1867
Sök

Trasig gänga för topplocksbult B20

1 Inlägg
1 november
Trådstartare
#1
Hej,
Jag har ett B20 1974 motorblock där gängorna i två av hålen för topplocksbultarna är förstörda.
Jag funderar på att reparera med hjälp av insatsgängor typ HeliCoil/Vcoil.

Är det lämplig lösning?
Designen med att gängorna börjar en bit ner i hålet kan det ställa till något problem?
Jag tänker också att jag nog bör renovera alla gängorna, då jag inte litar på att även de andra gängorna varit på gränsen till att förstöras.

Alla goda råd och förslag mottages tacksamt.

-mats

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250381/250381-206609a910494a5ff9a35326d75badbc.jpg

5 119 Inlägg
2 november
#2
Jag har reparerat en hänga till en topplocksbult med Vcoil i en caddy diesel en gång.
Funkade utmärkt och inga konstigheter.  Även den hade försänkt gänga i blocket så drog ner insatsgängan ungefär lika långt som originalgängan började.
Brukar lägga en droppe gänglåsning på insatsgängan och låta det härda en stund innan jag drar i den slutgiltiga skruven.

Har lagar allt möjligt med insatsgänga som tex hjulnav, bromsokshållare m.m och aldrig haft några problem.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

7 454 Inlägg
2 november
#3
mb_pucken skrev:
Jag har reparerat en hänga till en topplocksbult med Vcoil i en caddy diesel en gång.
Funkade utmärkt och inga konstigheter.  Även den hade försänkt gänga i blocket så drog ner insatsgängan ungefär lika långt som originalgängan började.
Brukar lägga en droppe gänglåsning på insatsgängan och låta det härda en stund innan jag drar i den slutgiltiga skruven.

Har lagar allt möjligt med insatsgänga som tex hjulnav, bromsokshållare m.m och aldrig haft några problem.

Jag har ett flertal gånger "räddat" tändstiftsgängor med gänginsatser.

Där "någon" dragit gängpaj på topplocksskruvar och grenrörsskruvar har "räddat" gängan genom att tillverka pinnskruvar med olika gängor i ändarna, vanligen M7 och M8.
Om M7-gängan försvunnit i aluminiumtoppen, har jag gängat upp hålen från M7 till M8 och gängat i mina specialpinnskruvar i topparna.
Då har jag fortfarande, synligt(estetiskt), M7 utanpå motorn.


Sök