2798
Sök

N47 - Raslande kedja vid uppstart [VIDEO] Vad göra?

230 Inlägg
12 maj
Trådstartare
#1
Bil: Mini Countryman 2011
Motor: BMW 1,6L D (N47?)
Övrigt: 21800mil, servad enligt servicebok. - nyservad där vi även bytte sträckaren, men problemet kvarstod.
Bilen är vår extra bil som kan stå still på uppfarten under längre perioder.

Problem: Kamkedja raslar 2-3 sekunder vid uppstart. (Jag tror inte det låter något ifall bilen startar varm?)

Fråga: .... Ja vad är frågan.. är min analys rätt, att det är kamkedjan som rasslar vid uppstart? hur illa är det?


https://www.youtube.com/shorts/d-EZu5Jd3rA

[youtube]https://www.youtube.com/shorts/d-EZu5Jd3rA[/youtube]
Senast redigerat av Rolle90 (12 maj )

144 Inlägg
25 maj
#2
Brukar oftast vara en läckande sträckare om det rasslar vid uppstart, ibland även en knäckt glidskena. I ditt fall så tycker jag dock det låter helt okej för det tycks ju bli tyst efter 2-3 sekunder. Har bilen stått ett tag så förlorar ju sträckaren tryck och det tar ngn sekund innan oljetrycket byggs upp igen. Så länge du inte får felkoder och bilen går bra så skulle jag fortsätta köra.

Har bilen gått med BMW rekommenderade oljebytesintervaller så kan det däremot finnas problem i oljetillförseln pga slagg, då dom är på tok för långa. Moderna lågfriktionsmotorer bör man absolut inte köra längre än 800 mil innan oljebyte om man vill att motorn skall hålla länge och gå problemfritt.

Fri fart för ett fritt folk!
14 616 Inlägg
25 maj
#3
jag personligen skulle byta kedja innan jag kör bilen någe mer  möjligen prova 2snabba oljebyten först men det där lät inge bra alls.. det är små pengar i jämförelse med att kedjan kuggar över..

Kör fort så hinner inget hända...

3 585 Inlägg
25 maj
#4
Svårt att höra på filmen, men det är inte hydrualiska ventillyftare som knackar lite snabbt?
(Har inte en susning om den motorn har det eller ej)
Det är isf helt ofarligt.

Kamkedja som knackar/rasslar är värre.

5 793 Inlägg
25 maj
#5
Låter det så där varje uppstart eller bara när bilen stått länge?

Hydraultryckarna och kamkedjespännaren hinner dräneras om den stått länge och det blir då oljud tills oljetrycket byggts upp i dessa.


Fri fart för ett fritt folk!
14 616 Inlägg
25 maj
#6
simlar skrev:
Låter det så där varje uppstart eller bara när bilen stått länge?

Hydraultryckarna och kamkedjespännaren hinner dräneras om den stått länge och det blir då oljud tills oljetrycket byggts upp i dessa.

när jag lyssnar med mina hörlurar på tycker jag det raslar på ganska bra från kedjan lite för mycket för att vara en spännare som läcker ur sig.

men visst parkerar man i uppförslut med växel utan handbroms ja då drabbas man lätt av problem.

men annars är inte det där normalt.   
jag hade inte ens ens startat bilen igen efter ha lyssnat på det så roligt är det inte att riva topp och renovera smile 
vill minnas att just dom där motorerna har ganska stora problem med kedjan dessutom

Kör fort så hinner inget hända...

7 627 Inlägg
26 maj
#8
Har lyssnat, men tycker inte att det låter som typiskt kamkedjerassel.
Om oljudet endast uppkommer vid start efter motorn varit avstängd uppemot ett par till sex timmar, så att oljan hunnit "rinna ur" motorn - d v s att lyftarna tömts på olja - så kan det vara ljudet som uppkommer innan lyftarna får oljetryck - d v s 2 till 5 sekunder.
Min erfarenhet, som inte behöver vara samma som t s oljud, men jag haft på bl a BMW 2002 och Mercedes 124 2.0.

