2904
Sök

Bästa pendlar bilen enligt dig? och din erfarenhet? (Volvo D4 181hk 2014-18 bränsle förbrukning?)

5 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
Ska börja pendla ca 10mil om dagen för jobbet, just nu äger jag en bil ifrån 1998 så knappast nå komfort utan AC eller Farthållare..

Vad är bästa pendlar bilen enligt dig och din erfarenhet som du skulle rekommendera? budget ca 100

Har kollat runt själv lite och tycker Volvos D4 181hk(2014-18) verkar intressant. Nån som har riktiga bränsle förbruknings siffror? vad är vanliga problem med den motorn?

Forummoderator
26 454 Inlägg
för 22 timmar sedan
GabrielAlert skrev:
Ska börja pendla ca 10mil om dagen för jobbet, just nu äger jag en bil ifrån 1998 så knappast nå komfort utan AC eller Farthållare..

Vad är bästa pendlar bilen enligt dig och din erfarenhet som du skulle rekommendera? budget ca 100

Har kollat runt själv lite och tycker Volvos D4 181hk(2014-18) verkar intressant. Nån som har riktiga bränsle förbruknings siffror? vad är vanliga problem med den motorn?

Lustigt, jag - och min fru - gick just från en -98 V70 till en V60 D4 AWD -15.

Vi var över till Norge häromveckan, och (enligt färddatorn för jag har inte tankat sedan dess) drog den 0.49 dit. Lite mer hem. Lugn körning på ensliga kurviga vägar så kanske lite missvisande ändå. Dock har vi gjort lite längre resor Östersund-Sundsvall tex, och Östersund-Stockholm och runt 0-5,0-6 (motorväg med relativt tung gasfot) brukar den i regel dra. Helt ok tycker jag, för att vara automat och fyrhjulsdriven.
Tar dessutom inte en droppe olja, vilket är ett stort plus! Servicen kanske inte är den billigaste men det är ytterst få saker som har krånglat överlag så man får kanske se det så.
Detta ovanstående gäller dock den femcylindriga.

Finns ju även en fyrcylindrig, kallad VEA, som i vissa fall verkar kunna ha lite erkända problem. Värt att veta.

Lite matnyttigt:

https://carup.se/vanliga-felen-i-sverig … v%20dessa. 

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=137577

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Fri fart för ett fritt folk!
14 616 Inlägg
för 21 timmar sedan
ju enklare ju bättre..   2014 så pendlade min sambo 14mil om dagen  det kostade 10kr/milen inkl rubbet försäkring skatt bränsle reprationer service däck osv
bilen en Seat Arosa från 1998 inköpspris 3500kr

bästa pendlarbilen någonsin..   
åkte man bra i den Njäe   den var sänkt så stenhård osv men roligare för dom pengarna kan man inte få.  det är 60hk  hon machade 130 varje dag med den där utan problem..  en gång strandade den henne   det var snöstorm och en spricka i tändspolen som blev träffad av all snö som bilen drog in pga den var klapp låg smile

men det var enda gången    någon gång var det nära dock  något hjulager gick sönder och hon sa att nu går det inte att höja mer på stereon så jag tror något är fel.  då höll hon på att tappa ett hjul  1timme senare var den lagad  då hade jag åkt och köpt ett nytt hjulager och montera det.     så jävla bra bilar det där   totalt oslagbara.

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 616 Inlägg
för 21 timmar sedan
Mack skrev:
GabrielAlert skrev:

Lustigt, jag - och min fru - gick just från en -98 V70 till en V60 D4 AWD -15.

Vi var över till Norge häromveckan, och (enligt färddatorn för jag har inte tankat sedan dess) drog den 0.49 dit. Lite mer hem. Lugn körning på ensliga kurviga vägar så kanske lite missvisande ändå. Dock har vi gjort lite längre resor Östersund-Sundsvall tex, och Östersund-Stockholm och runt 0-5,0-6 (motorväg med relativt tung gasfot) brukar den i regel dra. Helt ok tycker jag, för att vara automat och fyrhjulsdriven.
Tar dessutom inte en droppe olja, vilket är ett stort plus! Servicen kanske inte är den billigaste men det är ytterst få saker som har krånglat överlag så man får kanske se det så.
Detta ovanstående gäller dock den femcylindriga.

Finns ju även en fyrcylindrig, kallad VEA, som i vissa fall verkar kunna ha lite erkända problem. Värt att veta.

Lite matnyttigt:

https://carup.se/vanliga-felen-i-sverig … v%20dessa. 

