"En modern bil". Ja, vad är det?

Muskelbil
1 maj · 397 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Muskelbil skrev:
Som in biten tesla ägare skriver jag
Hold my beer!
En modern bil sköter det mesta själv .
Nycklar och knappar är förlegat.
Stänga av bilen och låsa när den parkeras???
Det ordnar bilen själv och drar upp rutorna
Helljuset tänder bilen själv när det blir mörkt och bländar av vid möte
Torkare startar bilen när det regnar
Var förare har en egen profil och bilen ställer in säte ratt och speglar när den öppnas
Själv klart bromsar bilen för andra bilar eller cyklister eller djur
Den kan köra själv i dom flesta situationer
Energieffektiva 1.6kwh per 10km snittar Y

För dom som inte är growe är det även några av dom krock säkraste på marknaden om det kommer någon vilsen snor unge i en gammal bakhjuls driven Volvo på tvären i trafiken

Det där lät mer som ett handikapphjälpmedel

Det går att stänga av funktionerna om man vill ha en funktions lös bil.
Joe mode kan vara något för bakåtsträvare

Jesper328
1 maj · 2 387 Inlägg

En modern bil är en bil som känns mer som en leksak än ett åkdon.
T.ex;
Stora touch skärmar
ADAS
360° kameror
Filhållningsassistent
Autopilot
Automatiskt halvljus
Osv osv

Bidrar sånt här bängel till att förare blir mer ouppmärksamma i trafiken?
Kanske.
En toppmodern bil gör precis samma jobb som en Micra från -98, dvs fraktar ditt arsle från A till B.
JAG är bara beredd att bränna en större summa pengar på en bil om det är något häftigt och som endast kommer att gå som busbil… men det är jag.

Up the RA
Blanke
1 maj · 353 Inlägg

Jesper328 skrev:
En modern bil är en bil som känns mer som en leksak än ett åkdon.
T.ex;
Stora touch skärmar
ADAS
360° kameror
Filhållningsassistent
Autopilot
Automatiskt halvljus
Osv osv

Bidrar sånt här bängel till att förare blir mer ouppmärksamma i trafiken?
Kanske.
En toppmodern bil gör precis samma jobb som en Micra från -98, dvs fraktar ditt arsle från A till B.
JAG är bara beredd att bränna en större summa pengar på en bil om det är något häftigt och som endast kommer att gå som busbil… men det är jag.

En toppmodern bil är så pass tråkig att köra att man måste locka nya ägare med coola leksaker och makapärer för att köpa dom.

En modern bil i mina ögon har alltid varit en bil som har elektronisk bränsleinsprutning, abs och krockkudde.

En gammal bil är en bil med förgasare.

Därför jag säger åt mina päron varje gång dom säger att det är dags och köpa en "modern" bil att min 20+ år gamla s60 har insprut, krockkuddar och abs. Vad kan vara mer modernt än så?

Sedan är ju också pratet om "modern" bil väldigt överanvänt av folk som tror att om du kör en bil som är äldre än 4 år så har du en gammal bil. Kommer att bli roligt å köra förbi folk i framtiden med en gammal 240 eller amazon.

Ytterligare exempel på vad som gör en bil modern/omodern. Om du inte längre kan ta bilen till en majoritet av verkstäder för att fixa den så kvalificeras den nog som gammal. Har ännu inte hittat någon lokal verkstad i norrbotten som har sagt att dom kan hjälpa till och bestycka förgasare.

Muskelbil
1 maj · 397 Inlägg

Mack skrev:

Hybrid_ skrev:

Muskelbil skrev:

Vad är tillräcklig livslängd?
Mil?
Ålder?
En elbil är mindre avancerad än en modern förbrännings bil

Det var väl och ta i. Växelriktare, sensorer, BMS, pilotslinga och fan vet.

Hahaha..
Höll på att sätta Trocan i halsen när jag läste ovanstående själv.

Varför det??
Vad för kunskap eller erfarenhet har du om elbilar?
Trocadero är gott men drick försiktigt.

