3609
Sök

Köpt bil för sex månader sedan, bromsskivor nu helt slut

148 Inlägg
Igår 11:00
Trådstartare
#1
Hej på er!

Köpte en bil för ungefär sex månader sedan, avverkat strax över 400 mil sedan köptillfället.
Jag lämnade in min bil till en auktoriserad verkstad häromdagen då en drivknut håller på att ge upp, och samtidigt ser då verkstaden att främre bromsskivor (och belägg) är i princip helt slut.

Då jag har garanti från bilhandlaren lämnade jag in dessa uppgifter till dem, och de tar på sig att betala för drivknuten enligt garantin men ej bromsskivor och belägg då det är slitagevaror. (Vilket jag håller med om.)

Bilen jag har köpt är av sportigare modell och är tänkt att köras hårt. Jag har knappt gjort detta under mina 400-mil på grund av vintermånader etc. Hur jag ska ha slitat ner mina skivor så pass att de nu är i princip slut är för mig oförståeligt.

Jag vill därför hävda att bromsarna var i dåligt skick redan vid köp. Bilhandlaren menar att de kollade över bilen vid inköp och att bromsarna då såg bra ut.

Vilka möjligheter har jag? Ni med mekanisk erfarenhet av bilar, är det möjligt att bromsskivor och belägg går från att "se bra ut" till att ha 10% kvar (enligt verkstaden) på strax över 400 mil? Jag tänker att jag får stå för kostnaden för tillfället, men att jag skickar in en ARN-anmälan så får jag se hur de bedömer fallet.

1 Inlägg
Igår 11:06
#2
Vansterfilen skrev:
Hej på er!

Köpte en bil för ungefär sex månader sedan, avverkat strax över 400 mil sedan köptillfället.
Jag lämnade in min bil till en auktoriserad verkstad häromdagen då en drivknut håller på att ge upp, och samtidigt ser då verkstaden att främre bromsskivor (och belägg) är i princip helt slut.

Då jag har garanti från bilhandlaren lämnade jag in dessa uppgifter till dem, och de tar på sig att betala för drivknuten enligt garantin men ej bromsskivor och belägg då det är slitagevaror. (Vilket jag håller med om.)

Bilen jag har köpt är av sportigare modell och är tänkt att köras hårt. Jag har knappt gjort detta under mina 400-mil på grund av vintermånader etc. Hur jag ska ha slitat ner mina skivor så pass att de nu är i princip slut är för mig oförståeligt.

Jag vill därför hävda att bromsarna var i dåligt skick redan vid köp. Bilhandlaren menar att de kollade över bilen vid inköp och att bromsarna då såg bra ut.

Vilka möjligheter har jag? Ni med mekanisk erfarenhet av bilar, är det möjligt att bromsskivor och belägg går från att "se bra ut" till att ha 10% kvar (enligt verkstaden) på strax över 400 mil? Jag tänker att jag får stå för kostnaden för tillfället, men att jag skickar in en ARN-anmälan så får jag se hur de bedömer fallet.

Har du skriftligt från bilhandlarn att bromsarna var ok? Kan bli svårt i ARN annars............

6 446 Inlägg
Igår 11:25
#3
Vad som är OK  bromsar när man köper en bil är ju svårt att säga. Såna saker som att kolla på bromsskivor är ju upp till kunden att kolla på!  Försäljaren har ju bara skyldighet att kontrollera att bromsarna tar/fungerar.
Så...kontrollerade  du inte de främre skivorna vid köpet!? -Man ser ju lätt om de är slitna!


148 Inlägg
Igår 11:32
Trådstartare
#4
jaka54 skrev:
Vad som är OK  bromsar när man köper en bil är ju svårt att säga. Såna saker som att kolla på bromsskivor är ju upp till kunden att kolla på!  Försäljaren har ju bara skyldighet att kontrollera att bromsarna tar/fungerar.
Så...kontrollerade  du inte de främre skivorna vid köpet!? -Man ser ju lätt om de är slitna!

CalleCas skrev:
Vansterfilen skrev:
Hej på er!

Köpte en bil för ungefär sex månader sedan, avverkat strax över 400 mil sedan köptillfället.
Jag lämnade in min bil till en auktoriserad verkstad häromdagen då en drivknut håller på att ge upp, och samtidigt ser då verkstaden att främre bromsskivor (och belägg) är i princip helt slut.

Då jag har garanti från bilhandlaren lämnade jag in dessa uppgifter till dem, och de tar på sig att betala för drivknuten enligt garantin men ej bromsskivor och belägg då det är slitagevaror. (Vilket jag håller med om.)

Bilen jag har köpt är av sportigare modell och är tänkt att köras hårt. Jag har knappt gjort detta under mina 400-mil på grund av vintermånader etc. Hur jag ska ha slitat ner mina skivor så pass att de nu är i princip slut är för mig oförståeligt.

Jag vill därför hävda att bromsarna var i dåligt skick redan vid köp. Bilhandlaren menar att de kollade över bilen vid inköp och att bromsarna då såg bra ut.

Vilka möjligheter har jag? Ni med mekanisk erfarenhet av bilar, är det möjligt att bromsskivor och belägg går från att "se bra ut" till att ha 10% kvar (enligt verkstaden) på strax över 400 mil? Jag tänker att jag får stå för kostnaden för tillfället, men att jag skickar in en ARN-anmälan så får jag se hur de bedömer fallet.

Har du skriftligt från bilhandlarn att bromsarna var ok? Kan bli svårt i ARN annars............

Jag kollade inte skivorna, tyvärr. Men jag har i skrift från bilhandlaren att "bromsarna var bra", och en varudeklaration som menar att bromsarna var i normalt-skick.

Min åsikt är inte att bromsar måste vara i toppskick när en bil säljs. Men bromsskivor som är helt utslitna efter 400 mil måste ju innebära att de varken varit "bra" eller "ok" när jag köpt bilen.

3 029 Inlägg
Igår 11:55
#5
Det där är alltid en bedömningsfråga.
Vad jag anser vara bra kanske nästa gubbe anser vara slut, och vice versa.

Har nuvarande verkstad mätt upp skivorna eller bara synat av dem?
Är dom faktist slut eller försöker dom bara sälja på dig merjobb?


148 Inlägg
Igår 12:02
Trådstartare
#6
Jesper328 skrev:
Det där är alltid en bedömningsfråga.
Vad jag anser vara bra kanske nästa gubbe anser vara slut, och vice versa.

Har nuvarande verkstad mätt upp skivorna eller bara synat av dem?
Är dom faktist slut eller försöker dom bara sälja på dig merjobb?

Spot-on. Fick nyss uppgifter från bilhandlaren om att de tar på sig att byta beläggen, men att skivorna kan sitta kvar då det enligt de uppgifter de fått är inom toleransnivån.
Har dock inte fått höra mer från verkstaden som igår hävdade att de nästan är tokslut.

Gällande merjobb så har jag garanti från bilhandlaren som vi trodde skulle täcka bromsarna, så det är inte mig de försöker sälja på merjobb till i alla fall smile

691 Inlägg
Igår 12:44
#7
Hur långt har bilen gått?


148 Inlägg
Igår 13:52
Trådstartare
#8
Curse skrev:
Hur långt har bilen gått?

Strax under 5000 mil.

7 656 Inlägg
Igår 15:38
#9
Det blir väl till att mäta upp tjockleken på skivorna och kolla nedre slitagegräns.
Är de inte slitna under nedre slitagegränsen så får du varken framgång med dina ersättningsanspråk hos vare sig bilfirman som sålde bilen, eller hos ARN - som b t w är väldigt jobbiga att ha att göra med.
Vet verkstaden som sa att skivorna var "tokslut" vad nedre slitagegräns är, eller "tyckte" dom bara?
Bed dom om fakta!

