3367
Sök

Oljud efter svänghjulsbyte

6 Inlägg
Igår 07:53
Trådstartare
#1
Hej!

Jag är ny här, hoppas jag har hittat rätt kategori.
Jag kör en Passat B7 från 2011 med fyrhjulsdrift, som för ett tag sedan har börjat göra oljud (först vibrerade den ibland vid körning, jag trodde nästan framhjulen skulle ramla av. Sedan blev det en smäll när sambon försökte lägga in en växel, och efter det lät den inge bra. Lite dåligt när man startar den i tomgång, men det blev riktigt illa när man la i en växel.)
Diagnosen blev dåligt svänghjul, och det bytte jag nu. Det gamla svänghjulet är trasigt, det är det inte frågan om.

Nu till mitt problem. När jag startar bilen låter motorn lite ljusare än vanligt, kanske att något kärvar lite grann. När jag sedan släpper på kopplingen blir det kärvande ljudet mycket högre, och ännu lite tydligare när jag lägger in en växel. Det är svårare att växla (backen är väldigt svår att lägga i), och tjuter rent lite grann när jag kör. Bilen har heller inte samma kraft, det lilla jag har kört. Har i stort sett inte lämnat ladan jag håller till i.
Var ska jag börja felsöka? Jag har luftat kopplingen, och tycker den känns bra (efter luftning).

Jag installerade denna kopplingssats: LuK BR 0241 600 0017 00. Allt som ingår är förstås utbytt, samt svänghjulspackningen, då den gamla var slut.

Tacksam för all hjälp!

5 799 Inlägg
Igår 14:03
#2
Har du satt lamellen åt rätt håll?

Det som sticker ut mest ska vara utåt mot tryckplattan.


6 Inlägg
Igår 16:13
Trådstartare
#3
Förmodligen inte då.
Jag hade en kompis som förberedde tryckplatta och lamell åt mig, så jag satte bara dit den och tänkte inte mer på det.
Senare visade det sig att han bara ville visa hur centreringsverktyget fungerar.
Jag tänkte se om det finns något mer att felsöka innan jag öppnar upp allt igen, men det går väl ut på att göra det...

3 593 Inlägg
Igår 17:43
#4
Men med kopplingen uppe borde ju inte en felvänd lamell föra oljud, eller påverka motorgången. Då ska allt med kopplingen stå stilla iförhållande till varandra.
I ett dragläge = absolut.
Kansle missförstått för annars låter det som rimlig gissning.

Du har inte spillt ur en massa växellådsolja så lådan skurit av oljebrist?  Borde dock inte uppstå så omedelbart....

6 685 Inlägg
Igår 18:35
#5
Bytt från dubbelmasse till enkel svänghjul?

Vissa bilar har en platta som täcker en del an svänghjulet på motorblocket, utan den så hörs drivlinan extra högt

Känn om det är något glapp i ingående axel i växellådan när ni kollar att allt sitter rätt

De/Dem

3 006 Inlägg
Igår 19:29
#6
Upp med en film så blir det enklare att bilda sig en uppfattning om problemet.
T.ex Youtube Shorts.


6 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
#7
I eftermiddag har jag varit och öppnat upp igen. Så någon film på motorljud blir det tyvärr inte.
Lamellen var rätt vänd. Jag har spillt lite växellådsolja, kanske en dl. Med en kapacitet på 3,1 liter antog jag att det är försumbart, men nog kan jag fylla på lite om det behövs?
I växellådan var det i alla fall metallflisor, från när tryckplattan skrapade på lådan. Jag bifogar någon bild. Den andra bilden är på en av nitarna på tryckplattan är nerslipad.

Jag har i alla fall försökt felsöka svänghjul/lamell/tryckplatta. Ska det gå att jucka svänghjulet för hand även med tryckplattan monterad? Det går nämligen inte. Jag tyckte även det var anmärkningsvärt att bultarna som tryckplattan fästs med tar i svänghjulet, som om dom är lite för långa? Kan det vara dom som trycker ut tryckplattan mot kopplingslådan? Bifogar en bild på det med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251810/251810-8d9d9417941a5cc01a9f9a9852582e71.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251810/251810-996c94f78fb924ba47c0c4174de33cbc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251810/251810-ee306fa1fe649b83a7472257eeba0a9b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251810/251810-0cd938ce450c8a3bec993471898af865.jpg

6 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
#8
xXSammy skrev:
Bytt från dubbelmasse till enkel svänghjul?

Vissa bilar har en platta som täcker en del an svänghjulet på motorblocket, utan den så hörs drivlinan extra högt

Känn om det är något glapp i ingående axel i växellådan när ni kollar att allt sitter rätt

Det nya är också dubbelmasse!
Jag kan känna imorgon, om ni inte anser att problemet är hos svänghjulet eller tryckplattan då.

5 799 Inlägg
för 16 timmar sedan
#9
Skruvarna till tryckplattan ska inte ta i andra halvan av svänghjulet, har minne av att det finns två olika längder på skruvarna.
Följde skruvarna med kopplingssatsen eller har du återanvänt från gamla kopplingen?

Ett dubbelmassesvänghjul ska delen som tryckplattan sitter i gå att vrida lite.


6 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
#10
Det följde inte med några skruvar  till tryckplattan i kopplingssatsen.
Däremot har jag blandat ihop skruvarna för vevaxeltätningen med dom för tryckplattan ser jag nu. I eftermiddag ska jag byta dom, och då bör det vara bättre.
Bör jag vara rädd för några kvarvarande skador i svänghjulets/tryckplattans mekanism? Skruvarna var bara åtdragna med 20Nm och utvändigt ser det helt och fint ut.

5 799 Inlägg
för 13 timmar sedan
#11
Ja då har du hittat felet, skönt!

Tror inte svänghjulet tagit skada såvida skruvarna inte är så pass för långa att det pressat isär svänghjulets halvor för mycket.


6 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
#12
Borde jag montera drivaxlarna innan jag testar kopplingen? Det är rätt mycket dryg skruvning vid fördelarlådan om jag ska göra det, tråkigt om det ska öppnas upp igen.

5 799 Inlägg
för 9 timmar sedan
#13
Bara du stoppar dit fördelningslådan först så borde det vara lugnt.



Sök