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=137577

min 2010 polo har jag varit nere i 0.38 som lägst  men den sittar runt 0.45 om man kör normalt med 18"    den har faktist fungerat oförskämt bra oxå.   lite små skitgrejer har det varit   det värsta var när oljefilterhuset sprack och började läcka vatten    men ett nytt kostade 500kr och bytte det lite snabbt på jobbet en kväll 
sen har en givare till parikelfilret gått sönder och wastegaten för 1100kr gick sönder  men då var bilen hela tiden körbar så det var ju bara att den gick i felsäkertläge.  detta är under ägandet sedan 2018   i övrigt lite bromskivor belägg och normal service   allt görs så klart hemma för en arbetskostnad av 0kr smile

Kör fort så hinner inget hända...

4 249 Inlägg
för 20 timmar sedan
Volvon är nog bra.
Vill man åka billigt så kan man ju göra som Grove föreslår. Det är helt klart det billigaste.
Jag pendlade 12 mil/dag med min C3 1.6 HDi från 2008. Det var billigt men för jävligt.
Höll på att hamna i en ordentlig krock på motorvägen, efter det tänkte jag att jag har fanemej råd att köra nåt bättre än en skokartong och gick ifrån 10K pendlingsbil till 400K pendlingsbil....

Efter att ha testat bägge alternativ anser jag att eftersom man sitter såpass många timmar i bilen så är det värt att spendera lite så man har något trevligt att åka i.

Hjälpmedel som autopilot är förbannat gött att ha när man sitter i köer. För mig tar det bort mycket av stressen och ilskan man känner när man hamnar i kö.

Jag tror inte du gör en dålig affär om du köper en Volvo, men tänk på detta.
Dieseln idag är nog det billigste den kommer bli.
EU och regeringen har redan aviserat utsläppsrätter på bränsle och det kommer bara bli dyrare.

Dieslarna är väldigt högt värderade idag, och beg marknaden på elbilar är iskall.
Skall man köpa bil idag och ha den 5 år eller längre så hade jag dubblat din budget och köpt en beg elbil istället.

Då får du fler av hjälpmedlen som är trevliga att ha i kökörning och du sänker bränslekostnaden.

Elbil är inte för alla, men skall man pendla mycket så börjar dom bli svårslagna tycker jag.

Diagnostekniker
2 997 Inlägg
för 5 timmar sedan
Allt beror på.
Bor du i hus så att du kan ladda hemma så är ju en Leaf ett alternativ, dock så åker du inga långresor med en sådan.
Polaren köpte nyligen en Leaf 40kW som ska ha en räckvidd på drygt 24 mil, och han kommer 19-20 på sin höjd om han kör väääldigt lungt.

Kan/vill du inte ha en elbil så är en äldre volvo ett säkert kort vad gäller komfort och driftsäkerhet.
T.ex S/V40 S60 osv.
T.ex en S40 2.0t har jag lyckats köra på 0.63 med 4 pers och full packning i bilen.
In med en androidstereo ifrån Kina så blir den ?modern?. smile

Up the RA

* Voff voff *
10 916 Inlägg
för 4 timmar sedan
GabrielAlert skrev:

Prioriterar du så låg kostnad som möjligt på bekostnad av komfort och säkerhet eller får den kosta/dra lite mer för att få upp komforten och säkerheten?

Eftersom du föreslår en V70 misstänker jag det sistnämnda och instämmer i att det är ett bra val. smile

Jag pendlade en hel del mellan Stockholm och Småland med min V70 D3 -11 jag hade förut. Det blev c:a 15000 mil på 3,5 år (från 20000 vid köp till 35000 när den såldes). Jag värdesatte komforten och säkerheten över så låg kostnad som möjligt och bilen tuffade på snällt utan några stora problem (ett bromsok, en c-låsmotor, ett hjullager och en multirem). Förbrukningen låg på 0,74 som ett snitt totalt uträknat över hela tiden jag ägde den, men då rullade jag på 245/35-19" på sommaren och 235/40-18" (dubb) på vintern och den gick en hel del i stadstrafik i Stockholm.

Min nuvarande D3 -12 är inga problem att få ner till 0,6 utan att anstränga sig (rullar på 235/40-18"). Båda dessa är/var automat och jag kör absolut inte Ecodriving.

Pendlade c:a 7-8 mil om dagen förut också och körde då en V70N D5 -07, samma sak där, bekvämt och bilen skötte sig utmärkt.
Senast redigerat av Brådhis (för 4 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Sök