2148
Sök

Hjälp en mek-handfallen kvinna - Peugeot 206 vägrar starta sporadiskt :(

3 Inlägg
22 april
Trådstartare
#1
Köpte en släktings välskötta lilla Peugeot 206 (årsmodell 2006,  1,4 5D som har gått strax över 9000 mil) för lite mer än ett år sedan som liten enkel bruksbil då jag oftast cyklar till jobbet. Den har varit kanon men haft ett litet men ack så besvärligt problem. Tre ggr med ca 6 månaders mellanrum har bilen plötsligt inte startat. Ingen förvarning utan plötsligt händer absolut ingenting när jag vrider om nyckeln. Alla dessa gånger jag jag pillrat runt kring kontakterna (området kring insprutningen tror jag) och efter ett tag verkar jag ha kommit åt nåt för då startar bilen utan problem. Men de senaste två veckorna har det börjat hända var och varannan gång jag kört bilen. Jag startar och kan köra i väg men om jag stannar och stänger av den så händer det ingenting när jag ska starta igen.  Det klickar bara till. Radion och lysen  startar men inget mer. Nu sist lyckades jag knuffa bilen till närmaste backe och kunde testa att starta den med rullfart och då hoppade den i gång direkt. Har en hyfsat mekkunning snäll pappa som kan hjälpa till men han kan inte heller riktigt förstå vad som strular. Nåt glapp kring tändningen eftersom den inte ens försöker starta för att sen plötsligt hoppa i gång utan problem?
Ni hör nivån på mina förkunskaper så kom gärna med kloka råd smile
Senast redigerat av Tess206 (23 april )

2 852 Inlägg
23 april
#2
Så startmotorn är helt död då du försöker starta. Kolla vid batteriet så det är riktig kontakt vid polerna. Pröva och knacka på startmotorn nästa gång och se om den hoppar igång då. Låter mest som slitna kol i startmotorn.

3 567 Inlägg
23 april
#3
Skulle börja med att säkerställa att det är god kontakt på anslutningen från tändlåset på startmotorn.  En betydligt mindre anslutning än från batteriet.

Dålig kontakt där, skulle ge exakt dom fenomenen. Vanligt fel på Volvo, så varför inte Peugout också..
Samma princip på alla startmotorer.

Är det dåliga kol i startmotorn klickar den bara, och kan då gå efter att ha knackats på.  Några gånger bara. Utslitna kolen får då kontakt med kollektorn igen, tillfälligt.
Om så, rekomenseras startmotorbyte.
Byta kol GÅR men kräver kunskap och ofta bra lödgrejor utöver att ha fått tag i nya.  Ska en verkstad göra detta kostar det nog mer än en ny startmotor.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 315 Inlägg
23 april
#4
Det är väl väldigt bra att den inte startar sporadiskt eller hur!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 388 Inlägg
23 april
#5
Först ska du kolla batterispänningen med en multimeter (kostar några hundra på ex Biltema) . Spänningen på batteriet ska ligga på ca 12,6V eller mer om batteriet är nyladdat. Har du inte en laddare så skaffa en! Naturligtvis går det att starta en bil med lägre batterispänning.
Eftersom du kan rulla igång bilen så låter det på mig som att tändningslåset är trasigt. Så var det för mig för ett antal år sedan  på min bil.
Naturligtvis kan det också vara fel på startmotorn eller solenoiden på startmotorn.


318 Inlägg
23 april
#6
Tess206 skrev:
Köpte en släktings välskötta lilla Peugeot 206 (årsmodell 2006,  1,4 5D som har gått strax över 9000 mil) för lite mer än ett år sedan som liten enkel bruksbil då jag oftast cyklar till jobbet. Den har varit kanon men haft ett litet men ack så besvärligt problem. Tre ggr med ca 6 månaders mellanrum har bilen plötsligt inte startat. Ingen förvarning utan plötsligt händer absolut ingenting när jag vrider om nyckeln. Alla dessa gånger jag jag pillrat runt kring kontakterna (området kring insprutningen tror jag) och efter ett tag verkar jag ha kommit åt nåt för då startar bilen utan problem. Men de senaste två veckorna har det börjat hända var och varannan gång jag kört bilen. Jag startar och kan köra i väg men om jag stannar och stänger av den så händer det ingenting när jag ska starta igen.  Det klickar bara till. Radion och lysen  startar men inget mer. Nu sist lyckades jag knuffa bilen till närmaste backe och kunde testa att starta den med rullfart och då hoppade den i gång direkt. Har en hyfsat mekkunning snäll pappa som kan hjälpa till men han kan inte heller riktigt förstå vad som strular. Nåt glapp kring tändningen eftersom den inte ens försöker starta för att sen plötsligt hoppa i gång utan problem?
Ni hör nivån på mina förkunskaper så kom gärna med kloka råd smile

Bytte startmotor på en PG 106 1.4 jag fick i inbyte för några år sedan, riktigt lätt och gott om plats så måste vara samma på din. Den uppträdde på exakt samma sätt den månad jag hade den, gick dock att rulla igång så det kan du testa för att utesluta andra fel. Startmotorn kostade typ 4-500 ny på nätet, under bilen, tre skruvar och ett par sladdar så var det bytt på under en halvtimma.