Mack Forum- och sitemoderator
1 maj · 26 167 Inlägg

Muskelbil skrev:

Mack skrev:

Hybrid_ skrev:
Det var väl och ta i. Växelriktare, sensorer, BMS, pilotslinga och fan vet.

Hahaha..
Höll på att sätta Trocan i halsen när jag läste ovanstående själv.

Varför det??
Vad för kunskap eller erfarenhet har du om elbilar?
Trocadero är gott men drick försiktigt.

Jag gjorde det därför att jag framför mig såg en jämförelse mellan en "modern" Tesla eller valfri elbil med stora displayer
i instrumenteringen, och en Volvo 240 stående bredvid.

Inte ens en 240 GLE har - av förstående skäl - lika många finesser och mojänger som en modern elbil, men ändå brukar den enda eller åtminstone en av de få källorna till ilska i en 240 kupé vara en trasig AC. (med viss plus eller minus beroende på tidigare skötsel osv)
Volvo dock, om man ska prata om det märket, har sjunkit djupt i kvalitetsproblemen. Nya V60/V90 med dess skärmar som pixlar sig eller bara inte startar, elfel i överlag och bakluckestötdämpare som byts ut på garanti på löpande band..listan är lång och jag tycker det är bekymmersamt, inte bara för märket utan också överlag.

Så ja, jag inbillar mig att vi har mycket framöver att vänta oss i elfel när det kommer till elbilar. Kanske inte på grund av motorerna, utan snarare efter en period av användande.

Edit: Och ovanstående är min högst personliga åsikt och behöver inte delas av någon. Detta är bara vad jag tror.

PS: Och nej V60/V90 är i dagsläget inte rena elbilar, utan det är som sagt det vi har i kupén jag är orolig som mest över i framtida bilar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Blanke
1 maj · 353 Inlägg

Mack skrev:

Muskelbil skrev:

Mack skrev:

Hahaha..
Höll på att sätta Trocan i halsen när jag läste ovanstående själv.

Varför det??
Vad för kunskap eller erfarenhet har du om elbilar?
Trocadero är gott men drick försiktigt.

Jag gjorde det därför att jag framför mig såg en jämförelse mellan en "modern" Tesla eller valfri elbil med stora displayer
i instrumenteringen, och en Volvo 240 stående bredvid.

Inte ens en 240 GLE har - av förstående skäl - lika många finesser och mojänger som en modern elbil, men ändå brukar den enda eller åtminstone en av de få källorna till ilska i en 240 kupé vara en trasig AC. (med viss plus eller minus beroende på tidigare skötsel osv)
Volvo dock, om man ska prata om det märket, har sjunkit djupt i kvalitetsproblemen. Nya V60/V90 med dess skärmar som pixlar sig eller bara inte startar, elfel i överlag och bakluckestötdämpare som byts ut på garanti på löpande band..listan är lång och jag tycker det är bekymmersamt, inte bara för märket utan också överlag.

Så ja, jag inbillar mig att vi har mycket framöver att vänta oss i elfel när det kommer till elbilar. Kanske inte på grund av motorerna, utan snarare efter en period av användande.

Edit: Och ovanstående är min högst personliga åsikt och behöver inte delas av någon. Detta är bara vad jag tror.

PS: Och nej V60/V90 är i dagsläget inte rena elbilar, utan det är som sagt det vi har i kupén jag är orolig som mest över i framtida bilar.

Elfel är, och har alltid varit, problem med bilar. Tid, fukt, salt och annat skräp är inte snäll mot kablage och moduler. Nog jobbigt att hitta fel i en 240, jobbigare i en p2 och kommer att vara odrägligt i en nyare bil.

Mack Forum- och sitemoderator
1 maj · 26 167 Inlägg

Blanke skrev:

Mack skrev:

Muskelbil skrev:

Varför det??
Vad för kunskap eller erfarenhet har du om elbilar?
Trocadero är gott men drick försiktigt.

Jag gjorde det därför att jag framför mig såg en jämförelse mellan en "modern" Tesla eller valfri elbil med stora displayer
i instrumenteringen, och en Volvo 240 stående bredvid.

