3993
Sök

Peugeot Boxer 2007 Bil fungerar 98% sen tappar all Power men fungerar igen när den startas om.

18 juni
Trådstartare
#1
Peugeot Boxer 2007. Fungerar 98%. Rätt vad det är så kan jag inte gasa utan den bara kvävs. Ingen lampa tänds. Jag bara stoppar till längs vägen och startar bilen på nytt så fungerar den som om ingenting har hänt.

Mekaniker nummer 1 trodde det var sprickan i katalysatorn så hela katten är ny nu. 10.000kr men felet fortsatte.

Mekaniker 2 trodde det var EGR ventilen. Så har hela det paketet nytt nu också. Ytterligare 10.000kr

Nu finns det inga fel, den kan som sagt fungera i dagar utan att det blir problem. Så när jag lämnar in den så fungerar den ju självklart tills jag får den tillbaka igen.

Någon som har något tips? Jag har läst att ventilen till bränslepumpen kan ge sig. Så jag ha beställt en. Kostar 500kr och tror jag klarar byta den själv.

Men har ni några tankar så är jag väldigt tacksam! Jag använder bilen dagligen nästan. Blir bara en del omstarter. Jag har inte så mycket alternativ. Den är 17 år och får väl bara gå så långt det går om ingen professionell mekaniker kan hjälpa mig 😂

4 080 Inlägg
19 juni
#2
När den "kvävs" går den då fortfarande på tomgång?

Jag hade liknande symptom på min navara diesel. Den tappade orken men gick fint på tomgång.
Då var det vatten i dieselfiltret. Startade man om bilen eller lät den gå på tomgång så gick den som den skulle en stund för att sedan bli samma igen.

Så ett bränslefilter kan vara en god ide att byta. Även om det inte är orsaken så skall man ju ändå byta dom med jämna mellanrum så det behöver ju inte vara helt bortkastade pengar ändå.


19 juni
Trådstartare
#3
Ja när den kvävs går den fortfarande på tomgång. Så kan jag stå och gasa i 5 min  och kanske att den får upp trycket.... Eller så kan jag bara vrida om nyckeln och köra några mil till 😂😂😂 helt sjukt. Nästan som ett fusk att det är bara att vrida om. Men frågan är hur länge bilen mår bra av det hehe.

Tusen tack för svaret! Jag ska beställa nytt av alla filter. Och en sensor till diésel tryck. Ska börja mecka lite haha se hur det går. Det får bara gå som det går. Den är 17 år gammal och jag har inte mer pengar att lägga 😂

143 Inlägg
20 juni
#4
På vissa bilar måste man nollställa bilen efter dpf bytte. Hur har mekanikergjort?
På vissa bilar måste man kalibrera EGR efter bytte. Hur har mekaniker gjort??


20 juni
Trådstartare
#5
Tack det ska jag fråga han! Tusen tack

26 juni
Trådstartare
#6
Enligt mekaniker är allt kalibrera.

Vad jag har märkt är att när den tappar kraft så kan jag varva på väldigt låga varv i 30 sekunder sen kommer jag högre och högre varv och set blir vit rök ganska intensiv. Sen släpper det! Så kan jag köra som om ingenting. Är det något partikkelfilter eller något sot i turbon?

2 254 Inlägg
26 juni
#7
Bytt dieselfilter än? Gör det annars. Kan mycket väl vara det, med de symptomen. smile



Sök