Fri fart för ett fritt folk!
14 616 Inlägg
27 maj
#9
torsen skrev:
Har lyssnat, men tycker inte att det låter som typiskt kamkedjerassel.
Om oljudet endast uppkommer vid start efter motorn varit avstängd uppemot ett par till sex timmar, så att oljan hunnit "rinna ur" motorn - d v s att lyftarna tömts på olja - så kan det vara ljudet som uppkommer innan lyftarna får oljetryck - d v s 2 till 5 sekunder.
Min erfarenhet, som inte behöver vara samma som t s oljud, men jag haft på bl a BMW 2002 och Mercedes 124 2.0.

jag tycker tvärsom  tycker det är tydligt kamkedje skramel.. 
smile 
jag hade inte ens chansat på den där motorn det är ett utalat problem med dom där motorerna oavsätt om dom sitter i en bmw eller en mini så har dom stora problem med just kedjan på den typen av motor

Kör fort så hinner inget hända...

144 Inlägg
27 maj
#10
torsen skrev:
Har lyssnat, men tycker inte att det låter som typiskt kamkedjerassel.
Om oljudet endast uppkommer vid start efter motorn varit avstängd uppemot ett par till sex timmar, så att oljan hunnit "rinna ur" motorn - d v s att lyftarna tömts på olja - så kan det vara ljudet som uppkommer innan lyftarna får oljetryck - d v s 2 till 5 sekunder.
Min erfarenhet, som inte behöver vara samma som t s oljud, men jag haft på bl a BMW 2002 och Mercedes 124 2.0.

Precis, är kamkedjan uttöjd så fortsätter det att rassla hela tiden för kedjan slår.

Vad jag förstår så sitter ju kamkedjan i bakkant på dessa motorer dessutom och är man då tvingad att göra bytet på verkstad så står man inför en så extrem kostnad för ett byte att det är frågan om en 2011 Mini med över 21 tusen mil ens är värd att lägga de pengarna på.

7 627 Inlägg
27 maj
#11
Growe skrev:
torsen skrev:
Har lyssnat, men tycker inte att det låter som typiskt kamkedjerassel.
Om oljudet endast uppkommer vid start efter motorn varit avstängd uppemot ett par till sex timmar, så att oljan hunnit "rinna ur" motorn - d v s att lyftarna tömts på olja - så kan det vara ljudet som uppkommer innan lyftarna får oljetryck - d v s 2 till 5 sekunder.
Min erfarenhet, som inte behöver vara samma som t s oljud, men jag haft på bl a BMW 2002 och Mercedes 124 2.0.

jag tycker tvärsom  tycker det är tydligt kamkedje skramel.. 
smile 
jag hade inte ens chansat på den där motorn det är ett utalat problem med dom där motorerna oavsätt om dom sitter i en bmw eller en mini så har dom stora problem med just kedjan på den typen av motor

Men ett kedjeskrammel upphör ju inte efter 2 - 3 sekunder - det fortsätter hela tiden.
Slitna/läckande lyftare tystnar ju efter 2 - 3 sekunder - eller hur?

Fri fart för ett fritt folk!
14 616 Inlägg
28 maj
#12
torsen skrev:
Growe skrev:
torsen skrev:
Har lyssnat, men tycker inte att det låter som typiskt kamkedjerassel.
Om oljudet endast uppkommer vid start efter motorn varit avstängd uppemot ett par till sex timmar, så att oljan hunnit "rinna ur" motorn - d v s att lyftarna tömts på olja - så kan det vara ljudet som uppkommer innan lyftarna får oljetryck - d v s 2 till 5 sekunder.
Min erfarenhet, som inte behöver vara samma som t s oljud, men jag haft på bl a BMW 2002 och Mercedes 124 2.0.

jag tycker tvärsom  tycker det är tydligt kamkedje skramel.. 
smile 
jag hade inte ens chansat på den där motorn det är ett utalat problem med dom där motorerna oavsätt om dom sitter i en bmw eller en mini så har dom stora problem med just kedjan på den typen av motor

Men ett kedjeskrammel upphör ju inte efter 2 - 3 sekunder - det fortsätter hela tiden.
Slitna/läckande lyftare tystnar ju efter 2 - 3 sekunder - eller hur?

ja och nej.. om spännaren läcker så blir det tyst så fort den fått olja.  men det börjar någonstans.  tycker det låter mer kedjelikt än lyftarlikt..
sen är ju ljud totalt omöjliga att få att spelas upp exakt på det sättet det lät beronde på mic och hur man lyssnar på det. 
brukar vara ett mer klickklickklick ljud från lyftarna men aldrig mekat en bmw diesel och kommer nog aldrig göra det heller smile

Kör fort så hinner inget hända...

