2440
Sök

Motorn går orent efter elfel Volvo S40

7 Inlägg
Igår 14:46
Trådstartare
Jag har en Volvo s40 2.4 från 2005. Jag skrev tidigare i en tråd om att jag inte fick igång bilen, och att något drog el, anledningen till att den inte starta var för att en av kontakterna inte satt ordentligt. Men nu av nån anledning så går bilen orent, det verkar som att den inte tänder på alla cylindrar, men konstigt nog får jag inga felkoder med OBD läsare? bilen skakar väldigt mycket nu på tomgång och man hör tydligt att den inte går på alla cylindrar, dessutom kommer det en stark illaluktande doft från bilen, vet inte om det är oförbränd olja/bensin? Alla tändstift såg rätt så bra ut, så vet inte vad som är felet, den gick jättebra i motorn bara för nån vecka sen. Men efter att vi hållit på och felsökte bilen gällande el problem senaste veckan så går den orent nu.

Med vänlig hälsning, David
Senast redigerat av Davvo2006 (Igår 15:29)

3 626 Inlägg
Igår 15:37
Och man är 100 på att alla tändspolar är anslutna rätt?
I synnerhet mot stiftet, för då skapas ingen felkod om öppen krets eller liknande.

7 Inlägg
Igår 15:44
Trådstartare
Mossan1 skrev:
I synnerhet mot stiftet, för då skapas ingen felkod om öppen krets eller liknande.

Jag tror dem är rätt, jag är tyvärr inte så kunnig men en av mina kompisar som jobbar som mekaniker, dock har han inte jobbat så länge, men han ska ta en titt sen om han ser vad som är fel, tänkte också att man kanske kunde dra ur tändspolarna medans bilen är igång och kanske byta plats på dem för att höra om nån av dem är dåliga. Tyvärr när man tar av plast skyddet där tändspolarna sitter så exponeras blocket eller vad man ska säga? tänker om de är dåligt för motorn att den tar in orenad luft.
Senast redigerat av Davvo2006 (Igår 15:51)

7 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:

Uppdatering, jag har testad tändspolarna och alla verkar fungera och även tändstiften. Tror den går på alla cylindrar bara att den misständer. Man hör detta framförallt när den går ner på lägre varv på tomgången. Har testat kontakterna på spridarna och de alla ligger på 14.3/14.4 ohm. Har googlat lite så korrekta mig om det är fel men det verkar vara okej. Vad mer kan jag testa? Någon som vart med om liknande tidigare?

Fri fart för ett fritt folk!
14 653 Inlägg
för 5 timmar sedan
sätter man fel kabel till fel spole så går dom piss men jag personlingen anser att det är väldigt svårt.  dom är ganska tydligt utfomrade för att sitta på ett sätt men klart monterar man spolarna superknasigt så går det säkert smile

Kör fort så hinner inget hända...

7 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Growe skrev:
sätter man fel kabel till fel spole så går dom piss men jag personlingen anser att det är väldigt svårt.  dom är ganska tydligt utfomrade för att sitta på ett sätt men klart monterar man spolarna superknasigt så går det säkert smile

Alla satt på rätt ställe, provade att dra ur kontakterna medans motorn va igång för att på så sätt ta redan på om nån tändspole var dålig. Men resultatet var att ingen var dålig av dem?

Sök