Jag tror att du äger en Megane IV RS. Har för mig att du har gjort inlägg om en sådan tidigare.
En snabb sökning på google (ta detta med en näve salt) anger att dina skivor skall vara 28mm från fabrik, och skall kasseras vid 26mm, dvs en slitagegräns på 2mm. Av bilden att bedöma och utan att mäta så skulle jag ha rekommenderat byte av dom där skivorna då dom antagligen inte klarar ett beläggbyte till. Men som sagt, har dom inte mätt upp tjockleken så vet vi ju inte. De SER däremot ut att ha slitits mer än 1mm på insidan, och då är antagligen utsidan lika sliten.
Stämmer
Yes, jag hänger med på att bromsskivan är sliten, bilhandlaren hävdar att de fått uppgifter att de är inom toleransnivån så det är det jag får utgå från. Tänker att de får slänga på nya belägg så kör jag tills det inte går längre, vilket kanske redan är om några månader bara men då kan jag beställa delar själv etc och slippa betala nästan 15k för att byta mina skivor...
Tack för inspelet!
Det är ju en smula fel av bilfirman i slutänden ändå, för även om skivan är inom toleransnivån nu (men av bilden att döma rätt nära att inte vara det) så kommer den ju vara utanför toleransnivån innan beläggen som nu sätts på är slut. Och då får du byta skivor (och belägg igen) innan beläggen är slut...
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Jag tror att du äger en Megane IV RS. Har för mig att du har gjort inlägg om en sådan tidigare.
En snabb sökning på google (ta detta med en näve salt) anger att dina skivor skall vara 28mm från fabrik, och skall kasseras vid 26mm, dvs en slitagegräns på 2mm. Av bilden att bedöma och utan att mäta så skulle jag ha rekommenderat byte av dom där skivorna då dom antagligen inte klarar ett beläggbyte till. Men som sagt, har dom inte mätt upp tjockleken så vet vi ju inte. De SER däremot ut att ha slitits mer än 1mm på insidan, och då är antagligen utsidan lika sliten.
Stämmer
Yes, jag hänger med på att bromsskivan är sliten, bilhandlaren hävdar att de fått uppgifter att de är inom toleransnivån så det är det jag får utgå från. Tänker att de får slänga på nya belägg så kör jag tills det inte går längre, vilket kanske redan är om några månader bara men då kan jag beställa delar själv etc och slippa betala nästan 15k för att byta mina skivor...
Tack för inspelet!
Det är ju en smula fel av bilfirman i slutänden ändå, för även om skivan är inom toleransnivån nu (men av bilden att döma rätt nära att inte vara det) så kommer den ju vara utanför toleransnivån innan beläggen som nu sätts på är slut. Och då får du byta skivor (och belägg igen) innan beläggen är slut...
Tror dessvärre att bilfirman bryr sig mer om att inte behöva pröjsa för dyra bromsskivor från Frankrike än att ett par belägg slängs i förtid.