2644
Sök

Misständningar Audi A6 3.2 V6 FSI quattro

6 Inlägg
30 oktober
Trådstartare
#1
Hej!

Har problem med misständningar på min a6:a. Ventilkåpspackningen är bytt, en tändspole, och nu senast generatorn. Generatorn byttes för den var slut och så fort jag kom ner på låg spänning så misstände den, så jag trodde det hade med det och göra. Men med generatorn bytt har jag haft fortsatta problem med misständningar. Det händer lite slumpartat, men nu senast kom det när jag körde med FM-sändare i 12v-uttaget. Efter att ha dragit ut den så funkade bilen att köra efter att ha fått vila en stund. Så därför känns det fortfarande som att det på något sätt har med spänningen att göra?

Läste på ett annat forum att man behöver koda om någonting när man byter batteri (bytte i somras) men bilmekanikern här sa att man inte gör det på dessa bilar. Börjar bli less på att felsöka men aldrig få fatt på problemet. Har ju läst en del om kamjedjestrul på dessa motorer, men jag har inte hört nåt missljud eller så... bara misständningar.

Vad tror ni det kan vara? Håller den på att dra sin sista suck?

6 143 Inlägg
30 oktober
#2
När misständer den? Tomgång eller vid belastning?  Min Audi TT 3,2lit roadster (2004) misstände första dagen jag ställde på den (1Maj nu i år) men det hände bara när jag belastade motorn, aldrig på tomgång! Bytte samtliga stift och efter det gick motorn bra igen!


6 Inlägg
30 oktober
Trådstartare
#3
jaka54 skrev:
När misständer den? Tomgång eller vid belastning?  Min Audi TT 3,2lit roadster (2004) misstände första dagen jag ställde på den (1Maj nu i år) men det hände bara när jag belastade motorn, aldrig på tomgång! Bytte samtliga stift och efter det gick motorn bra igen!

Framförallt vid belastning. Inte vid tomgång som det verkar nu iallafall. Förut misstände den på tomgång också, men efter bytet av tändspole så slutade den med det. Kanske räcker att byta alla stift om jag har tur då...

1 701 Inlägg
30 oktober
#4
visions126 skrev:
jaka54 skrev:
När misständer den? Tomgång eller vid belastning?  Min Audi TT 3,2lit roadster (2004) misstände första dagen jag ställde på den (1Maj nu i år) men det hände bara när jag belastade motorn, aldrig på tomgång! Bytte samtliga stift och efter det gick motorn bra igen!

Framförallt vid belastning. Inte vid tomgång som det verkar nu iallafall. Förut misstände den på tomgång också, men efter bytet av tändspole så slutade den med det. Kanske räcker att byta alla stift om jag har tur då...

Hmm, tur o misständningar hör inte ihop. Inga felkoder med VCDS?  Fast ibland har man tur, så byta stift kan ju vara en lösning..men felkoder vore ju bättre.
mvh/husse

512 Inlägg
31 oktober
#5
Anledningen att en tändspole byttes? Innebär inte att dom andra är 100. Jag hade själv intermittenta felkoder på flera på en äldre audi så då byttes alla. Audi hade ett service utskick på tändspolar en gång i tiden

Men som redan sagts, läs ut ut ev felkoder

6 Inlägg
31 oktober
Trådstartare
#6
Bytte ena tändspolen i början av trasslet för jag hade oljeläckage i en av dem och trodde det var därför den misstände. Efter det byttes ventilkåpspackningen för att förhindra läckaget.

Ska se om jag kan få tag på lite felkoder idag, ska köra in den till mekanikern och se vad dom säger. Men jag lyssnade på motorn på tomgång och den låter lite rasslig. Tror ni det är kedjan?

Laddade upp ett ljudklipp här:
https://voca.ro/1kZiGQ9CW7bv
Senast redigerat av visions126 (31 oktober )

512 Inlägg
31 oktober
#7
Hur gammal är bilen?

Är det kedjan på den motorn, suck, risk för nattavara, rovan måste ur, den sitter i bakkant om jag inte har helt fel

Gör du det själv? Well, på värkstad tar det minst en vecka och det kommer då värka i pluskan

6 Inlägg
31 oktober
Trådstartare
#8
krambriw skrev:
Hur gammal är bilen?

Är det kedjan på den motorn, suck, risk för nattavara, rovan måste ur, den sitter i bakkant om jag inte har helt fel

Gör du det själv? Well, på värkstad tar det minst en vecka och det kommer då värka i pluskan

Haha.. ja det är det jag inte hoppas....

