2311
Sök

1989 VW Corrado G60

601 Visningar
Uppdaterades senast idag 08:06
11 Inlägg
torsdag 13:58
Trådstartare
#1
Skaffade bilen under hösten 2023 som rullande projekt - köra på sommaren och skruva på vintern. Tanken är att återställa bilen till så gott som originalskick.
Har lyckats hitta en del originaldelar och skruvat från och till sedan jag skaffade bilen. Håller ständigt ögonen öppna efter delar som jag behöver.
Bilen var bara reggad för en passagerare så för att kunna köra barnen i bilen så har jag även reggat om den för tre passagerare.

Bilen har tidigare varit i andra användares ägo. Roligt att se hur den har sett ut tidigare:
https://www.garaget.org/?car=84951
https://www.garaget.org/?car=64831

Jag vill väldigt gärna veta mer om bilen om någon här känner igen den. Är också väldigt intresserad om någon har delar liggande hemma i gömmorna, PM:a mig i så fall!

Han som jag köpte av har bl a bytt topplockspackning, ventiltätningar, kamrem, vattenpump mm.

Arbete hittills:
Renoverat G-ladern hos SLS Tuning i Tyskland
Servat motorn inkl. tändstift mm
Bytt växellådsolja
Renoverat hatthylla
Bytt fjäderbenslagringar
Bytt startmotor
Bytt tändningslås
Satt på Sebring 15-tumsfälg med nya däck
Bytt diverse givare, bla kylvätsketemp
Bytt motorfästen
Bytt strålkastare
Bytt bakljus
Funktionskontroll styrservopump inkl. oljebyte
Renovering bromsar runtom
Bytt fördelarlock och rotor
Bytt bränslefilter
Bytt vakummslang mellan spjällhus och ECU (viktigt med rätt längd på dessa motorer)
Bytt växellådsfäste

Kommande:
Genomgång instrumentkluster
Intermittent rassel på tomgång
Ojämn tomgång (tändspole?)
Gasfjädrar till baklucka
Emblem fram och bak
Byta dörrsidor fram
Byta samtliga högtalare till något modernare som passar i originalhålen
Hitta och byta till originalgrill
Fixa höger framskärm så att plastkåpan i hjulhuset går att montera
Renovering styrväxel alt. ny
Hjulinställning
Rensa elen från allt gammalt hemmabygge
Fixa elen så att fönsterhissarna funkar som de ska
FIxa centrallåset
Byta vindruta
Omlackering fälgar
Omlackering bil


Bilder kommer!
Ska försöka lägga dem i någorlunda kronologisk ordning också smile
Senast redigerat av denriktigehenrik (fredag 22:27)

11 Inlägg
fredag 22:27
Trådstartare
#2
Så här såg bilen ut när jag köpte den. Jag gillar originalstuket bättre så grillen mm ska bytas

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-892f42790727607da8ea013c676c09e9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-687034064440f18ac8759d5420723126.jpg

Fälgarna var okej, men jag gillar originalfälgarna från 80-talet bättre
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-cf2ddceaf160d0478839d4fbd1f7c8f6.jpg

11 Inlägg
fredag 22:34
Trådstartare
#3
G-ladern verkade inte ladda riktigt som den skulle. Fick inte ut några vettiga värden via MFA (färddatorn). Vågade mig inte på att renovera själv, om något skulle gå fel. En bättre begagnad kompressor kostar typ mer än bilen. Jag skickade den till SLS Tuning i Tyskland, eftersom det inte verkar finnas någon som kan renovera dessa i Sverige längre.
Har tyvärr inga bilder på den nyrenoverade kompressorn men tyskarna gjorde ett bra jobb. Beställde även nya oljeslangar, både tryck och retur.
Fick också med ett papper med tips och trix för att kompressorn ska hålla så länge som möjligt. Därför blev det till att byta båda motorfästena för att inte riskera att kompressorn vibrerar sönder.

Det är en intressant konstruktion får man medge. Två halvor som sitter ihop i varandra, den ena är statisk och den andra roterar. Detta gör att med rotationerna så komprimeras insugsluften.

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-4d52f4a5c076637b476ca07213d7c266.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-d21053d76d6f3e933cf00ddb9b85e16e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-9097cbde453b4b7fc4ecab9612f9b626.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-13b332dbdecf7be83a54fa14a014122a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-dd23ce1514d89116d459f249241d1e36.jpg
Senast redigerat av denriktigehenrik (för 7 timmar sedan)

11 Inlägg
fredag 22:36
Trådstartare
#4
Fjäderbenslagringarna var också slut och glappade uppe i fästen så det blev byte. Behöll dämparna än så länge, de får hålla ett tag till.

