2766
Sök

Hjälp! Vill att bilen ska låta mer

2 Inlägg
2 maj
Trådstartare
Tjena har en Audi A4 2014 quattro 177hk vill att den ska låta lite mer hjälp av en knapp eller inte:) helst med knapp och billigt om nån kan göra de åt mig:)

5 806 Inlägg
2 maj
En diesel?

Svårt få något mer ljud ur dom i så fall, turbodiesel med variabel turbo går ganska tyst t.o.m helt utan avgassystem.

Som exempel så hade jag en W211 220CDI för flera år sedan, på den lossnade katalysatorn från turbon en gång och jag märkte det inte ens förrän min bror frågade varför avgaserna kommer ut vid framhjulet.

1 177 Inlägg
2 maj
1.Sätt en högtalare på taket kopplad till en mikrofon vid ratten.
2.Vråla VROOM VROOM närhelst du vill väcka uppmärksamhet.

7 651 Inlägg
2 maj
Om det är en turbodiesel så kan du inte få (mycket) högre avgasljud genom att mixtra med avgassystemet.
Har själv på 2 Land Rover Defender, en Storm Td5 och en Puma Td4, demonterat stora ljuddämparen och på båda ersatt med en passbit(rakt rör).
Orsaken till att jag demonterade ljuddämparna var för att öka markfrigången, ljuddämparna var nämligen lägsta punkten.
Den enda akustiska skillnaden var att motorn "bluddrade" vid gasuppsläpp, t ex vid växling.
Ljudet påminde om det från manuellt växlade långtradare när dom växlar.
I o f s ett rätt angenämt "buller".

3 614 Inlägg
2 maj
Det stämmer att turbon slår sönder ljudet.
Hade en gammal Bruun skogsmaskin som hade rakt rör "3tum" direkt ur turbon och upp ca 1m till en vippluckan för regnvattenskydd.
Ingen ljuddämpare alls.
Var säkert så från fabrik. Såg så ut iaf, och den var inte särskilt högljudd.

Sök