7 627 Inlägg
28 maj
#13
Growe skrev:
torsen skrev:
Growe skrev:

jag tycker tvärsom  tycker det är tydligt kamkedje skramel.. 
smile 
jag hade inte ens chansat på den där motorn det är ett utalat problem med dom där motorerna oavsätt om dom sitter i en bmw eller en mini så har dom stora problem med just kedjan på den typen av motor

Men ett kedjeskrammel upphör ju inte efter 2 - 3 sekunder - det fortsätter hela tiden.
Slitna/läckande lyftare tystnar ju efter 2 - 3 sekunder - eller hur?

ja och nej.. om spännaren läcker så blir det tyst så fort den fått olja.  men det börjar någonstans.  tycker det låter mer kedjelikt än lyftarlikt..
sen är ju ljud totalt omöjliga att få att spelas upp exakt på det sättet det lät beronde på mic och hur man lyssnar på det. 
brukar vara ett mer klickklickklick ljud från lyftarna men aldrig mekat en bmw diesel och kommer nog aldrig göra det heller smile

Det du skriver är (även det) logiskt.
Förutom några BMW så har jag även ägt en Defender som var tillverkad under "BMW-eran".
Jag kom lindrigt undan, men många polare jag hade gjorde det inte.
Förutom problem med lyftarna så hade motorn problem med att impellern i oljepumpen lossnade från drivaxeln så sprack grenrören och pajade kablaget mellan toppen och datorn under högra framstolen.
Jag gjorde mig av med bilen när dubbelmassesvänghjulet började spöka.
Många BMW började brinna för att en del i insugssystemet var gjort av plast!!!!!!
Jag tror att BMW har haft större otur när de tänkt än andra.
Bästa BMW lär var de som har Citroenmotorer?

230 Inlägg
onsdag 08:03
Trådstartare
#14
Koster skrev:
Brukar oftast vara en läckande sträckare om det rasslar vid uppstart, ibland även en knäckt glidskena. I ditt fall så tycker jag dock det låter helt okej för det tycks ju bli tyst efter 2-3 sekunder. Har bilen stått ett tag så förlorar ju sträckaren tryck och det tar ngn sekund innan oljetrycket byggs upp igen. Så länge du inte får felkoder och bilen går bra så skulle jag fortsätta köra.

Har bilen gått med BMW rekommenderade oljebytesintervaller så kan det däremot finnas problem i oljetillförseln pga slagg, då dom är på tok för långa. Moderna lågfriktionsmotorer bör man absolut inte köra längre än 800 mil innan oljebyte om man vill att motorn skall hålla länge och gå problemfritt.

Jo bilen är servad hos BMW enligt deras intervall. Efter en del läsande har jag förstått att det ger upphov till en del problem smile
Går det att på något enkelt sätt spola rent motorn från slagg osv?

simlar skrev:
Låter det så där varje uppstart eller bara när bilen stått länge?

Hydraultryckarna och kamkedjespännaren hinner dräneras om den stått länge och det blir då oljud tills oljetrycket byggts upp i dessa.

Nej.
Faktum är att vi köpte bilen i December och vi uppmärksammade ljudet några veckor senare. Därefter har bilen mer eller mindre varit stående bortsett från kanske 3-4 uppstart då alla låtit så.

Bortsätt från! när bilen är varm, ex när man startar den efter att ha varit och handlat - Inget ljud.
Jag har även kört bilen dagligen i lite över en vecka nu för att testa och kan konstatera att kedjan inte låter dagen efter det att bilen körts varm, däremot hör man ljudet igen efter 3-4 dagars stillastående.

144 Inlägg
onsdag 12:09
#15
[quote="Rolle90"][quote="Koster"]Brukar oftast vara en läckande sträckare om det rasslar vid uppstart, ibland även en knäckt glidskena. I ditt fall så tycker jag dock det låter helt okej för det tycks ju bli tyst efter 2-3 sekunder. Har bilen stått ett tag så förlorar ju sträckaren tryck och det tar ngn sekund innan oljetrycket byggs upp igen. Så länge du inte får felkoder och bilen går bra så skulle jag fortsätta köra.