Många mindre kunniga "bilmekaniker" tror att bromsskivorna är utslitna när kanten på skivorna är stor.
I verkligheten kan det vara rostkanten som är hög - men inte skivan som är sliten.
Prova att knacka bort rostkanten så ser du hur tjock den är och mät skivan med bortknackad rostkant - och få fram den verkliga tjockleken på skivan.

För en av mina hobbybilar är bromsskivans nominella tjocklek 7 mm - och den får slitas till 3 mm tjocklek.
Kom i polemik med bilprovningen en gång, som inte gav med sig att de hade fel för än jag visade data ur verkstadshandbok.

En annan gång skulle jag byta in min JEEP Cherokee CRD  hos Landrins i Eskilstuna.
Vid inbytestestet anmärktes på att bromsskivor och -belägg var utslitna.
Eftersom Landrins skrev upp kostnaden för att byta skivor och belägg så ohemult så anlitade jag en kompis som driver egen allbilsverkstad på min hemort.
Han konstaterade att skivorna låg långt över nedre slitagegränsen, och således inte var i behov av utbyte, men att ett av bromsbeläggen låg på gränsen.
Jag lät byta belägg, men inte skivor.
Kom i delo med Landrins i Eskilstuna, när jag påpekade deras inkompetenta "mekaniker", så det blev ingen ny Mercedes.

1 156 Inlägg
för 11 timmar sedan
#10
Vansterfilen skrev:
Hej på er!

Köpte en bil för ungefär sex månader sedan, avverkat strax över 400 mil sedan köptillfället.
Jag lämnade in min bil till en auktoriserad verkstad häromdagen då en drivknut håller på att ge upp, och samtidigt ser då verkstaden att främre bromsskivor (och belägg) är i princip helt slut.

Då jag har garanti från bilhandlaren lämnade jag in dessa uppgifter till dem, och de tar på sig att betala för drivknuten enligt garantin men ej bromsskivor och belägg då det är slitagevaror. (Vilket jag håller med om.)

Bilen jag har köpt är av sportigare modell och är tänkt att köras hårt. Jag har knappt gjort detta under mina 400-mil på grund av vintermånader etc. Hur jag ska ha slitat ner mina skivor så pass att de nu är i princip slut är för mig oförståeligt.

Jag vill därför hävda att bromsarna var i dåligt skick redan vid köp. Bilhandlaren menar att de kollade över bilen vid inköp och att bromsarna då såg bra ut.

Vilka möjligheter har jag? Ni med mekanisk erfarenhet av bilar, är det möjligt att bromsskivor och belägg går från att "se bra ut" till att ha 10% kvar (enligt verkstaden) på strax över 400 mil? Jag tänker att jag får stå för kostnaden för tillfället, men att jag skickar in en ARN-anmälan så får jag se hur de bedömer fallet.

Det är servicedelar och är inget som handlarn står för.  Ville du få dem bytta så är det något du borde förhandlat fram vid köp...

148 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
#11
torsen skrev:
Det blir väl till att mäta upp tjockleken på skivorna och kolla nedre slitagegräns.
Är de inte slitna under nedre slitagegränsen så får du varken framgång med dina ersättningsanspråk hos vare sig bilfirman som sålde bilen, eller hos ARN - som b t w är väldigt jobbiga att ha att göra med.
Vet verkstaden som sa att skivorna var "tokslut" vad nedre slitagegräns är, eller "tyckte" dom bara?
Bed dom om fakta!

Många mindre kunniga "bilmekaniker" tror att bromsskivorna är utslitna när kanten på skivorna är stor.
I verkligheten kan det vara rostkanten som är hög - men inte skivan som är sliten.
Prova att knacka bort rostkanten så ser du hur tjock den är och mät skivan med bortknackad rostkant - och få fram den verkliga tjockleken på skivan.

För en av mina hobbybilar är bromsskivans nominella tjocklek 7 mm - och den får slitas till 3 mm tjocklek.
Kom i polemik med bilprovningen en gång, som inte gav med sig att de hade fel för än jag visade data ur verkstadshandbok.

