är det jag som har misslyckats med min felsökning ?
Tacksam för svar (ska besikta om en vecka)!!

Mitsubishi EVO VIII (8) "EVO VIII" (2004)
Opel kadett cab "bertone" (1987)
Jesper328
20 mars · 2 373 Inlägg

Vilka felkoder har du?

Man kan mäta motståndet i sensorerna, men då ska man aldrig snurra på hjulet, kan vara därför du har felkod på alla fyra nu.
Vill du snurra på hjulet och mäta samtidigt så mäter du spänning istället.

Up the RA
kadettcab
20 mars · 15 Inlägg

Speed sensor Circuit
IG power souree Circuit.
Jag prövade mäta på ström och spänning innan jag ohm mätte.

Mitsubishi EVO VIII (8) "EVO VIII" (2004)
Opel kadett cab "bertone" (1987)
husseman
20 mars · 1 594 Inlägg

Hmm, låter som du själv orsakat detta. Fattar inte va du menar med att mäta Amp.(ström) till givarna? - men säkert e´ en givare kass. Men med dessa felkoder, så gissar ja på att  du har skjutit nån säkring. "IG power souree Circuit." .  Fast "Speed sensor Circuit"  kan ju betyda va fan som helst.. möjligen den givare bilen tar hastighetssignal från. Men vi pratar 1998 här o felkoder va inte direkt klockrena.  Byta givaren som inte reagerade på din ohm- mätning kan ju vara ett långskott. Som funkar..- men se till att få slock på koderna oxå. Lycka till o grattis till ett bra bilval.
mvh/husse

kadettcab
21 mars · 15 Inlägg

Abs givare är induktiva givare och dem genererar ström när kransen snurrar, det är därför man ska mäta strömmen (mA) från givarna.

Opel kadett cab "bertone" (1987)
Mitsubishi EVO VIII (8) "EVO VIII" (2004)
Mossan1
21 mars · 2 828 Inlägg

När tänds ABS lampan?
Genast vid start, eller måste den rulla några meter?

Genast vid start kan det vara resistansfel i givare, eller annat elektroniskt fel.  Något den känner genast.
Måste den rulla en bit kan det vara tandringarna som givarna mäter mot.
Dvs mekaniskt fel.  Eller mindre resistansfel den inte mäter förän vid ritation.

Hade själv en Rav4 2002 där en av ringarna lossnat från drivknuten och kilat fast.  Såg hel ut när man tittade lite snabbt vid hjulet men roterade man hjulet såg man att den stod stilla.

En 1998 kanske inte har så jätteexakta felkoder, och har du lossat kontakt på en sensor med tändning på har du genererat en felkod.  Med tändning av, händer inget.

Senast redigerat av Mossan1 (21 mars )

kadettcab
21 mars · 15 Inlägg

Den lyser direkt när man startar, jag har inte haft tändningen på utan givare.

Mitsubishi EVO VIII (8) "EVO VIII" (2004)
Opel kadett cab "bertone" (1987)
Mossan1
21 mars · 2 828 Inlägg

kadettcab skrev:
Den lyser direkt när man startar, jag har inte haft tändningen på utan givare.

Det utesluter inte mekaniskt fel med ringen.  Vissa kan behöva känna rotation för att släcka lampan och sätta koden som ej aktiv.
Andra börjar på ej aktiv vid varje omstart så att säga och tänder när felet upptäcks igen.
Lite olika hur systemen gör.

Och det så när sensorerna är hela resistansmässigt, men ingen avkänning på dålig/trasig ring.

Senast redigerat av Mossan1 (21 mars )

husseman
23 mars · 1 594 Inlägg

kadettcab skrev:
Abs givare är induktiva givare och dem genererar ström när kransen snurrar, det är därför man ska mäta strömmen (mA) från givarna.

Hmm, så du har sett nån YT video o snöat in på ström o vill mäta den? För att mäta ström från dina givare så snackar vi ett bra instrument- inkoppling i serie.  Njä, genereras ström ,så genereras givetvis spänning oxå.  Den mäter vi lätt.  Vilket även felkodsläsare gör. Men old car o felkodsläsarna gillar väl inte den typen- framförallt inte de billiga fanskapen. Men du måste kolla så du får bort de gamla felkoderna.  O även de nya du fixat.. - testa en Format c: Dvs. bryt strömmen under en längre tid.  lycka till.
mvh/husse -

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 mars · 17 485 Inlägg

Nå TS? Har du mätt spänningen över givarna?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang