2808
Sök

Hur åtgärda repor i front?

6 Inlägg
27 mars
Trådstartare
#1
Tjena!

Har dessa skador på sidan av fronten. Vad tycker ni är det bästa alternativet för att få detta att se snyggare ut? Polera, grunda och klarlacka? Kanske våtslipa? Vad hade ni gjort?

https://ibb.co/dfJDXMV
https://ibb.co/j4nzPX5

4 446 Inlägg
27 mars
#2
Dom där går inte att polera bort.

6 Inlägg
28 mars
Trådstartare
#4
Lackas hur? Går spray bra? Det är ju ojämnheter så hur får jag det att bli jämnt

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 167 Inlägg
28 mars
#5
Jag skulle säga att man behöver slipa ytan så jämn som det går och ev. spackla i lite och slipa spacklet. Det behöver nog lackas en bit av fronten, kanske hela. Kanske bäst att du åker till en billackeringsfirma och låter dom göra det eftersom du inte verkar ha kunskapen till att lacka.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 795 Inlägg
28 mars
#6
Bästa resultatet blir det ju så klart av att lämna till lackerare och få det gjort korrekt!
Om man inte vill bekosta en lackering men ändå försöka dölja det lite är t ex att skära loss det som sticker ut med ett rakblad och sedan dutta i lite bättringsfärg i reporna, nej det kommer inte att bli osynligt men det kan förbättra helhetsintrycket.
Att spraya med burk blir sällan speciellt bra, speciellt inte på en sån stor synlig yta.


6 011 Inlägg
28 mars
#7
När jag sa "lackas"...menara jag naturligtvis att man måste slipa ner ytan med torrslippapper (Bästa pappret är Indasa Rhino dry red line) med kornstorlek 240, 320 samt 500.
Sedan penslar (om ytan är väldigt liten) man i 2komp Epoxygrundfärg (säljs på 1lit burkar),slipar och penslar i sprutspackel (ex Hagmans Stålplast spray filler 9000, säljs på 1lit burkar) ,slipar igen och lägger på ytterligare ett skikt med sprutspackel, den här gången med spruta eller airbrush.
Sen slipar man med 500 papper (alltid med liten träkloss bakom för att få ytan plan) och sprutar sedan ytan med 2-komp billack (Spies -Hecker är bäst) antingen med airbrush eller liten spruta som ex SATA Minijet 3000.
Lackar alltid utomhus på garageuppfarten när jag utför lackjobb på min Audi 100 Avant från 1989.

Har du inte tillgång till billack och sprututrustning som färgsprutor, klibbduk, färgfilter (färg ska alltid filtreras innan man häller den i sprutan), kompressor och någonstans att vara när du utför jobbet så lämna bort till en billackerare, annars får du det aldrig bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-c442e584bc8c96c34e79fc9d7592fd75.jpg
Senast redigerat av jaka54 (28 mars )


228 Inlägg
28 mars
#8
jaka54 skrev:
När jag sa "lackas"...menara jag naturligtvis att man måste slipa ner ytan med torrslippapper (Bästa pappret är Indasa Rhino dry red line) med kornstorlek 240, 320 samt 500.
Sedan penslar (om ytan är väldigt liten) man i 2komp Epoxygrundfärg (säljs på 1lit burkar),slipar och penslar i sprutspackel (ex Hagmans Stålplast spray filler 9000, säljs på 1lit burkar) ,slipar igen och lägger på ytterligare ett skikt med sprutspackel, den här gången med spruta eller airbrush.
Sen slipar man med 500 papper (alltid med liten träkloss bakom för att få ytan plan) och sprutar sedan ytan med 2-komp billack (Spies -Hecker är bäst) antingen med airbrush eller liten spruta som ex SATA Minijet 3000.
Lackar alltid utomhus på garageuppfarten när jag utför lackjobb på min Audi 100 Avant från 1989.

Har du inte tillgång till billack och sprututrustning som färgsprutor, klibbduk, färgfilter (färg ska alltid filtreras innan man häller den i sprutan), kompressor och någonstans att vara när du utför jobbet så lämna bort till en billackerare, annars får du det aldrig bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-c442e584bc8c96c34e79fc9d7592fd75.jpg
Vill minnas att en polare fick det riktigt snyggt med spray (blandad från färghandel), med massa slipning och grundarbete så klart. Tyvärr hade han inte skannat bilen utan gått efter färgkoden, så det blev för mörkt.
Han fick göra om allt en gång till roll

Angående att göra det utomhus, blåser det inte massa damm och skit som förstör?