Inte ens en 240 GLE har - av förstående skäl - lika många finesser och mojänger som en modern elbil, men ändå brukar den enda eller åtminstone en av de få källorna till ilska i en 240 kupé vara en trasig AC. (med viss plus eller minus beroende på tidigare skötsel osv)
Volvo dock, om man ska prata om det märket, har sjunkit djupt i kvalitetsproblemen. Nya V60/V90 med dess skärmar som pixlar sig eller bara inte startar, elfel i överlag och bakluckestötdämpare som byts ut på garanti på löpande band..listan är lång och jag tycker det är bekymmersamt, inte bara för märket utan också överlag.

Så ja, jag inbillar mig att vi har mycket framöver att vänta oss i elfel när det kommer till elbilar. Kanske inte på grund av motorerna, utan snarare efter en period av användande.

Edit: Och ovanstående är min högst personliga åsikt och behöver inte delas av någon. Detta är bara vad jag tror.

PS: Och nej V60/V90 är i dagsläget inte rena elbilar, utan det är som sagt det vi har i kupén jag är orolig som mest över i framtida bilar.

Elfel är, och har alltid varit, problem med bilar. Tid, fukt, salt och annat skräp är inte snäll mot kablage och moduler. Nog jobbigt att hitta fel i en 240, jobbigare i en p2 och kommer att vara odrägligt i en nyare bil.

Jo men lite så jag känner också.
Klart saker och ting går sönder..allt går sönder. Men jag tror problemen kommer att vara ettet värre framöver när allt modernare
bilar ska felsökas.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 maj · 13 757 Inlägg

Blanke skrev:

Mack skrev:

Muskelbil skrev:

Varför det??
Vad för kunskap eller erfarenhet har du om elbilar?
Trocadero är gott men drick försiktigt.

Jag gjorde det därför att jag framför mig såg en jämförelse mellan en "modern" Tesla eller valfri elbil med stora displayer
i instrumenteringen, och en Volvo 240 stående bredvid.

Inte ens en 240 GLE har - av förstående skäl - lika många finesser och mojänger som en modern elbil, men ändå brukar den enda eller åtminstone en av de få källorna till ilska i en 240 kupé vara en trasig AC. (med viss plus eller minus beroende på tidigare skötsel osv)
Volvo dock, om man ska prata om det märket, har sjunkit djupt i kvalitetsproblemen. Nya V60/V90 med dess skärmar som pixlar sig eller bara inte startar, elfel i överlag och bakluckestötdämpare som byts ut på garanti på löpande band..listan är lång och jag tycker det är bekymmersamt, inte bara för märket utan också överlag.

Så ja, jag inbillar mig att vi har mycket framöver att vänta oss i elfel när det kommer till elbilar. Kanske inte på grund av motorerna, utan snarare efter en period av användande.

Edit: Och ovanstående är min högst personliga åsikt och behöver inte delas av någon. Detta är bara vad jag tror.

PS: Och nej V60/V90 är i dagsläget inte rena elbilar, utan det är som sagt det vi har i kupén jag är orolig som mest över i framtida bilar.

Elfel är, och har alltid varit, problem med bilar. Tid, fukt, salt och annat skräp är inte snäll mot kablage och moduler. Nog jobbigt att hitta fel i en 240, jobbigare i en p2 och kommer att vara odrägligt i en nyare bil.

när dom allt oftare lägger gränser för hur länge saker ska hålla.  biltillverkaren vill att bilen går sönder dagen efter garantin är slut.
så var det inte förr.. idag kör man avancerade uträkningar för att kolla hur länge delar håller. 

tror många kommer ångra sina byd köp och dyliga äkliga kina bilar. 
när dom inser att dom har en väldigt dyr tegelsten på uppfarten när garantin är slut.. om företaget ens finns så länge..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Blanke
1 maj · 353 Inlägg

Growe skrev:

Blanke skrev:

Mack skrev:

Jag gjorde det därför att jag framför mig såg en jämförelse mellan en "modern" Tesla eller valfri elbil med stora displayer
i instrumenteringen, och en Volvo 240 stående bredvid.