En annan gång skulle jag byta in min JEEP Cherokee CRD  hos Landrins i Eskilstuna.
Vid inbytestestet anmärktes på att bromsskivor och -belägg var utslitna.
Eftersom Landrins skrev upp kostnaden för att byta skivor och belägg så ohemult så anlitade jag en kompis som driver egen allbilsverkstad på min hemort.
Han konstaterade att skivorna låg långt över nedre slitagegränsen, och således inte var i behov av utbyte, men att ett av bromsbeläggen låg på gränsen.
Jag lät byta belägg, men inte skivor.
Kom i delo med Landrins i Eskilstuna, när jag påpekade deras inkompetenta "mekaniker", så det blev ingen ny Mercedes.

Tack, det kan mycket väl vara så. Nu byter vi belägg så ser vi hur länge det håller!

amazinjoey skrev:
Vansterfilen skrev:
Hej på er!

Köpte en bil för ungefär sex månader sedan, avverkat strax över 400 mil sedan köptillfället.
Jag lämnade in min bil till en auktoriserad verkstad häromdagen då en drivknut håller på att ge upp, och samtidigt ser då verkstaden att främre bromsskivor (och belägg) är i princip helt slut.

Då jag har garanti från bilhandlaren lämnade jag in dessa uppgifter till dem, och de tar på sig att betala för drivknuten enligt garantin men ej bromsskivor och belägg då det är slitagevaror. (Vilket jag håller med om.)

Bilen jag har köpt är av sportigare modell och är tänkt att köras hårt. Jag har knappt gjort detta under mina 400-mil på grund av vintermånader etc. Hur jag ska ha slitat ner mina skivor så pass att de nu är i princip slut är för mig oförståeligt.

Jag vill därför hävda att bromsarna var i dåligt skick redan vid köp. Bilhandlaren menar att de kollade över bilen vid inköp och att bromsarna då såg bra ut.

Vilka möjligheter har jag? Ni med mekanisk erfarenhet av bilar, är det möjligt att bromsskivor och belägg går från att "se bra ut" till att ha 10% kvar (enligt verkstaden) på strax över 400 mil? Jag tänker att jag får stå för kostnaden för tillfället, men att jag skickar in en ARN-anmälan så får jag se hur de bedömer fallet.

Det är servicedelar och är inget som handlarn står för.  Ville du få dem bytta så är det något du borde förhandlat fram vid köp...

Jag håller med dig, men hävdas det att bromsarna är "bra" vid köpet och 400 mil senare så är det helt slut så har de ju inte varit "bra" vid köpet.

Men i vilket fall, ärendet är löst. Tack för allas input!

* Voff voff *
10 941 Inlägg
för 9 timmar sedan
#12
Ta en bild av bromsarna, både skivor och beläggen och lägg in här så får vi också se hur slut dom faktiskt är. Det låter ju som att verkstaden försöker sälja på dig detta (eller tjäna pengar på garantin). I synnerhet då i skenet av att det nu ändrats till att skivorna är inom marginalerna (som egentligen är rätt små ska tilläggas).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

148 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
#13
Detta är enda bilden jag fått.

https://i.imgur.com/A1wrgXh.jpeg

7 656 Inlägg
för 8 timmar sedan
#14
Ärendet har ju nått sin lösning, men jag vill berätta att jag körde en Mercedes 124 37.500 mil utan att byta vare sig skivor eller belägg fram.
Bak däremot fick jag byta skivor och belägg mellan var femtusende och sjutusende mil!
Trotts att jag tillämpade et gamla beprövade knepet att alltid, när jag startat motorn, trampa bromspedalen hårt i botten 3 gånger!

Med anledning av ovanstående finner jag det konstigt att frambromsarnas skivor och belägg behövde bytas(om det nu verkligen så var fallet) och inte bakbromsarnas skivor och belägg!

* Voff voff *
10 941 Inlägg
för 8 timmar sedan
#15
torsen skrev:
Ärendet har ju nått sin lösning, men jag vill berätta att jag körde en Mercedes 124 37.500 mil utan att byta vare sig skivor eller belägg fram.
Bak däremot fick jag byta skivor och belägg mellan var femtusende och sjutusende mil!
Trotts att jag tillämpade et gamla beprövade knepet att alltid, när jag startat motorn, trampa bromspedalen hårt i botten 3 gånger!

