Koster skrev:
torsen skrev:
Har lyssnat, men tycker inte att det låter som typiskt kamkedjerassel.
Om oljudet endast uppkommer vid start efter motorn varit avstängd uppemot ett par till sex timmar, så att oljan hunnit "rinna ur" motorn - d v s att lyftarna tömts på olja - så kan det vara ljudet som uppkommer innan lyftarna får oljetryck - d v s 2 till 5 sekunder.
Min erfarenhet, som inte behöver vara samma som t s oljud, men jag haft på bl a BMW 2002 och Mercedes 124 2.0.
Precis, är kamkedjan uttöjd så fortsätter det att rassla hela tiden för kedjan slår.
Vad jag förstår så sitter ju kamkedjan i bakkant på dessa motorer dessutom och är man då tvingad att göra bytet på verkstad så står man inför en så extrem kostnad för ett byte att det är frågan om en 2011 Mini med över 21 tusen mil ens är värd att lägga de pengarna på.
aa, och offerterna vi fått från verkstäder ligger på runt 30-35 000kr för bytet + koppling (BMW ville ha 40 000kr)
[quote="Koster"][quote="Rolle90"][quote="Koster"]Brukar oftast vara en läckande sträckare om det rasslar vid uppstart, ibland även en knäckt glidskena. I ditt fall så tycker jag dock det låter helt okej för det tycks ju bli tyst efter 2-3 sekunder. Har bilen stått ett tag så förlorar ju sträckaren tryck och det tar ngn sekund innan oljetrycket byggs upp igen. Så länge du inte får felkoder och bilen går bra så skulle jag fortsätta köra.
Har bilen gått med BMW rekommenderade oljebytesintervaller så kan det däremot finnas problem i oljetillförseln pga slagg, då dom är på tok för långa. Moderna lågfriktionsmotorer bör man absolut inte köra längre än 800 mil innan oljebyte om man vill att motorn skall hålla länge och gå problemfritt.[/quote]
Jo bilen är servad hos BMW enligt deras intervall. Efter en del läsande har jag förstått att det ger upphov till en del problem

Går det att på något enkelt sätt spola rent motorn från slagg osv?
[quote="simlar"]Låter det så där varje uppstart eller bara när bilen stått länge?
Hydraultryckarna och kamkedjespännaren hinner dräneras om den stått länge och det blir då oljud tills oljetrycket byggts upp i dessa.[/quote]
Nej.
Faktum är att vi köpte bilen i December och vi uppmärksammade ljudet några veckor senare. Därefter har bilen mer eller mindre varit stående bortsett från kanske 3-4 uppstart då alla låtit så.
Bortsätt från! när bilen är varm, ex när man startar den efter att ha varit och handlat - Inget ljud.
Jag har även kört bilen dagligen i lite över en vecka nu för att testa och kan konstatera att kedjan inte låter dagen efter det att bilen körts varm, däremot hör man ljudet igen efter 3-4 dagars stillastående.[/quot
Helt normalt om bilen står så långa perioder och det faktum att ljudet upphör med regelbunden körning bekräftar att det handlar om att kedjesträckaren är tömd på olja.
Korta ner bytesintervallerna till ca 800 mil och kör bilen regelbundet är det du bör göra för att se till att silar och hydrauliska solenoider inte kärvar igen av oljefernissa framöver. Om det sedan börjar rassla oavsett om bilen är varm eller kall så bör du inte köra bilen alls, men då får du oftast en felkod också pga att kamaxelregleringen inte fungerar korrekt.[/quote]
ok, tack
Jag ska göra en liten rättelse
jag skrev nog att den inte låtit något alls vid kallstart senaste veckan (vid regelbunden körning) men jag tror nog att 2-3sekunders ljudet har låtit kanske 1-2 av 10 morgnar. - och 8/10 knäpptyst.