2709
Sök

Hål i rör mellan filter och motor, Passat B7, 2012

8 Inlägg
16 april
Trådstartare
#1
Hej!

Jag vill inleda med att säga att jag är väldigt okunnig när det kommer till bilar, så hoppas ni står ut med eventuellt felaktig terminologi.

En sak jag reagerade på i samband med ett filterbyte idag var att ?röret? mellan boxen med luftfiltret och själva motorn ser ut att ha skavt mot kåpan som täcker motorn, så att det uppstått två små hål (max någon mm stora).

Därför vänder jag mig till er med några, kanske lite dumma frågor:

1. Vad är namnet på den här delen?
2. Vad kan det få för konsekvenser, och hur akut/komplicerat är det att åtgärda problemet?

Min rädsla är att det kan orsaka problem om smuts kommer in, eller om det uppstår något felaktigt tryck?

Bild på delen. Hålen är vid min tumme:
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233647/233647-756d70e34ee06e8aadc8cd9118b56568.jpg

6 203 Inlägg
16 april
#2
Insugsslang eller insugsrör kanske det kan kallas? Det har nog inte jättestor betydelse, lite dammpartiklar kan sugas in men det är ingen katastrof. Plocka lös röret och vira några varv eltejp runt om du vill, så håller det tätt tills du skaffat nytt rör eller tills du säljer bilen om några år.

3 528 Inlägg
17 april
#3
Damm är slippasta i cylindrarna.
Men nu kommer det inte in någon större mängd, men tejpa röret så länge.

Har bilen turbo kan det gå ut övertryck där, (ser inte ut som ett tryckrör) och om luftmassemätaren sitter före hålet kan den mäta luftmängden fel.
Då får den fel bränsleblandning och ger ökad förbrukning. Kan tända motorlampan och i långa loppet överhetta katalysatorn.

Många "Om och Kan" eftersom det beror på så många parametrar, men tejpa slangen nu, och byt den som riktig fix.  Är den svindyr är ju begagnad ett alternativ, alt ett bra plastlim. Tar du loss den kan man tejpa bra också. Ska ju bara vara tätt.
Senast redigerat av Mossan1 (17 april )

6 359 Inlägg
17 april
#4
Jag skulle använt Teroson MS 9220, en tub med svart kraftlim/gummilim. Jag har använt sånt i många år när jag lagat gummistövlar och insugsgummin till bilar.
Har för mig att tuben finns på mekonomen.


8 Inlägg
19 april
Trådstartare
#5
Stort tack för era svar!

Mossan1 skrev:
Många "Om och Kan" eftersom det beror på så många parametrar, men tejpa slangen nu, och byt den som riktig fix.  Är den svindyr är ju begagnad ett alternativ, alt ett bra plastlim. Tar du loss den kan man tejpa bra också. Ska ju bara vara tätt.

Bra och utförligt svar, det uppskattas! Jag har tillfälligt ?löst? problemet genom att linda några varv tätande, värmetålig vulktejp runt hålen. Mätaren ser ut att sitta innan hålen, vilket gör att det antagligen finns risk för felaktig luftblandning som du är inne på. Får börja leta reservdelar, men är rädd att jag behöver köpa så mycket mer än bara den här lilla slangdelen i så fall.

Frågan är hur akut åtgärden är. Misstänker att hålen funnits ett tag, då konstruktionen (dumt nog) gör att slangen ligger och skaver mot den vibrerande motorkåpans vassa kant hela tiden. Risken är att samma problem uppstår igen om jag inte förstärker där den ligger emot.

jaka54 skrev:
Jag skulle använt Teroson MS 9220, en tub med svart kraftlim/gummilim. Jag har använt sånt i många år när jag lagat gummistövlar och insugsgummin till bilar.
Har för mig att tuben finns på mekonomen.

Tack för tipset. Tänker du som permanent lagning då? Tål detta gummilim eventuell värme som utsöndras från motorn?

5 779 Inlägg
20 april
#6
Felaktig bränsleblandning behöver du inte oroa dig över.
Sitter ingen luftmassemätare på denna motor utan bränsleblandning beräknas med hjälp av den kombinerade insugstemp- och tryckgivaren som sitter på det hårda plast insuget.

För att åtgärda detta behöver du ny insugsslang och nya gummin till motorkåpan, eventuellt att även kåpans fästöron är trasiga på insugsröret och kräver då nytt insugsrör eller hitta på annan lösning för att hålla kåpan på plats.

Det ser dock ut att vara en senare årsmodell av den gamla ökända 1.4tsi och då är motorkåpan endast för syns skull och man kan då vara utan kåpa om man vill.
Tidiga årsmodellerna har en vakuumbehållare inbyggd i motorkåpan och då måste man ju ha kåpan på plats.

Stor risk att slangarna och kablarna som går ovanpå motorn under motorkåpan också blivit skadade av kåpan.


6 359 Inlägg
20 april
#7
Gummit som jag berättade om tål bensin, aceton, lacknafta  och värme. Den lagningen blir permanent! Men...se till att inga ytor på slangen tar i något annat!!!


8 Inlägg
20 april
Trådstartare
#8
simlar skrev:
Felaktig bränsleblandning behöver du inte oroa dig över.
Sitter ingen luftmassemätare på denna motor utan bränsleblandning beräknas med hjälp av den kombinerade insugstemp- och tryckgivaren som sitter på det hårda plast insuget.

För att åtgärda detta behöver du ny insugsslang och nya gummin till motorkåpan, eventuellt att även kåpans fästöron är trasiga på insugsröret och kräver då nytt insugsrör eller hitta på annan lösning för att hålla kåpan på plats.

Det ser dock ut att vara en senare årsmodell av den gamla ökända 1.4tsi och då är motorkåpan endast för syns skull och man kan då vara utan kåpa om man vill.
Tidiga årsmodellerna har en vakuumbehållare inbyggd i motorkåpan och då måste man ju ha kåpan på plats.

Stor risk att slangarna och kablarna som går ovanpå motorn under motorkåpan också blivit skadade av kåpan.

Väldigt bra info, tack!

Det känns som att jag borde lyfta på kåpan och kontrollera det i så fall. Förstår jag dig rätt att nya gummin och fästöron i det här fallet skulle vara för att förebygga ytterligare slitage på slangar/kablar/insugsrör genom att minska kåpans vibrationer/rörlighet? För jag förstår inte riktigt hur det är tänkt att kåpan inte ska slita på röret. Det ligger ju löst emot kåpans vassa kant just nu, så det känns doomed to happen förr eller senare.

Också en riktig nybörjarfråga, men är det komplicerat att plocka bort/montera kåpan? Det är en Bensin/etanol 1.4 TSI MultiFuel, tillverkningsår 2011 om det spelar någon roll.

5 779 Inlägg
20 april
#9
Japp nya gummin är för att slippa att problemet återkommer på ett bra tag igen.
Kåpan har gummin som ska hålla den från att vibrera så fruktansvärt samt hålla den i rätt läge så den inte kan vibrera mot slangar och kablar.

För att ta lös kåpan drar du upp den så den släpper från sina två gummin i framkant (närmast fronten på bilen) och drar sen lös kåpan mot fronten på bilen.
Hoppas du förstår min förklaring.
Drar man den för mycket rakt upp så går fästöronen sönder på insugsröret och kåpan kommer då sen ligga löst och för långt ner och kommer då snabbt gnugga sönder både slangar och kablar på motorn.



Sök