Inte ens en 240 GLE har - av förstående skäl - lika många finesser och mojänger som en modern elbil, men ändå brukar den enda eller åtminstone en av de få källorna till ilska i en 240 kupé vara en trasig AC. (med viss plus eller minus beroende på tidigare skötsel osv)
Volvo dock, om man ska prata om det märket, har sjunkit djupt i kvalitetsproblemen. Nya V60/V90 med dess skärmar som pixlar sig eller bara inte startar, elfel i överlag och bakluckestötdämpare som byts ut på garanti på löpande band..listan är lång och jag tycker det är bekymmersamt, inte bara för märket utan också överlag.

Så ja, jag inbillar mig att vi har mycket framöver att vänta oss i elfel när det kommer till elbilar. Kanske inte på grund av motorerna, utan snarare efter en period av användande.

Edit: Och ovanstående är min högst personliga åsikt och behöver inte delas av någon. Detta är bara vad jag tror.

PS: Och nej V60/V90 är i dagsläget inte rena elbilar, utan det är som sagt det vi har i kupén jag är orolig som mest över i framtida bilar.

Elfel är, och har alltid varit, problem med bilar. Tid, fukt, salt och annat skräp är inte snäll mot kablage och moduler. Nog jobbigt att hitta fel i en 240, jobbigare i en p2 och kommer att vara odrägligt i en nyare bil.

när dom allt oftare lägger gränser för hur länge saker ska hålla.  biltillverkaren vill att bilen går sönder dagen efter garantin är slut.
så var det inte förr.. idag kör man avancerade uträkningar för att kolla hur länge delar håller. 

tror många kommer ångra sina byd köp och dyliga äkliga kina bilar. 
när dom inser att dom har en väldigt dyr tegelsten på uppfarten när garantin är slut.. om företaget ens finns så länge..

Jag har länge spekulerat att i framtiden. 20-30 år. Så kommer du se att MÅNGA bilar därute kommer vara till salu där det betonas hur bra elektroniken är. Större fokus kommer ligga på funktionen av elen snarare än det mekaniska.

Fan vem vet. I framtiden kanske vi kommer att se att förgasaren får ett tillbakasprång då folk inser att man kan bara skita i allt elektroniskt svammel och bara köra en elbränslepump, förgasare och 12v för tomgångssolenoiden.

Utmarks-Loke
1 maj · 5 867 Inlägg

Jag har haft ganska seriösa planer på att starta bilverkstad bara för elfel. Kunde jag bara hitta en liten och billig lokal där jag håller till skulle jag satsa på det. Framtidsbransch helt klart, även om man inte jobbar med driften i elbilar utan bara gör alla vanliga elfel.

Blanke
1 maj · 353 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag har haft ganska seriösa planer på att starta bilverkstad bara för elfel. Kunde jag bara hitta en liten och billig lokal där jag håller till skulle jag satsa på det. Framtidsbransch helt klart, även om man inte jobbar med driften i elbilar utan bara gör alla vanliga elfel.

Om du hade öppnat en sådan verkstad i närheten av mig så hade jag dumpat 2-3 bilar hos dig på direkten för att ha roligt med felsökning.

Lucif3r
1 maj · 2 221 Inlägg

Elfel är ett halvt h-e, men något som förr eller senare kommer hända. Desto modernare bil, desto jävligare blir det att felsöka.

Sen har ju vad jag anser som moderna bilar en annan... ptja, sjuk rent ut sagt, funktion... OTA uppdateringar, varvid bilen är totalt obrukbar skulle något fel inträffa därimellan.

Buggar i mjukvara kommer alltid finnas, fel vid uppdateringar kommer också alltid inträffa, att då ha något  som är fullt fungerande, som sen tycker att den ska uppdatera sig själv och något blir knas, ja då står man där och tar sig inte till jobbet, dagis, osv osv...
Med min gamla V70, som ändock håller sig relativt modern i utrustning osv, kan jag iaf vara säker på att den är exakt densamma mjukvarumässigt imorgon som idag.