Fri fart för ett fritt folk!
14 580 Inlägg
23 april
#7
kan ju faktist vara väldigt mycket enklare än så...   

dålig kontakt på kabelskorna till batteriet..  det du kan göra nästa gång det händer är att dra lite i kablarna som går till batteriet..    varit med om det på en gammal volvo 240 en gång  körde bilen allt gick perfekt.  stänger av bilen för skiten frös pga dåligt med glykol så väntade lite på att det skulle tina och när jag sen skulle starta bilen var den helt död.   ryckte lite i kabelskorna och bilen startade perfekt.  så drog fast ena batteripolen och den strulade aldrig mer efter det

Kör fort så hinner inget hända...

3 Inlägg
23 april
Trådstartare
#8
Nån gång har startmotorn åtminstonde försökt hoppa i gång men nu de här senaste gångerna så har det bara klickat till. Ska testa knacka på startmotorn. Tack !!

1 758 Inlägg
23 april
#9
Hehe, byt startmotor- evigt problem på dessa Franska skitburkar, o ta nån billig skit på nätet
(inte Stark eller Ridex) de e´bara skit. Men det kostar "inget" att köpa en hyfsad startmotor till denna bil, o lägg inte ut pengar på "kvalitetsgrejer"...snart kommer nästa problem som ett brev på posten. Lycka till mvh/husse

Fri fart för ett fritt folk!
14 580 Inlägg
23 april
#10
husseman skrev:
Hehe, byt startmotor- evigt problem på dessa Franska skitburkar, o ta nån billig skit på nätet
(inte Stark eller Ridex) de e´bara skit. Men det kostar "inget" att köpa en hyfsad startmotor till denna bil, o lägg inte ut pengar på "kvalitetsgrejer"...snart kommer nästa problem som ett brev på posten. Lycka till mvh/husse

Vad positiv du är så.. hade en 306 fungerade fruktansvärt bra tanke på att jag gav 2509kr för bilen. ? Hasse den 3år inga stora problem alls.  En fläktmotor och en bränslepump. Väldigt misshandlad bil dessutom ?

Kör fort så hinner inget hända...

3 Inlägg
4 maj
Trådstartare
#11
Nu är bilen överkörd till min pappa som ska meka med den. Insåg att jag missade en detalj. Det är två olika scenarion och därmed ev två olika fel. Dom 2 första gångerna bilen krånglade så stannade den mitt i körning. Plötsligt la allt , elektronik rubbet av. När man vred på nyckel så gick startmotorn men den tände inte. Efter att ha pillrat runt lite kring kablar hoppade den till slut i gång.
Det här hände en gång i vanligt torrt väder och andra gången när det ösregnade och var rejält blött ute (kan det kommit upp vatten på kontakter?)
Det andra problemet är det här senaste, jag kan starta bilen och köra utan problem. Men om jag stänger av bilen när den är varm så klickar den bara när jag en liten stund senare ska starta den. Nåt i startmotorn lägger av när bilen är varm?
Tack för alla tips, nu får pappa grotta runt lite och klura!

7 612 Inlägg
4 maj
#12
uhlin skrev:
Så startmotorn är helt död då du försöker starta. Kolla vid batteriet så det är riktig kontakt vid polerna. Pröva och knacka på startmotorn nästa gång och se om den hoppar igång då. Låter mest som slitna kol i startmotorn.

Är av samma åsikt.
Slitna kol som "fastnar" p g a a de blivit korta, så att s k "byrolådeeffekt" uppstår.
Samtidigt har fjädrarna bakom kolen, som trycker kolen mot kollektorn, försvagats i praktiken eftersom "slaglängden" utökats i takt med att kolen slitits, vilket i sin tur gör att kraften försvagats.

Forummoderator
18 255 Inlägg
4 maj
#13
En bil som rullat cirka 500 mil per år vittnar ju om korta körningar. Många starter. Startmotorn är väl död. Sen hur själva motorn mår med alla dessa kallstarter får tiden utvisa. Men den är nog inte i kanonskick.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök