Blixen skrev:
torsen skrev:
Min första bil, en Morris Minor SII 1953, hade inte värme och defroster som standard.
Första ägaren hade låtit installera en värmeanläggning med elektrisk fläkt som var monterad nere vid fotutrymmet.
Temperaturen reglerade man med en kran på topplocket, varifrån varmvattnet togs.
Lite osmidigt att höja eller sänka temperaturen.
Man fick alltså gå ut och öppna motorhuven för att höja/sänka kupevärmen.
Men bättre än ingen värme alls.
Ja brittiska Morris Minor (född 1948) var en småbil i "ekonomiklassen", utan värme och defroster (åtminstone de första åren).
Sedan låg väl amerikanarna några år före med diverse finesser.
Till avdelningen viktigt vetande hör att Ford Tudor Special 1938 endast hade en vindrutetorkare - vacuumdriven och monterad i nederkant på vindrutans vänstra sida.
I Sverige fanns det som "option" att få en elektrisk torkare, monterad i överkant på vindrutan.
Den elektriska, framför passageraren fungerade effektivt och bra.
Den vacuumdrivna, framför föraren, stannade praktiskt taget när man gav full gas t ex vid en omkörning.
Hur jag vet och mins detta?
Vi var ett gäng grabbar, 5 st, 15 år gamla, som hade en Ford Tudor Special 1938 tillsammans.
Inspirerade av James Dean i filmen "Ung Rebell" gjorde vi "Chicken Race" med den.
Kriminellt - jaa - men vi skadade inte någon.
Forden drack oheult mycket olja - och kanske bensin också, som vi blandade ut med lysfotogen.
Villkoret för att få åka med var att man bidrog med olja.
Men en gång var det någon som slog i några liter linolja.
Och sen satt den motorn fast.
Kul så länge det varade.
Hoppas det är preskriberat?
Ursäkta o t.
Ps. Tudor Special betydde 85 hk mot vanliga Tudor som endast hade 60 hk i sin stora sidventil-V8. Ds.