Om lampan reagerade på handbromsen är den nog ett separat fel, då relaterat till strömbrytaren för spaken läge.
Bromsvarningar i äldre bilar har tre sätt att övervaka. Oftast endast en eller två av dom
1. Bromsvätskenivån. En flottör i behållaren.
2. Tryckskillnad mellan kretsarna. En mekanisk ventil ansluten till båda kretsarna som går över till ena sidan och kortsluter en kontakt så lampan lyser.
3. Vakuumavkänning. En tryckkontakt som tänder lampan vid ej tillräckligt vakuum i bromsklockan. Då lyser alltid lampan vid start, men ska slockna ganska snabbt.
Ingen av ovan skulle påverkas av att du rör på handbromsspaken.
Ofta har den en helt egen lampa med ett ( P ) medan fotbromsen har ett ( ! )
Att fotbromsen känns annorlunda är allvarligare.
Bromsar den ändå rätt, fast längre ner?
Om ja, har något hänt i en bromstrumma bak sannolikt. Lossnat/skadad bromsbackbelägg, brusten returfjäder eller liknande.
Bör inte köras så.
Känns bromsen svampig och den tar lite märkligt?
Då har du nog hydrualisk läcka någonstans. Allt från rör, slang, hjulcylinder, huvudcylinder eller bromsok.
Ett farligt fel, och du ska inte köra med den.
Luft kommer inte in utan att man antingen öppnat systemet (inte locket på behållaren) eller att något är fel.
Så att bara lufta är ingen lösning.
Luften är en konsekvens av något.
Du kan ju alltid se om något är blött.
Allt bromsrelaterat. En liten läcka kan bli stor läcka vid nästa pedaltryck.
Du har för övrigt en överfylld behållare.
Börjar du nu ta loss bromsbelägg mm, och trycker tillbaka kolvarna i oken kommer den kunna spräcka eller ploppa ur behållaren ur huvudcylindern.
I synnerhet med slitna belägg så mycket vätska är i oken.
Försök att suga ur lite med någonting.
Det är inte orsaken till ditt problem men något som kan skapa ett onödigt följdfel vid åtgärden.
Senast redigerat av Mossan1 (söndag 10:19)