3061
Sök

Försöker ordna med basljud till "desperat" dotter

26 Inlägg
1 maj
Trådstartare
Hej på er! Hoppas kunna få hjälp av er med en baslåda av märket Alpine som medföljde dotterns mopedbilsköp. Den fungerar inte, vilket också säljaren informerade om. Jag har dessa anslutningar och rätt kablar framdragna. Med hjälp av voltometer tycker jag mig säkerhetställt att ström kommer fram. Jag åkte då och köpte denna: https://www.biltema.se/bil---mc/bilster … 2000043330

Detta trots att jag visste att anslutningarna på den nya och gamla baslådan ej är desamma. Min fråga är om det ens är kompatibelt på något vis? Den trasiga lådan, Alpine, ser alltså ut på detta vis vad gäller anslutningar (se bild).

Förtydligande: De kablar som ska stoppas in i Alpine slutsteg/baslåda har jag alltså i själva bilen, framdraget till där baslådan ska sitta. Jag köpte Biltemas för att jag, helt enkelt, inte kunde hitta en låda med samma anslutningar som den gamla Alpine.

Mvh Thomas

https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149601/149601-8ec017ea54a309b2ce6b5f498e269db2.jpg
Senast redigerat av Thella (1 maj )

2 070 Inlägg
1 maj
Du borde ha allt som behövs för att koppla in din nya ''baslåda''. Men Biltema förstärkaren har ingen högnivå in så om det tas signal från högtalare så är det att köpa en hög- till lågnivå omvandlare.

Däremot så skulle jag rekommendera att köra med grövre strömkablar än det som Alpine förstärkaren använt sig av.

Enda som behövs för att en förstärkare ska gå igång är plus och minus samt plus till Remote. Sen så behövs som sagt lågnivå eller högnivå in för att den ska ha en signal att förstärka. Och när förstärkaren är ''inbyggd'' så har du färdigt kabeln till basen.

Vet inte om Alpine förstärkaren kräver att du har ''trådfjärrkontrollen'' inkopplat på ''controller'' men kan vara så om den inte har några reglage på andra sidan förstärkaren.

26 Inlägg
2 maj
Trådstartare
MammDiin skrev:
Du borde ha allt som behövs för att koppla in din nya ''baslåda''. Men Biltema förstärkaren har ingen högnivå in så om det tas signal från högtalare så är det att köpa en hög- till lågnivå omvandlare.

Däremot så skulle jag rekommendera att köra med grövre strömkablar än det som Alpine förstärkaren använt sig av.

Menar du att man ska dra en tjockare strömkabel från bilens batteri, alltså en ny kabeldragning? Jag vet inte om jag grejar det riktigt. Iofs sitter batteriet under passagerarstolen, så inte så lång väg.

Enda som behövs för att en förstärkare ska gå igång är plus och minus samt plus till Remote. Sen så behövs som sagt lågnivå eller högnivå in för att den ska ha en signal att förstärka. Och när förstärkaren är ''inbyggd'' så har du färdigt kabeln till basen.

Hm, vet inte riktigt om jag förstår. Det är en jäkla massa kablar (räknar till 7 st om jag minns rätt) in i den vita kontakten (se bild). Hur "översätter" jag dessa till biltema-lådan?

Vet inte om Alpine förstärkaren kräver att du har ''trådfjärrkontrollen'' inkopplat på ''controller'' men kan vara så om den inte har några reglage på andra sidan förstärkaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149601/149601-5b41340d8d681db6a22df0f9a269d092.jpg
Senast redigerat av Thella (2 maj )

2 070 Inlägg
7 maj
Gul är plus och svart minus och blå är Remote. De övriga fyra i samma kontakt är Lågnivå/Högnivå.

Du kan ju först mäta så det visar 12 volt när du mäter mellan plus och minus och sen även så du har 12 volt mellan minus och remote med stereon på.

Om det är nära till batteriet och totala längden på plus och minuskabel tillsammans är under typ 2 meter så funkar det eventuellt med det du har.
Men problemet kan bli att du behöver större säkring än vad som är godkänt för kabelarean som är där nu.
Biltema förstärkaren har 35A säkring inbyggd men skulle tro det funkar med 25-30A säkring i kabelns säkringshållare om du har 2,5mm² kablar där nu. Så kolla om det står något på dem som anger arean.
Har du klenare kablar än 2,5mm² så byt ut dem.
Skulle själv köra med 6mm² om man inte vill lägga så mycket pengar men ändå undvika alltför mycket spänningsfall.

Om du har någon affär i närheten som säljer ljudgrejer kan de säkert fixa säkringshållare med säkring och kabel med färdigt pressa kabelskor om du vet längden på kablarna, utan att det kostar alltför mycket.

Sök