Blanke
2 maj · 353 Inlägg

Lucif3r skrev:
Elfel är ett halvt h-e, men något som förr eller senare kommer hända. Desto modernare bil, desto jävligare blir det att felsöka.

Sen har ju vad jag anser som moderna bilar en annan... ptja, sjuk rent ut sagt, funktion... OTA uppdateringar, varvid bilen är totalt obrukbar skulle något fel inträffa därimellan.

Buggar i mjukvara kommer alltid finnas, fel vid uppdateringar kommer också alltid inträffa, att då ha något  som är fullt fungerande, som sen tycker att den ska uppdatera sig själv och något blir knas, ja då står man där och tar sig inte till jobbet, dagis, osv osv...
Med min gamla V70, som ändock håller sig relativt modern i utrustning osv, kan jag iaf vara säker på att den är exakt densamma mjukvarumässigt imorgon som idag.

Det här är också något som man inte ofta hör saker om.

Är det någon här som följt berättelsen om den yngre grabben som höll på och trimma sin nya tesla 3, och gjorde saker som Elon specifikt inte tyckte om?

Nu pratar vi att självaste Elon Musk kontaktar ungen och berättar att hans bil inte längre kommer att fungera om han fortsätter göra det han gör.

Grabben har ju köpt bilen så han bryr sig it så värst mycket. Han jävlas vidare.

Slutar upp med att bilen stängs av och går inte att starta. Har för mig att grabben i fråga då tog och spoofade identititeten av Teslan med en kraschad teslas moderkort (någonting sånt ungefär) och lyckades få igång den tillslut. Iaf tills Tesla upptäckte vad han hade gjort och stängde av den igen.

Är det inte SÄPO som också har sagt att man inte får prata "affärer" i nya Volvos?

Muskelbil
2 maj · 397 Inlägg

Mack skrev:

Muskelbil skrev:

Mack skrev:

Hahaha..
Höll på att sätta Trocan i halsen när jag läste ovanstående själv.

Varför det??
Vad för kunskap eller erfarenhet har du om elbilar?
Trocadero är gott men drick försiktigt.

Jag gjorde det därför att jag framför mig såg en jämförelse mellan en "modern" Tesla eller valfri elbil med stora displayer
i instrumenteringen, och en Volvo 240 stående bredvid.

Inte ens en 240 GLE har - av förstående skäl - lika många finesser och mojänger som en modern elbil, men ändå brukar den enda eller åtminstone en av de få källorna till ilska i en 240 kupé vara en trasig AC. (med viss plus eller minus beroende på tidigare skötsel osv)
Volvo dock, om man ska prata om det märket, har sjunkit djupt i kvalitetsproblemen. Nya V60/V90 med dess skärmar som pixlar sig eller bara inte startar, elfel i överlag och bakluckestötdämpare som byts ut på garanti på löpande band..listan är lång och jag tycker det är bekymmersamt, inte bara för märket utan också överlag.

Så ja, jag inbillar mig att vi har mycket framöver att vänta oss i elfel när det kommer till elbilar. Kanske inte på grund av motorerna, utan snarare efter en period av användande.

Edit: Och ovanstående är min högst personliga åsikt och behöver inte delas av någon. Detta är bara vad jag tror.

PS: Och nej V60/V90 är i dagsläget inte rena elbilar, utan det är som sagt det vi har i kupén jag är orolig som mest över i framtida bilar.

Drick inte nu

Okej. Det var en känsla som höll på att förstöra din stund med en trocadero.
Det är färre kontakter och kablar i och under en modern elbil än vad det är i en förbrännings motorbil.
Alla de andra funktioner som finns i kupén har Alla jäförbara moderna personbilar oavsett vad dom drivs med
En Niro är ett bra exempel. Samma plattform men olika drivmedel och eftersom en eldriven bil är mindre komplicerad blir det mindre fel källor.

Muskelbil
2 maj · 397 Inlägg

Blanke skrev:

Lucif3r skrev:
Elfel är ett halvt h-e, men något som förr eller senare kommer hända. Desto modernare bil, desto jävligare blir det att felsöka.