Har bilen gått med BMW rekommenderade oljebytesintervaller så kan det däremot finnas problem i oljetillförseln pga slagg, då dom är på tok för långa. Moderna lågfriktionsmotorer bör man absolut inte köra längre än 800 mil innan oljebyte om man vill att motorn skall hålla länge och gå problemfritt.[/quote]
Jo bilen är servad hos BMW enligt deras intervall. Efter en del läsande har jag förstått att det ger upphov till en del problem smile
Går det att på något enkelt sätt spola rent motorn från slagg osv?

[quote="simlar"]Låter det så där varje uppstart eller bara när bilen stått länge?

Hydraultryckarna och kamkedjespännaren hinner dräneras om den stått länge och det blir då oljud tills oljetrycket byggts upp i dessa.[/quote]
Nej.
Faktum är att vi köpte bilen i December och vi uppmärksammade ljudet några veckor senare. Därefter har bilen mer eller mindre varit stående bortsett från kanske 3-4 uppstart då alla låtit så.

Bortsätt från! när bilen är varm, ex när man startar den efter att ha varit och handlat - Inget ljud.
Jag har även kört bilen dagligen i lite över en vecka nu för att testa och kan konstatera att kedjan inte låter dagen efter det att bilen körts varm, däremot hör man ljudet igen efter 3-4 dagars stillastående.[/quot

Helt normalt om bilen står så långa perioder och det faktum att ljudet upphör med regelbunden körning bekräftar att det handlar om att kedjesträckaren är tömd på olja.
Korta ner bytesintervallerna till ca 800 mil och kör bilen regelbundet är det du bör göra för att se till att silar och hydrauliska solenoider inte kärvar igen av oljefernissa framöver. Om det sedan börjar rassla oavsett om bilen är varm eller kall så bör du inte köra bilen alls, men då får du oftast en felkod också pga att kamaxelregleringen inte fungerar korrekt.

230 Inlägg
onsdag 17:40
Trådstartare
#16
Koster skrev:
torsen skrev:
Har lyssnat, men tycker inte att det låter som typiskt kamkedjerassel.
Om oljudet endast uppkommer vid start efter motorn varit avstängd uppemot ett par till sex timmar, så att oljan hunnit "rinna ur" motorn - d v s att lyftarna tömts på olja - så kan det vara ljudet som uppkommer innan lyftarna får oljetryck - d v s 2 till 5 sekunder.
Min erfarenhet, som inte behöver vara samma som t s oljud, men jag haft på bl a BMW 2002 och Mercedes 124 2.0.

Precis, är kamkedjan uttöjd så fortsätter det att rassla hela tiden för kedjan slår.

Vad jag förstår så sitter ju kamkedjan i bakkant på dessa motorer dessutom och är man då tvingad att göra bytet på verkstad så står man inför en så extrem kostnad för ett byte att det är frågan om en 2011 Mini med över 21 tusen mil ens är värd att lägga de pengarna på.

aa, och offerterna vi fått från verkstäder ligger på runt 30-35 000kr för bytet + koppling  (BMW ville ha 40 000kr)

[quote="Koster"][quote="Rolle90"][quote="Koster"]Brukar oftast vara en läckande sträckare om det rasslar vid uppstart, ibland även en knäckt glidskena. I ditt fall så tycker jag dock det låter helt okej för det tycks ju bli tyst efter 2-3 sekunder. Har bilen stått ett tag så förlorar ju sträckaren tryck och det tar ngn sekund innan oljetrycket byggs upp igen. Så länge du inte får felkoder och bilen går bra så skulle jag fortsätta köra.

Har bilen gått med BMW rekommenderade oljebytesintervaller så kan det däremot finnas problem i oljetillförseln pga slagg, då dom är på tok för långa. Moderna lågfriktionsmotorer bör man absolut inte köra längre än 800 mil innan oljebyte om man vill att motorn skall hålla länge och gå problemfritt.[/quote]
Jo bilen är servad hos BMW enligt deras intervall. Efter en del läsande har jag förstått att det ger upphov till en del problem smile
Går det att på något enkelt sätt spola rent motorn från slagg osv?

[quote="simlar"]Låter det så där varje uppstart eller bara när bilen stått länge?

