2965
Sök

Abs fungerar ej

79 Inlägg
26 juni
Trådstartare
#1
Har en 1998 volvo 945T som jag precis lämnad in till verkstad för att släcka felkod på abs. Dem kunde inte ens läsa felkoderna på abs. Jag visste sedan innan att det fanns fel så har precis bytt båda givare fram och kontrollerat givaren bak. Men eftersom det inte ens går att läsa eller återställa felkoderna och abs fungerar ej vid körning vad kan felet vara? Jag står inte ut med sånna problem bara dagar innan besiktning

2 990 Inlägg
26 juni
#2
Bara felkoderna för ABS försvinner väl med batteriströmmen.
Så bara radering är inga problem.

Men vad dom sa får man ju aldrig veta då.

Vol-fcr läser ABS på 1998 Volvos.
Kräver också rätt kabel till laptopen.

Kanske andra program som kan läsa också.
Senast redigerat av Mossan1 (26 juni )

79 Inlägg
26 juni
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Bara felkoderna för ABS försvinner väl med batteriströmmen.
Så bara radering är inga problem.

Men vad dom sa får man ju aldrig veta då.

Vol-fcr läser ABS på 1998 Volvos.
Kräver också rätt kabel till laptopen.

Kanske andra program som kan läsa också.
abs försvinner inte med batteriströmmen, iallafall inte för mig tyvärr. försökt läsa på mig om vol-fcr men verkar inte som att det går att lösa själv på nåt sätt.

2 990 Inlägg
26 juni
#4
Felkoder försvinner.
Men inte felet. 
Dvs det är inte löst om lampan tänds igen = omedelbar ny kod.

Felet kan ju vara i enheten också om dom inte fick kontakt med den alls fast dom (antagligen) borde.

79 Inlägg
26 juni
Trådstartare
#5
Mossan1 skrev:
Felkoder försvinner.
Men inte felet. 
Dvs det är inte löst om lampan tänds igen = omedelbar ny kod.

Felet kan ju vara i enheten också om dom inte fick kontakt med den alls fast dom (antagligen) borde.
jag funderar på om det är själva abs datorn som är knas på eftersom verkstaden inte kunde läsa koden

1 630 Inlägg
26 juni
#6
Hmm, e´väl nån lödning eller oxid i abs styrdonet, inte smart att åka o besikta med lysande abs lampa. - smidigast e´att koppla lampan till nån annan lampa i panelen, som tänds o släcks på tändning. Eller ta bort lampan/täcka över symbolen inifrån.
O hoppas på att ingen kollar lampan. Brukar funka bra, att laga felet kan vara mkt. dyrt. Även instrumentpanelerna e´ känsliga på dessa..så ta det fint om du väljer den lätta vägen. - Lycka till. /Husse

79 Inlägg
26 juni
Trådstartare
#7
husseman skrev:
Hmm, e´väl nån lödning eller oxid i abs styrdonet, inte smart att åka o besikta med lysande abs lampa. - smidigast e´att koppla lampan till nån annan lampa i panelen, som tänds o släcks på tändning. Eller ta bort lampan/täcka över symbolen inifrån.
O hoppas på att ingen kollar lampan. Brukar funka bra, att laga felet kan vara mkt. dyrt. Även instrumentpanelerna e´ känsliga på dessa..så ta det fint om du väljer den lätta vägen. - Lycka till. /Husse
har d någon aning om var abs datorn sitter? tänker nog pröva byta den då dem inte är sjukt dyra. fungerar inte det så blir de koppla om lampan

1 630 Inlägg
26 juni
#8
Hmm, abs styrdonet sitter med några skruv på själva hydralenheten normalt.
Bara att släppa o ta loss, en svart låda med viktiga nummer på om du ska byta.
Hmm- en "old" 98.. - lite senil, men borde vara så. Annars får Volvoälskarna som det kryllar av här rätta mig. Good Luck../Husse

2 248 Inlägg
26 juni
#9
Styrdonet brukar inte bli dåligt på dessa. Deras "obd-uttag" är mer eller mindre en omkopplad blinkdosa som satt på de gamla modellerna (till den grad att man kan löda ihop en blinkdosa med en OBD2-kontakt och blinka ut felkoder, alla utom SRS). Så inte konstigt att verkstaden inte fick kontakt, det kräver VOL-FCR, ett vanligt program funkar inte på dessa.

Saxar lite felsökning från ett annat forum:

Börja med att mäta resistansen i givaren. Dela kontaktstycket på innerskärmen, ungefär vid servobehållaren. Det ska vara runt 1000 Ohm, så välj ett område strax över. Oftast är mätområdena 200 - 2000 - 20 000 osv, så sätt den på 2000 (2k) Visar den högre än säg 1500 så är givaren kass.

Är givaren hel men felkoden kommer tillbaka gan du gå vidare och mäta signalen. Sätt multimetern på mV AC, lyft bilen och snurra på hjulet. Brukar bli ett par hundra milliVolt om man snurrar för hand. Gör likadant på andra sidan som är hel så har du nåt att jämföra med. Svag signal kan tyda på att tandhjulet är rostigt, eller att givaren är krökt och har för stort avstånd till hjulet.


2 290 Inlägg
26 juni
#10
Felkodsläsare bygger man sig en egen med 3 kablar, en tryckknapp och 1 LED m. tillhörande motstånd.

Vol-fcr läser inte felkoder på 940-serien, iaf inte motor- och ABS-koder.
Senast redigerat av Lucif3r (26 juni )



Sök