18 Inlägg
29 mars
#9
Hemmamek skrev:
jaka54 skrev:
När jag sa "lackas"...menara jag naturligtvis att man måste slipa ner ytan med torrslippapper (Bästa pappret är Indasa Rhino dry red line) med kornstorlek 240, 320 samt 500.
Sedan penslar (om ytan är väldigt liten) man i 2komp Epoxygrundfärg (säljs på 1lit burkar),slipar och penslar i sprutspackel (ex Hagmans Stålplast spray filler 9000, säljs på 1lit burkar) ,slipar igen och lägger på ytterligare ett skikt med sprutspackel, den här gången med spruta eller airbrush.
Sen slipar man med 500 papper (alltid med liten träkloss bakom för att få ytan plan) och sprutar sedan ytan med 2-komp billack (Spies -Hecker är bäst) antingen med airbrush eller liten spruta som ex SATA Minijet 3000.
Lackar alltid utomhus på garageuppfarten när jag utför lackjobb på min Audi 100 Avant från 1989.

Har du inte tillgång till billack och sprututrustning som färgsprutor, klibbduk, färgfilter (färg ska alltid filtreras innan man häller den i sprutan), kompressor och någonstans att vara när du utför jobbet så lämna bort till en billackerare, annars får du det aldrig bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-c442e584bc8c96c34e79fc9d7592fd75.jpg
Vill minnas att en polare fick det riktigt snyggt med spray (blandad från färghandel), med massa slipning och grundarbete så klart. Tyvärr hade han inte skannat bilen utan gått efter färgkoden, så det blev för mörkt.
Han fick göra om allt en gång till roll

Angående att göra det utomhus, blåser det inte massa damm och skit som förstör?
Det går att få bra med sprayburk.
Har en bekant som så sent som i höstast "punktlackade" ett ytterhörn på sin bakre stötfångare. Och detta gjordes med sprayburkar. Går inte att hitta var skarvarna går eller se någon skillnad i nyans. Han fick visserligen sin lack scannad.

Så visst går det.


7 351 Inlägg
29 mars
#10
Hilmer skrev:
Bästa resultatet blir det ju så klart av att lämna till lackerare och få det gjort korrekt!
Om man inte vill bekosta en lackering men ändå försöka dölja det lite är t ex att skära loss det som sticker ut med ett rakblad och sedan dutta i lite bättringsfärg i reporna, nej det kommer inte att bli osynligt men det kan förbättra helhetsintrycket.
Att spraya med burk blir sällan speciellt bra, speciellt inte på en sån stor synlig yta.
Håller med Hilmer.
Skär bort det som sticker ut med ett liggande rakblad.
Lägg i färg med spetsen på en tandpetare.
Köper du sprejfärg så spruta i locket och vänta till färgen tjocknat lagom.
Det måste vara minst 20 grader varmt för att få ett bra resultat.
För kallt och tunn färg rinner av på vertikala ytor.
Får du trots allt rinningar kan du skära bort dem med liggande rakblad.

6 011 Inlägg
29 mars
#11
När man sprutlackar (med kompressor och färgspruta som jag gör ) så tar jag alltid vattenslangen och sprutar ut vatten på underlaget (stenplattor i mitt fall) så inte damm ska "virvla" upp!


228 Inlägg
29 mars
#12
jaka54 skrev:
När man sprutlackar (med kompressor och färgspruta som jag gör ) så tar jag alltid vattenslangen och sprutar ut vatten på underlaget (stenplattor i mitt fall) så inte damm ska "virvla" upp!
Tänker att det finns ju ändå damm som flyger runt i luften, polle, löv och annat som kan fara runt.

7 351 Inlägg
31 mars
#13
Hemmamek skrev:
jaka54 skrev:
När man sprutlackar (med kompressor och färgspruta som jag gör ) så tar jag alltid vattenslangen och sprutar ut vatten på underlaget (stenplattor i mitt fall) så inte damm ska "virvla" upp!
Tänker att det finns ju ändå damm som flyger runt i luften, polle, löv och annat som kan fara runt.
För att inte tala om knott och andra insekter.
Därför bra att spruta tidigt på tidig molnig morgon med temperatur på MINST 20 grader varmt.
Glöm inre klibba innan.

6 011 Inlägg
31 mars
#14
Som Torsen säger! Bäst är att spruta tidigt på morgonen och när det är vindstilla samt när det inte är pollen i luften...samt naturligtvis att det ska vara varmt ute, helst runt +20-25 grader.
-Mycket att ta hänsyn till! Men smågrejer som den luftrenare och tryckklocka som jag nu håller på att lacka (till min 1976 Camaro) sånt lackar jag även om det är bara någon plusgrad ute.



Sök