Med anledning av ovanstående finner jag det konstigt att frambromsarnas skivor och belägg behövde bytas(om det nu verkligen så var fallet) och inte bakbromsarnas skivor och belägg!

Normalt sett slits ju frambromsarna betydligt snabbare än bakbromsarna, av den enkla anledningen att 70% av bromskraften är på framhjulen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

6 446 Inlägg
för 8 timmar sedan
#16
Den bromsskivan såg inte bra ut...men tog bromsarna bra  vid köpet så är det helt OK! -Lite måste man ha koll på själv vid ett bilköp!


7 656 Inlägg
för 8 timmar sedan
#17
Brådhis skrev:
torsen skrev:
Ärendet har ju nått sin lösning, men jag vill berätta att jag körde en Mercedes 124 37.500 mil utan att byta vare sig skivor eller belägg fram.
Bak däremot fick jag byta skivor och belägg mellan var femtusende och sjutusende mil!
Trotts att jag tillämpade et gamla beprövade knepet att alltid, när jag startat motorn, trampa bromspedalen hårt i botten 3 gånger!

Med anledning av ovanstående finner jag det konstigt att frambromsarnas skivor och belägg behövde bytas(om det nu verkligen så var fallet) och inte bakbromsarnas skivor och belägg!

Normalt sett slits ju frambromsarna betydligt snabbare än bakbromsarna, av den enkla anledningen att 70% av bromskraften är på framhjulen.

Jag både håller med dig och opponerar mig mot ditt inlägg - du är f ö en klok man har jag erfarit genom åren av dina svar, på alla områden som rör bilar.

Att frambromsarna vid normal körning är balanserade att uppta 70% av bromskrafterna vet även jag.
Finns bilar som har lastkännande bromskraftregulator på bakaxeln, bl a Lada Niva(innan dom fick ABS 2012).
Men jag tror mig även veta att i o m ABS-bromsarna så är balanseringen mellan axlarna av underordnad betydelse.

Jag har ägt och kört många bilar med skivbromsar runt om.
Senaste, men förhoppningsvis inte sista bilen, en Honda CR-V, nyköpt för snart 10 år sedan, fick vid senaste servicen ett tips om att bakbromsarna snart var mogna för byte.
Bilprovningen hade inga synpunkter.
   
Jag är av den uppfattningen att vi som kör och minimalt använder fotbromsen, utan reglerar hastigheten mer med gaspedalen, sliter mindre på bromsarna.
Men - detta medför att nästan bara frambromsarna engageras - vid de få tillfällen man "fisbromsar".
Nackdelen blir då, med skivbromsar bak, att skivorna oxiderar och kan få mikroskopiska porer och sprickor, eftersom de inte engageras och torkar upp, eller ytan på skivorna fungerar mer som slipmedel, än om skivan vore blank och "orostig".

Bilar som nöter Essingeleden eller Tingstadstunneln får nog ett jämnare slitage av bromsarna.

Min erfarenhet av flera bilar med skivor runt om = även bak.

3 029 Inlägg
för 6 timmar sedan
#18
Jag tror att du äger en Megane IV RS.
Har för mig att du har gjort inlägg om en sådan tidigare.

En snabb sökning på google (ta detta med en näve salt) anger att dina skivor skall vara 28mm från fabrik, och skall kasseras vid 26mm, dvs en slitagegräns på 2mm.
Av bilden att bedöma och utan att mäta så skulle jag ha rekommenderat byte av dom där skivorna då dom antagligen inte klarar ett beläggbyte till.
Men som sagt, har dom inte mätt upp tjockleken så vet vi ju inte.
De SER däremot ut att ha slitits mer än 1mm på insidan, och då är antagligen utsidan lika sliten.