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-18df15dcd5b941aed24392e00467195c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-0c85d400a2cc317624ebd75732ce2d61.jpg

11 Inlägg
fredag 22:44
Trådstartare
#5
Hatthyllan var något förstärkt för att bära ett par högtalare. Tung som bly...
Min plan är som sagt original så hatthyllan behövde antingen bytas eller renoveras. Jag har förstått att hela hatthyllor till Corrado är lika sällsynta som enhörningar så det fick bli renovering.

Efter att ha tagit bort översta filtlagret:
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-6733f54df23562eaafbe5753abecd106.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-ffc78a1ad8ee160524867d75e7f233f1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-bbe13e5342ad2ea510937b5abde2e56c.jpg

Rensning med hammare, stämjärn och svett:
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-9995f9ca02001667ac27e72d5ed17b3f.jpg

Filtresterna gick bra att få bort med stålborste på borrmaskin:
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-847f0eb36a27ac814a131f2bd3e712c6.jpg
Senast redigerat av denriktigehenrik (fredag 22:48)

11 Inlägg
fredag 22:48
Trådstartare
#6
Efter att ha fått bort all förstärkning och gammal filt så började arbetet med att fylla igen hålen. Valet landade på masonit - enkelt att såga och fila för att passa till.

Numrerat och märkt upp för att hålla reda på bitarna:
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-2ee26ae538beefe67e37db9cbda3d6fa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-a46d816b0c45c528b7af5091e6ac34d6.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-ee247f432d6ef34d19a9308ddd20a9f9.jpg

11 Inlägg
Igår 14:33
Trådstartare
#7
Plastade med glasfiber för att dels få fast masoniten på ett smidigt sätt men också för att öka styvheten och hållfastheten i hatthyllan utan att den skulle bli svintung.

Efter ett par lager plast. La väven lite korsoch tvärs för att lapparna skulle få bättre bärighet. Hatthyllan hade bågnat av vikten från all spånskiva, högtalare och slutsteg:
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-54e733911c24848cf5c63ee2108b03d3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-ef828417e5d5cc5cf3bfe8fd094f11f1.jpg

Färdigplastad och redo för slipning inför limning av klädsel:
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-786ae6d69a0606770d566a0b5bd05adf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-1a9b90210359a401c6519f7340ea7af8.jpg

Tillpassning av klädsel. Valet föll på Biltemas högtalartyg, tyvärr lite i luddigaste laget men rimligt prissatt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-c7167e36acf35127ce8c48f4fd25f7cc.jpg

Använde även spraylim från Biltema och nitade fast originalstagen igen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-7a22649dc6127f56b8286cdafad59f8b.jpg

Resultatet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-ffebee70150c69b7aee04adc68ec6090.jpg
Det ser ut som en linje i tyget efter att ha legat vikt men den är borta numera efter att ha använt hatthyllan ett tag.

Överlag nöjd med renoveringen. Sedan bilderna togs har jag även testat med en lösning för att hyllan ska följa med bakluckan upp. Är inte helt klar så jag får återkomma om det.
Senast redigerat av denriktigehenrik (Igår 14:35)

390 Inlägg
för 23 timmar sedan
#8
Tyvärr en riktig skitkonstruktion på G-ladern, vet inte hur många gånger jag hade min isär när jag hade min G60. Tog hjälp av svenska rotormaskiner på den tiden som grävde lite i historian kring den och vad dom kom fram till så var G-lader-konstruktionen aldrig egentligen tänkt som överladdningskompressor utan den var designad för kylning.

Innanmätet är ju av magnesium vilket inte är den starkaste av metaller direkt, men lätt är det!


11 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#9
Nej, det är ju tyvärr inte den mest hållbara lösningen. Intressant att den var avsedd för kylning.
Från SLS Tuning fick jag till mig att det är väldigt viktigt att motorfästena i bilen är i bra skick för att kompressorn ska hålla längre med tanke på vibrationerna...

11 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#10
Hittade en skrot i Grekland (av alla ställen...) via Ebay som hade en hel del Corrado-prylar. Det blev en stor låda med lite gott och blandat...

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-63402a953fa8ffb2daa265d23f9a276f.jpg

Fälgarna var en chansning om de över huvudtaget skulle vara runda och hålla tätt. Innerpanelen på bakluckan saknades i bilen och sånt måste man ju ha. Både bakljus och fram ljus ville jag som sagt byta för att få till original-looken. Kablaget i bilen är lite klippt och omkopplat men greken hade lite orört originalkablage.
En av backspeglarna på bilen är lite dålig så en i reserv är bra att plocka delar från. Dock är det fel färg men det går ju att åtgärda...

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-b14345699dcfd89348b046bb5acd431e.jpg
Senast redigerat av denriktigehenrik (för 6 timmar sedan)


Sök