Hydraultryckarna och kamkedjespännaren hinner dräneras om den stått länge och det blir då oljud tills oljetrycket byggts upp i dessa.[/quote]
Nej.
Faktum är att vi köpte bilen i December och vi uppmärksammade ljudet några veckor senare. Därefter har bilen mer eller mindre varit stående bortsett från kanske 3-4 uppstart då alla låtit så.

Bortsätt från! när bilen är varm, ex när man startar den efter att ha varit och handlat - Inget ljud.
Jag har även kört bilen dagligen i lite över en vecka nu för att testa och kan konstatera att kedjan inte låter dagen efter det att bilen körts varm, däremot hör man ljudet igen efter 3-4 dagars stillastående.[/quot

Helt normalt om bilen står så långa perioder och det faktum att ljudet upphör med regelbunden körning bekräftar att det handlar om att kedjesträckaren är tömd på olja.
Korta ner bytesintervallerna till ca 800 mil och kör bilen regelbundet är det du bör göra för att se till att silar och hydrauliska solenoider inte kärvar igen av oljefernissa framöver. Om det sedan börjar rassla oavsett om bilen är varm eller kall så bör du inte köra bilen alls, men då får du oftast en felkod också pga att kamaxelregleringen inte fungerar korrekt.[/quote]
ok, tack
Jag ska göra en liten rättelse
jag skrev nog att den inte låtit något alls vid kallstart senaste veckan (vid regelbunden körning) men jag tror nog att 2-3sekunders ljudet har låtit kanske 1-2 av 10 morgnar. - och 8/10 knäpptyst.
Senast redigerat av Rolle90 (onsdag 17:42)

230 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
#17
[quote="Koster"][quote="Rolle90"][quote="Koster"]Brukar oftast vara en läckande sträckare om det rasslar vid uppstart, ibland även en knäckt glidskena. I ditt fall så tycker jag dock det låter helt okej för det tycks ju bli tyst efter 2-3 sekunder. Har bilen stått ett tag så förlorar ju sträckaren tryck och det tar ngn sekund innan oljetrycket byggs upp igen. Så länge du inte får felkoder och bilen går bra så skulle jag fortsätta köra.

Har bilen gått med BMW rekommenderade oljebytesintervaller så kan det däremot finnas problem i oljetillförseln pga slagg, då dom är på tok för långa. Moderna lågfriktionsmotorer bör man absolut inte köra längre än 800 mil innan oljebyte om man vill att motorn skall hålla länge och gå problemfritt.[/quote]
Jo bilen är servad hos BMW enligt deras intervall. Efter en del läsande har jag förstått att det ger upphov till en del problem smile
Går det att på något enkelt sätt spola rent motorn från slagg osv?

[quote="simlar"]Låter det så där varje uppstart eller bara när bilen stått länge?

Hydraultryckarna och kamkedjespännaren hinner dräneras om den stått länge och det blir då oljud tills oljetrycket byggts upp i dessa.[/quote]
Nej.
Faktum är att vi köpte bilen i December och vi uppmärksammade ljudet några veckor senare. Därefter har bilen mer eller mindre varit stående bortsett från kanske 3-4 uppstart då alla låtit så.

Bortsätt från! när bilen är varm, ex när man startar den efter att ha varit och handlat - Inget ljud.
Jag har även kört bilen dagligen i lite över en vecka nu för att testa och kan konstatera att kedjan inte låter dagen efter det att bilen körts varm, däremot hör man ljudet igen efter 3-4 dagars stillastående.[/quot

Helt normalt om bilen står så långa perioder och det faktum att ljudet upphör med regelbunden körning bekräftar att det handlar om att kedjesträckaren är tömd på olja.
Korta ner bytesintervallerna till ca 800 mil och kör bilen regelbundet är det du bör göra för att se till att silar och hydrauliska solenoider inte kärvar igen av oljefernissa framöver. Om det sedan börjar rassla oavsett om bilen är varm eller kall så bör du inte köra bilen alls, men då får du oftast en felkod också pga att kamaxelregleringen inte fungerar korrekt.[/quote]
skulle du säga att det ändå klassas som normalt?

144 Inlägg
för 14 timmar sedan
#18
Så länge det blir tyst på ett par sekunder så skulle jag inte oroa mig, det är om det börjar rassla konstant som det är illa. Det betyder att kedjan är slapp och slår, dvs att sträckaren inte längre förmår att hålla den spänd och den kommer förr eller senare att kugga över och skrota motorn.


Sök