2821
Sök

B230F tomgångsmotor får bilen att rusa

50 Inlägg
13 maj
Trådstartare
Volvo 240 med B230F ifrån -88. Planad 3mm samt annan kam och högre bränsletryck. Har haft problem med att tomgången kan fastna runt 1200rpm å ibland mer. Gasar man till så släpper det ett tag. Misstänkte då TPS då klicket som ska höras var riktigt tyst. Bytte den till en annan som klickar betydliget högre. Satte dit den och lät gasspjället vara stängd som vanligt. Vred TPS lite lätt tills jag hörde ett klick, sen backade jag den jätte lite och skruvade åt. Såg till att den klickade när man vred på gasspjället vilket den gjorde. Passade även på att byta temperatursensorn då jag tydligen kört med en sensor för LH2.4 å inte LH2.2 som min bil har vilket fått den svårstartad varm.

Tog även lös tomgångsmotorn och sprayade rent den med WD40. Tog ett batteri med kablar och provade om den gick runt lätt vilket den gjorde. Satte tillbaka den och provstartade bilen. Gick lite bättre men upplev att tomgången gick upp till 2000 ganska snabbt därefter.

Kopplade ur tomgångsmotor men ingen skillnad i tomgången. Tog lös slangen som går ifrån insuget till tomgångsmotorn och pluggade båda ändarna. Då sjönk tomgången. Provade även att justera TPSen lite gran och då fick jag den att sluta rusa (om jag minns rätt) dock sjönk tomgången drastiskt. Kunde även få ner tomgången genom att pressa tillbaka hävarmen till gasspjället. Konstiga är att den inte alls rör sig men pressar man på den blir det bättre!?

Misstänker att nya TPSen eller temperatursensorn inte fungerar korrekt. Kan också var så att jag satte TPS så den STÄNGER tomgångsmotorn när gasspjället går till noll, och när man gasar så öppnar sig tomgångsmotorn istället. Upplevt att bilen kan gå jätte dåligt när man gör plattan i mattan, typ som att den stryper sig själv. Håller man den tillräckligt länge så släpper det och bilen drar iväg. Så var det ej innan jag började pilla på allt.

Ska ta löst hela gasspjället och göra rent den samt göra en ny och bättre grundinställning av både spjäll och TPS. Eventuellt byta tillbak till förra TPSen då den faktist hade en tomgång. Sist så blir det att byta tillbaka till gamla LH2.4 temperaturgivaren (upplev att bilen gick starkare och bättre med den bortsett från svajig start när varm).

5 806 Inlägg
13 maj
Har du en 88A eller 88B?
88A har LH2.2
88B har LH2.4

Tomgångsmotorn har ett felsäkert läge så att när den inte får ström till sig alls så är den lite öppen.
Därför är tomgången fortfarande hög när du kopplar ur den.

50 Inlägg
14 maj
Trådstartare
simlar skrev:
Har du en 88A eller 88B?
88A har LH2.2
88B har LH2.4

Tomgångsmotorn har ett felsäkert läge så att när den inte får ström till sig alls så är den lite öppen.
Därför är tomgången fortfarande hög när du kopplar ur den.

Har en 88A så LH2.2. Stod i första inlägget men skriven på lite halv-asat sätt så förstår missen. Har nu lyckats fixa rusningarna. Vet inte alls vad jag gjorde, men tomgångsmotorn verkar inte göra ett dugg fortfarande. Pluggar jag ur den händer inte mycket. Sätter jag in den igen KAN man höra att motorn går liiiiite renare/bättre på tomgången. Har just nu tomgång enbart pga jag behövt skruva ut den plastiga justerskruven på spjällhuset. Finns fortfarande ingen kraft av motorn när man släpper upp kopplingen utan att hjälpa till med gasen.

Kan notera att jag bytte till en TPS som tidigare suttit på en LH2.4 bil, kan det vara skillnad på TPSen mellan LH-modellerna? Har för mig LH2.4 har en tomgångsmotorn som använder sig av en annan typ av signal för att styra mer exakt, medans LH2.2 tomgångsmotorn bara har 12v på ena eller andra stiftet för att öppna eller stänga. Kanske kan vara så att LH2.4 TPSen skickar en svagare ström signal till LH2.2 tomgångsmotorn eftersom den tydligen fortfarande hjälper tomgången lite grann men inte tillräckligt?

Ska byta tillbaka till den gamla TPSen samt göra en ny grundinställning av gasspjället ikväll om tid finns.

50 Inlägg
14 maj
Trådstartare
Uppdatering! Tog löst gasspjället och gjorde rent den. Visst var det lite klegg där men ingenting farlig. Gav fan i att byta tillbaka TPS till den gamla då båda hade samma bosch nummer. Satte tillbaka allt med ny packning men ingen förbättring. Tog lite brake cleaner och kollade runt insuget om det var läckage någonstans, men de var det inte.

Till slut så tog jag bort gamla LH2.2 temperatur sensorn och satte tillbaka LH2.4 sensor jag körde med innan. Direkt blev tomgången otroligt mycket bättre! Med LH2.2 sensorn så knackade även motorn lite på tomgången så antar att den var trasig och helt enkelt skickade fel signal till ECUn å motorn fick för lite soppa. Konstigt att lambdan inte började lysa i kupen dock om motorn gick snålt?

Hur som helst så var tomgången tillbaka igen med LH2.4 sensorn. Dock upplev jag att det inte gick att hålla exakt full gas utan att bilen typ tappade ork (gick fortfarande otroligt bra). Dock var LH2.2 sensorn likadan fast på dem lägre varven och betydligt svagare drag i motorn. Ska testa att köpa helt ny LH2.2 sensor och kolla om det gör saken bättre.

Sök