Sen har ju vad jag anser som moderna bilar en annan... ptja, sjuk rent ut sagt, funktion... OTA uppdateringar, varvid bilen är totalt obrukbar skulle något fel inträffa därimellan.

Buggar i mjukvara kommer alltid finnas, fel vid uppdateringar kommer också alltid inträffa, att då ha något  som är fullt fungerande, som sen tycker att den ska uppdatera sig själv och något blir knas, ja då står man där och tar sig inte till jobbet, dagis, osv osv...
Med min gamla V70, som ändock håller sig relativt modern i utrustning osv, kan jag iaf vara säker på att den är exakt densamma mjukvarumässigt imorgon som idag.

Det här är också något som man inte ofta hör saker om.

Är det någon här som följt berättelsen om den yngre grabben som höll på och trimma sin nya tesla 3, och gjorde saker som Elon specifikt inte tyckte om?

Nu pratar vi att självaste Elon Musk kontaktar ungen och berättar att hans bil inte längre kommer att fungera om han fortsätter göra det han gör.

Grabben har ju köpt bilen så han bryr sig it så värst mycket. Han jävlas vidare.

Slutar upp med att bilen stängs av och går inte att starta. Har för mig att grabben i fråga då tog och spoofade identititeten av Teslan med en kraschad teslas moderkort (någonting sånt ungefär) och lyckades få igång den tillslut. Iaf tills Tesla upptäckte vad han hade gjort och stängde av den igen.

Är det inte SÄPO som också har sagt att man inte får prata "affärer" i nya Volvos?

Jag vill jätte gärna läsa om det
Att elon musk kontaktar någon personligen och sedan stänger av bilen
Har du någon länk till detta??

trubbelturbo
2 maj · 1 464 Inlägg

En modern bil är som den moderna människan.

*Osäker på sig själv, är den en coupé eller en suv? Kanske en crossover som identifierar sig som en sportbil?

*Ständigt uppkopplad.

*Lider av klimatångest, på samma sätt som en flexitarian ibland äter kött trots vissa etiska och klimatmässigt emotionella motsättningar så surplar den moderna bilen i sig, förutom  oljebaserade bränslen, även soppa ifrån växtriket eller kanske en helt eller delvis elbaserad kost.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Blanke
2 maj · 353 Inlägg

Muskelbil skrev:

Blanke skrev:

Lucif3r skrev:
Elfel är ett halvt h-e, men något som förr eller senare kommer hända. Desto modernare bil, desto jävligare blir det att felsöka.

Sen har ju vad jag anser som moderna bilar en annan... ptja, sjuk rent ut sagt, funktion... OTA uppdateringar, varvid bilen är totalt obrukbar skulle något fel inträffa därimellan.

Buggar i mjukvara kommer alltid finnas, fel vid uppdateringar kommer också alltid inträffa, att då ha något  som är fullt fungerande, som sen tycker att den ska uppdatera sig själv och något blir knas, ja då står man där och tar sig inte till jobbet, dagis, osv osv...
Med min gamla V70, som ändock håller sig relativt modern i utrustning osv, kan jag iaf vara säker på att den är exakt densamma mjukvarumässigt imorgon som idag.

Det här är också något som man inte ofta hör saker om.

Är det någon här som följt berättelsen om den yngre grabben som höll på och trimma sin nya tesla 3, och gjorde saker som Elon specifikt inte tyckte om?

Nu pratar vi att självaste Elon Musk kontaktar ungen och berättar att hans bil inte längre kommer att fungera om han fortsätter göra det han gör.

Grabben har ju köpt bilen så han bryr sig it så värst mycket. Han jävlas vidare.

Slutar upp med att bilen stängs av och går inte att starta. Har för mig att grabben i fråga då tog och spoofade identititeten av Teslan med en kraschad teslas moderkort (någonting sånt ungefär) och lyckades få igång den tillslut. Iaf tills Tesla upptäckte vad han hade gjort och stängde av den igen.

Är det inte SÄPO som också har sagt att man inte får prata "affärer" i nya Volvos?