Det är en -05:a, gör det definitivt inte själv tyvärr.
Senast redigerat av visions126 (1 november )

512 Inlägg
1 november
#9
Risken är att det då kommer kosta mer än bilen är värd, tyvärr, tråkigt. Så idiotiskt att den sitter i bakkant

(På ett numera nedlagt forum, Nordic Audi, så visade en medlem bilder på hur han steg-försteg gjorde det själv i sin verkstad. Jisses, lyfta ur motorn, alla delar att hålla reda på, att han fick ihop den, ett underverk men han kunde sitt jobb)

6 Inlägg
1 november
Trådstartare
#10
krambriw skrev:
Risken är att det då kommer kosta mer än bilen är värd, tyvärr, tråkigt. Så idiotiskt att den sitter i bakkant

(På ett numera nedlagt forum, Nordic Audi, så visade en medlem bilder på hur han steg-försteg gjorde det själv i sin verkstad. Jisses, lyfta ur motorn, alla delar att hålla reda på, att han fick ihop den, ett underverk men han kunde sitt jobb)

Ja det är ju det.. skittråkigt om det är kedjan. Tycker du att det låter så på ljudklippet? Vill ju gärna hoppas att det är något annat.

Forummoderator
18 013 Inlägg
1 november
#11
Om spänningen går ner kraftigt vid körning kommer först ABS och servo och stänga av sig. Innan bilen börjar gå dåligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

512 Inlägg
2 november
#12
Nu är jag ingen ljuddoktor men om man inte vill spendera mer än bilen är värd eller kan klara jobbet själv, är det inte mycket man kan göra på en så gammal bil. Blir väl till att köra tills det rasar, byta olja ofta, hoppas det håller länge till

Det har ju varit en hel del med dom motorerna. Även på tyska forum hittade jag för en del år sedan folk som hade problem. Ofta var det tydligen inte själva kedjan som sträckts utan några simpla styrskenor i plast som blivit slitna (dom kostade då några hundralappar som reservdelar men själva jobbet, jag läste redan då om kostnader på över 100 papp)

Efter allt detta bestämde jag mig då för att aldrig köpa en audi med den motorn eller en 3.0 tdi, tråkigt nog eftersom jag gärna skulle vilja ha den enorma kraften den motorn levererar (haft sådana som lånebilar några gånger, helt underbara)

Har därför, tyvärr, hållt mig till den simplare men driftsäkrare 2.0 tdi varianten med kamrem som kan servas till "rimliga" kostnader

Men dina misständningar kan ju bero på annat. Kör inte för länge med det bara, jag gjorde det och det knäckte faktiskt katten, det kom ner oförbränd bensin så det blev små smällar man kunde höra. Fick byta kat. I ditt fall har du väl två du måste vara rädd om?
Senast redigerat av krambriw (2 november )

1 701 Inlägg
2 november
#13
Hmm, hör inget kedjerassel, fast ja hör illa, ser illa o börjar bli senil. Här är det bara att gasa tills det rasar, lite tjockare olja o täta oljebyten så har du nog bil några år till /mvh/husse

6 Inlägg
3 november
Trådstartare
#15
Tack för alla svar! Mekanikern som kollade bytte tre tändstift och kamsensor (?) - nu går den som en klocka igen. Men en del olja i stiften tyvärr.. skönt att det inte var värre iallafall.

Ska köra lite tjockare olja och tätare byten, bra tips. Hoppas få ut ett par år till på den! Riktigt kul och skön bil att köra.
Senast redigerat av visions126 (3 november )

6 143 Inlägg
4 november
#16
"Tjockare olja"? Du ska väl ha VW 50500 eller 50200 helsyntetolja i den där?! Alltså 0W-40 eller 5W-40 olja.



Sök