för 18 timmar sedan
Trådstartare
Hej,
Som ni kanske vet finns det en trend där folk b.l.a jag trimmar våra 330e då effekten blir markant bättre med endast Steg 1.
Bilens differential gav upp idag och vet att jag har bara mig själv och skylla. Men till frågan!
Jag har BMW - märkesförsäkring hos Trygg Hansa. När jag ringde deras akuta händelser idag, blev jag endast tilldelad en verkstad som de hade ett avtal med. Verkstaden de hade avtal med är MECHANUM eller Bilia i mitt lokalområde. Valde dock att köra den på biltransport till en skadeverkstad som är BMW Auk. för skador och ge dem ett försök.
I med att diffen är helt fördärvad och behöver ersättas med en ny samt drivaxlar, så undrar jag om någon här varit med om att försäkringsbolaget accepterat Maskinskadeärendet trots att bilen är optimerad.
Har hört från en bekant som också gillar att optimera sina bilar och bränna lite gummi, där en växel i lådan gav sig. Garantin täckte ej då bilen var optimerad däremot kunde Länsförsäkringar ta det på Motor och elektronikförsäkringen.
Vill också påpeka att ingenting är utbytt såsom insug eller liknande. Den ser helt original ut under huven och undertill och är endast ECU optimerad.
Har läst lite här inne och lite andra forum att det oftast inte kollar så noggrant och att man får spela lite lyckligt ovetandes om att mappningen kan ha orsakat haverit.
Så min fråga är om någon är varit med om att maskinskadeförsäkringen täckte skadorna trots bilen varit optimerad eller ej?
Eller ska jag snacka med mekanikern som kommer utesluta vad som kommer att behöva bytas ut och be han att inte nämna om bilen varit optimerad eller inte. Antar att försäkringsbolagen har ett såpass stor förtroende för deras avtalsverkstäder så att de räcker med att de säger att bilen ej är trimmad och kanske låtsas som ingenting.
Tacksam för kloka svar och inte vad man tror kommer hända.