148 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#19
Jesper328 skrev:
Jag tror att du äger en Megane IV RS.
Har för mig att du har gjort inlägg om en sådan tidigare.

En snabb sökning på google (ta detta med en näve salt) anger att dina skivor skall vara 28mm från fabrik, och skall kasseras vid 26mm, dvs en slitagegräns på 2mm.
Av bilden att bedöma och utan att mäta så skulle jag ha rekommenderat byte av dom där skivorna då dom antagligen inte klarar ett beläggbyte till.
Men som sagt, har dom inte mätt upp tjockleken så vet vi ju inte.
De SER däremot ut att ha slitits mer än 1mm på insidan, och då är antagligen utsidan lika sliten.

Stämmer wink

Yes, jag hänger med på att bromsskivan är sliten, bilhandlaren hävdar att de fått uppgifter att de är inom toleransnivån så det är det jag får utgå från. Tänker att de får slänga på nya belägg så kör jag tills det inte går längre, vilket kanske redan är om några månader bara men då kan jag beställa delar själv etc och slippa betala nästan 15k för att byta mina skivor... smile

Tack för inspelet!

* Voff voff *
10 941 Inlägg
för 22 minuter sedan
#20
torsen skrev:
Brådhis skrev:
torsen skrev:
Ärendet har ju nått sin lösning, men jag vill berätta att jag körde en Mercedes 124 37.500 mil utan att byta vare sig skivor eller belägg fram.
Bak däremot fick jag byta skivor och belägg mellan var femtusende och sjutusende mil!
Trotts att jag tillämpade et gamla beprövade knepet att alltid, när jag startat motorn, trampa bromspedalen hårt i botten 3 gånger!

Med anledning av ovanstående finner jag det konstigt att frambromsarnas skivor och belägg behövde bytas(om det nu verkligen så var fallet) och inte bakbromsarnas skivor och belägg!

Normalt sett slits ju frambromsarna betydligt snabbare än bakbromsarna, av den enkla anledningen att 70% av bromskraften är på framhjulen.

Jag både håller med dig och opponerar mig mot ditt inlägg - du är f ö en klok man har jag erfarit genom åren av dina svar, på alla områden som rör bilar.

Att frambromsarna vid normal körning är balanserade att uppta 70% av bromskrafterna vet även jag.
Finns bilar som har lastkännande bromskraftregulator på bakaxeln, bl a Lada Niva(innan dom fick ABS 2012).
Men jag tror mig även veta att i o m ABS-bromsarna så är balanseringen mellan axlarna av underordnad betydelse.

Jag har ägt och kört många bilar med skivbromsar runt om.
Senaste, men förhoppningsvis inte sista bilen, en Honda CR-V, nyköpt för snart 10 år sedan, fick vid senaste servicen ett tips om att bakbromsarna snart var mogna för byte.
Bilprovningen hade inga synpunkter.
   
Jag är av den uppfattningen att vi som kör och minimalt använder fotbromsen, utan reglerar hastigheten mer med gaspedalen, sliter mindre på bromsarna.
Men - detta medför att nästan bara frambromsarna engageras - vid de få tillfällen man "fisbromsar".
Nackdelen blir då, med skivbromsar bak, att skivorna oxiderar och kan få mikroskopiska porer och sprickor, eftersom de inte engageras och torkar upp, eller ytan på skivorna fungerar mer som slipmedel, än om skivan vore blank och "orostig".

Bilar som nöter Essingeleden eller Tingstadstunneln får nog ett jämnare slitage av bromsarna.

Min erfarenhet av flera bilar med skivor runt om = även bak.

Jag är med dig där, jag skrev normalt sett, dvs i de allra flesta fall men avvikelser kan förstås förekomma. smile

Tex kan vi ta min Volvo som exempel, när vi kört långsträcka med husvagnen och det regnat mycket har bakfälgarna med bromsdamm än dom fram. Varför? Aktiverad regnsensor innebär att bilen "duttar" med bakbromsarna då och då och kör man då landsväg med husvagn bakom så använder man inte bromsarna särskilt mycket.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...


Sök