Jag vill jätte gärna läsa om det
Att elon musk kontaktar någon personligen och sedan stänger av bilen
Har du någon länk till detta??

Återkommer med länk, kom nyss hem för dagen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 maj · 17 551 Inlägg

En laddhybrid är väl det mest komplicerade som går och köpa. Elbilar har -i det flesta fall- en reversibel värmepump. El och hybrider har en komplicerad uppsättning bromsar. När du bromsar normalt så aktiveras inte bromsarna utan en dator läser av pedaltrycket och skickar i sin tur ett motstånd till pedalen så det känns naturligt. Sen tar en annan dator och aktiverar elmotorn så den får agera som broms och ladda batterierna i stället. När bilen bromsas hårt eller när den ska stå helt still aktiveras bromsklossarna.

En elbil har övervakning av samtliga battericeller. 0,12V avvikelse så får vederbörande ta bussen hem resten av vägen...

Vem ville starta elbilsverkstad? Jag har gått många utbildningar för just elbilar. Det måste man göra för att bli auktoriserad. Det har kostat arbetsgivaren 6-siffriga belopp. En batteriladdare som exempelvis KIA som gifter in ett nytt batteri i en bil kostar också så mycket.

Serva en El-Niro? Nja, då behövs en KIA-dator. Inte gratis den heller. Byta kylarvätska i den tar ca 45 minuter efter jobbet är klart. elpumparna skottar runt vätskan för att få ut luft. Vätskan är inte vanlig glykolblandning utan dyr som fan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muskelbil
2 maj · 397 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En laddhybrid är väl det mest komplicerade som går och köpa. Elbilar har -i det flesta fall- en reversibel värmepump. El och hybrider har en komplicerad uppsättning bromsar. När du bromsar normalt så aktiveras inte bromsarna utan en dator läser av pedaltrycket och skickar i sin tur ett motstånd till pedalen så det känns naturligt. Sen tar en annan dator och aktiverar elmotorn så den får agera som broms och ladda batterierna i stället. När bilen bromsas hårt eller när den ska stå helt still aktiveras bromsklossarna.

En elbil har övervakning av samtliga battericeller. 0,12V avvikelse så får vederbörande ta bussen hem resten av vägen...

Vem ville starta elbilsverkstad? Jag har gått många utbildningar för just elbilar. Det måste man göra för att bli auktoriserad. Det har kostat arbetsgivaren 6-siffriga belopp. En batteriladdare som exempelvis KIA som gifter in ett nytt batteri i en bil kostar också så mycket.

Serva en El-Niro? Nja, då behövs en KIA-dator. Inte gratis den heller. Byta kylarvätska i den tar ca 45 minuter efter jobbet är klart. elpumparna skottar runt vätskan för att få ut luft. Vätskan är inte vanlig glykolblandning utan dyr som fan.

Bromsar funkar lika på en modern förbrännings bil med aktiv fart hållare fast utan elmotorn att ha till regen. Då andvänds bränsle motor först innan Bromsar sätts på .

Många moderna bilar oavsett bränsle måste pumpa kylarvätska men Kia har en dyr LCC.

Gifta in 12vbatterier back speglar styr don osv behövs i många moderna bränsle bilar och kan bara göras med märkes dator
Ingen skillnad där heller

Men det behövs inte
remmar
kedjor
Löphjul
Spännare
Tändstift
Luftfilter till motor
Intercooler
Ladd luft rör
startmotor
generator
bränsle system
Avgas rening
Tänd system
Ventiler
Kamaxlar
Vev axlar
Sväng hjul
Koppling
Converter
Med mera med mera
På en elbil
Elbil är mindre krångligt än förbränningsbil.

torsen
3 maj · 7 268 Inlägg

Blanke skrev:
En modern bil i mina ögon har alltid varit en bil som har elektronisk bränsleinsprutning, abs och krockkudde.

En gammal bil är en bil med förgasare.

Instämmer till fullo!
Riktigt gamla bilar har "pilar",  6-volt elsystem och diagonaldäck!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang