2753
Sök

Lättskruvade bilar?

7 Inlägg
19 maj
Trådstartare
#1
Hej! en 15 åring här som vill lära sig skruva lite smått, inget super seriöst men vill lära mig lite. Jag söker tips på billiga lättskruvade bilar som jag kan börja med. Jag söker även tips på vilka problem jag ska börja med/skippa. Jag är inte världens starkaste människa så inget för jobbigt att börja med.. Tacksam för tips!

(vet att det finns liknande inlägg men vill bara se lite *nyare* kommentarer/tips! smile


Forummoderator
18 264 Inlägg
19 maj
#2
Hej! Tja, varför inte? Sådant ska uppmuntras!

Klassikern Volvo 740 får väl anses lättskruvad. Bilar från cirka 1995 och lagkrav från 1998 har startspärr. Inget och pilla med om man inte är van. Ju nyare bil - ju fler datorer. Redan en gammal S80 från 2000 har databussystem som styr via små datorer. Kan vara ett helvete det där.

Frågan är vilken nivå du vill lägga dig på?

En Mercedes W124 300D -88 är så enkel elmässigt så det är löjligt. Men löjliga priser på dessa med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 Inlägg
19 maj
Trådstartare
#3
Hej. Ja jo jag har faktiskt ägt en 744 några år sedan men sen gick dom upp så bedrövligt mycket. Jag vet inte riktigt just nu vill jag bara kunna fixa smått och gott men möjligtvis utveckla ju äldre jag blir. Jag kan kolla upp några w124or!


5 793 Inlägg
19 maj
#4
Billigt och lättskruvat i dagens datum skulle jag säga är en VW från 2000-2010.
Tycker det ganska ofta dyker upp risiga och billiga repobjekt på facebook marketplace.
Går lätt att hitta delar samt information på nätet.

T.ex så köpte jag för någon vecka sen en 2008 VW Passat för 3500kr med trasig växellåda, sliten koppling, avgasläckage, trasig dragkrok och karossen har sina skavanker.
Sett många fler B6 Passater för max 5000kr med diverse reparationsbehov på facebook senaste året.


Diagnostekniker
2 997 Inlägg
19 maj
#5
Billigt och busenkelt att skruva med är ju lite äldre småbilar t.ex Golf, Polo, Micra, Fiesta, osv.
Men det skall ju intressera dig också och en Micra är ju inte speciellt.. ja.

Att lära sig el något jag rekommenderar om intresset finns.

Up the RA

7 Inlägg
19 maj
Trådstartare
#6
Haha jo jag har faktiskt en micra k10 vilket är nog det *coolaste* man kan ha som småbil men det får förmodligen bli något sådant.


144 Inlägg
för 21 timmar sedan
#7
Billiga och enkla bilar är närapå helt bortskrotade tyvärr och tillverkarna gör allt som står i deras makt för att göra det omöjligt för privatpersoner att laga bilarna själva.

De få analoga bilar som finns kvar kostar dessutom långt mer än dom är värda, 740/940 som finns kvar idag och ligger mellan 5-10tusen i pris är riktigt sunkiga.
Mitt tips blir Volvo S/V70 97-00. Dom har en väldigt enkel grundkonstruktion och dessutom grymt billiga slitdelar numera. Som med alla "nyare" bilar så är det elsystem och tillhörande databoxar man får se upp med, gummitätningar och annat som skall skydda dem ifrån vatten är snart 30 år gamla vid det här laget och är dom aldrig bytta så är det bara en tidsfråga innan katastrofen är ett faktum.
Senast redigerat av Koster (för 21 timmar sedan)

839 Inlägg
för 20 timmar sedan
#8
simlar skrev:
Billigt och lättskruvat i dagens datum skulle jag säga är en VW från 2000-2010.
Tycker det ganska ofta dyker upp risiga och billiga repobjekt på facebook marketplace.
Går lätt att hitta delar samt information på nätet.

T.ex så köpte jag för någon vecka sen en 2008 VW Passat för 3500kr med trasig växellåda, sliten koppling, avgasläckage, trasig dragkrok och karossen har sina skavanker.
Sett många fler B6 Passater för max 5000kr med diverse reparationsbehov på facebook senaste året.

Lättskruvat? Tyskt? Det var ju ett roligt skämt.. Och är det inte de årsmodeller av Passat som man måste plocka bort hela stötfångaren för att byta en halvljuslampa?
För att inte tala om alla specialverktyg som behövs hit och dit.. Nädu, relativt moderna tyska bilar är inte lättskruvade alls och det är väl därför dom är så billiga!

Ska det vara lättskruvat ska det vara asiatiskt!
Senast redigerat av MrHyde (för 20 timmar sedan)

Que Sera, Sera

6 413 Inlägg
för 19 timmar sedan
#9
Lättskruvade bilar är bilar som saknar datorer och en massa sensorer! Tex Volvo 740 , Audi 100 2,0E (som jag har och har haft sedan 1993). Samt gamla VW Bubblor. De här bilarna har relativ tjock plåt jämfört med moderna bilar vilket gör att de är lättare att svetsa i än moderna bilar...för visst rostar även min helgalvade kaross på Audin! -Även Volvo 740 hade helgalvad kaross.
Moderna bilar runt år  2000 har en j... massa sensorer och en dator som kan konstrar till saker och ting. Men det viktigaste som moderna bilar saknar är UTRYMME i motorrummet! Det knökfullt med grejer överallt så det är mycket svårt att komma åt  när man ska byta något! Tro mig!  Jämfört med min Audi 100 från 1989 så är min Audi TT med 3,2lit V:6 fullpackad i motorrummet. När jag på TT:n från 2004  fick felmeddelandet ...ESP lampan började blinka vara så var det två givare nere på bromsboostern som hade fallerat. Dessa givare fanns inte längre att köpa på Audi  men som tur var hittade jag en firma på nätet i sverige som sålde begagnade givare,För att komma åt att byta dessa var jag tvungen att ta bort en del grejer och dessutom modifiera (kapa och svetsa) en fast 22mm nyckel för att komma åt att ta bort givarna. Sånt trassel slipper man oftast på äldre bilar (tvi tvi). Dessutom är det  relativt lätt att få tag på reservdelar på nätet till humana priser.
Bromsbackar fram t.ex  till min Audi 100 (med skivor fram och trummor bak) , kostar ca 250:-och är lätta att byta själv.
Skivor fram,  (ventilerade) kostar ca 650:- paret och är också lätta att byta själv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-1307a29b1f09b376f6dbf3417df19a37.jpg
Senast redigerat av jaka54 (för 3 timmar sedan)


7 627 Inlägg
för 5 timmar sedan
#10
Koster skrev:
Billiga och enkla bilar är närapå helt bortskrotade tyvärr och tillverkarna gör allt som står i deras makt för att göra det omöjligt för privatpersoner att laga bilarna själva.

Håller tyvärr med.
Min uppfattning, och erfarenhet, är att OPEL-bilar som Kadett A - C, Manta A och Ascona A samt Ford Escort Mk1 och Mk2 är lättskruvade bilar.
De är heller inte så stora som t ex Volvobilarna.
Fördelen med Volvobilarna är att det finns gott om piratreservdelar.
Har man en grundsats handverktyg så behöver man bara komplettera med XZN för OPEL-motorerna.

Nu har jag bara skrivit om det tekniska - helt annat blir det om man ska åtgärda rostskador - och det brukar man behöva på gamla bilar - som ofta döms ut just p g a rostskadorna.
Men du frågade efter lättskruvade bilar.


Sök