2508
Sök

Plötsligt är bromsen slapp och tar bara allra längst ner.

77 Inlägg
söndag 09:06
Trådstartare
Toyota Hiace 1991.

De senaste tre dagarna har jag sett att röd panellampa lyst på panelen ibland trots att jag släppt handbromsen helt. Jag har då tryckt till handbromsen ett par gånger så har lampan slocknat.

Igår eftermiddag körde jag en runda på 4 mil. Märkte då att fotbromsen tog annorlunda än normalt. Den var slapp/lös och jag var tvungen att trycka den helt i botten för att den skulle bromsa till. Bromsarna har fungerat problemfritt tidigare.

Jag kikade på behållaren för bromsvätska. Se bilderna, den verkar vara full ända upp till mynningen.

Jag är inte duktig på bilar. Läste om möjliga orsaker till bromsproblemet. Huvudcylinder, bromsvätska, luft i bromssystemet, läckage, slitage m m.

Fråga: Finns det något tips på vad jag kan testa att fixa problemet innan jag ringer en verkstad?

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-6385787934a02b639638349135f30818.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-d52f4a49eeef25cecbe23b63eaadd972.jpg

3 618 Inlägg
söndag 10:10
Om lampan reagerade på handbromsen är den nog ett separat fel, då relaterat till strömbrytaren för spaken läge.

Bromsvarningar i äldre bilar har tre sätt att övervaka. Oftast endast en eller två av dom
1. Bromsvätskenivån. En flottör i behållaren.
2. Tryckskillnad mellan kretsarna. En mekanisk ventil ansluten till båda kretsarna som går över till ena sidan och kortsluter en kontakt så lampan lyser.
3. Vakuumavkänning. En tryckkontakt som tänder lampan vid ej tillräckligt vakuum i bromsklockan. Då lyser alltid lampan vid start, men ska slockna ganska snabbt.

Ingen av ovan skulle påverkas av att du rör på handbromsspaken.
Ofta har den en helt egen lampa med ett ( P ) medan fotbromsen har ett ( ! )

Att fotbromsen känns annorlunda är allvarligare.

Bromsar den ändå rätt, fast längre ner?
Om ja, har något hänt i en bromstrumma bak sannolikt. Lossnat/skadad bromsbackbelägg, brusten returfjäder eller liknande.
Bör inte köras så.

Känns bromsen svampig och den tar lite märkligt?
Då har du nog hydrualisk läcka någonstans. Allt från rör, slang, hjulcylinder, huvudcylinder eller bromsok.
Ett farligt fel, och du ska inte köra med den.

Luft kommer inte in utan att man antingen öppnat systemet (inte locket på behållaren) eller att något är fel.
Så att bara lufta är ingen lösning.
Luften är en konsekvens av något.

Du kan ju alltid se om något är blött.
Allt bromsrelaterat.  En liten läcka kan bli stor läcka vid nästa pedaltryck.

Du har för övrigt en överfylld behållare.
Börjar du nu ta loss bromsbelägg mm, och trycker tillbaka kolvarna i oken kommer den kunna spräcka eller ploppa ur behållaren ur huvudcylindern.
I synnerhet med slitna belägg så mycket vätska är i oken.
Försök att suga ur lite med någonting.
Det är inte orsaken till ditt problem  men något som kan skapa ett onödigt följdfel vid åtgärden.
Senast redigerat av Mossan1 (söndag 10:19)

6 437 Inlägg
söndag 10:52
Den där bromsvätskan skulle jag byta omgående! Den ser för j... ut! Bromsvätska är hydroskopisk vilket betyder att den drar åt sig vatten och därmed ger sämre bromsverkan. Bromsvätska bör bytas med några års mellanrum.
Vatten i systemet gör att bromskolvarna rostar och då fungerar inte bromsarna speciellt bra. I ditt fall kan det också vara slavcylindern som på grund av skitig bromsvätska har packat ihop (läcker)

7 651 Inlägg
söndag 14:13
Mitt förslag är att bromsservot havererat.
Förmodligen att slangen mellan bromsservot(vacuumburken) och insugsröret spruckit så att den läcker.
Brukar även leda till "orolig" tomgång.
Prova att vicka och bända på slangen när motorn går på tomgång.
Ändras motorvarvtalet då så har du hittat boven i dramat.

3 618 Inlägg
söndag 14:39
Dåligt/saknat vakuum till bromsservon gör pedalen hårdtrampad och tar ovanligt långt UPP.

Tar den plötsligt längre ner har något hänt vid ett hjul, eller hydrualiken.

77 Inlägg
söndag 15:14
Trådstartare
Tack för alla kloka svar. Inte mycket att orda om. Få den till verkstad så snart som möjligt.

Sök